به گزارش اکونا پرس،

بر این اساس طی ماه‌های گذشته و در ادامه برنامه ‌ریزی های شورای شهر پنجم و دستاوردهای مدیریت شهری شهرداری تهران اهتمام به این امر مهم یکی از اولویت های در دستور کار حوزه مدیریت شهری تهران اعم از شورا و شهرداری است. به این منظور کمیسیون ویژه ای تحت عنوان کمیسیون سلامت و خدمات در شورای شهر تهران متشکل از متخصصان و کارشناسان زبده محیط زیست و صاحبنظران مربوط به حوزه مقابله و کاهش عوامل آلاینده و آسیب رسان به سلامت مردم به‌صورت تخصصی مامور این کار هستند که با هماهنگی کامل حوزه معاونت خدمات شهری و سایر بخش‌های مدیریتی شهرداری اهداف خود را به پیش ببرند. در این راستا توجه به این موضوع در طرح ها و برنامه های حمل‌و‌نقلی از قبیل طرح های زوج و فرد کردن تردد در سطح شهر، طرح ارائه مجوز ورود به مرکز شهر، رسیدگی و آزمایش های متناقض از مخازن تامین‌کننده آب شرب شهری و بازدید مستمر و کنترل پسماندها با هماهنگی سازمان محیط زیست و به‌ویژه سازمان های مردم نهاد و داوطلبانه فعال در حوزه محیط زیست مورد توجه همکاران ما قرار دارد تا به این طریق مشکلات محیط زیستی شهر تهران در سال 97 به‌طور چشمگیری کاهش یابند.

سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت پسماند

در بودجه سال 97 اعتبار نسبتا مناسبی و مشوق های خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت پسماند اعم از تفکیک در درب منزل، انتقال و تبدیل پسماند به انرژی برق پیش‌بینی شده است. استحضار دارید که سرمایه‌گذاری در این حوزه تاکنون از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نبوده است، چرا که وزارت نیرو برق تولیدی از فناوری و تبدیل به پسماند را به انرژی به قیمت ارزان در حد انرژی های فسیلی یعنی تبدیل گاز به برق خریداری می کرده که حدودا براساس آخرین قیمت ها از قرار هر کیلو وات ساعت برق تولیدی نیروگاه های سیکل ترکیبی که در واقع تبدیل‌کننده انرژی گاز به برق هستند، رقمی معادل با 80 تومان به تولید‌کنندگان بخش خصوصی پرداخت می شد.

توجیه اقتصادی برای نیروگاه‌ها

طی سال 96 و در جریان همکاری موثر و کارآمدی که جمع 51 نفره نمایندگان تهران در مجلس و جمع 21 نفره لیست امید در شواری شهر با دولت و مجلس انجام دادند، موفق شدیم که از مجلس مصوبه ای را دریافت کنیم. آن چنان که نرخ خرید برق حاصل از تولید پسماند در دولت مشارکت بخش خصوصی و احداث نیروگاه های مربوطه همانند نیروگاه‌های تولیدکننده برق از منابع تجدیدپذیر مثل نیروگاه های بادی و خورشیدی پنج برابر این قیمت یعنی ضریب هر کیلو وات ساعت چهارصد تومان خریداری شود. با این حال سرمایه‌گذاری در این بخش همانند نیروگاه های بادی و خورشیدی از توجیه مناسب اقتصادی برخوردار شده است. علاوه بر آن شهرداری و دولت از محل اوراق مشارکت، تسهیلات بانکی و نیز وجوه اداره شده اختیار دارند که برای تامین منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاری در طراحی و اجرای نیروگاه های مذکور حضور پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کنند. دوباره استحضار دارید طی سالیان گذشته چندین شرکت داخلی و خارجی به این منظور اعلام آمادگی کرده بودند که به‌دلیل توجیه دار نبودن اقتصادی عملا اقدامی صورت نگرفت. امیدواریم در سال 97 با سازوکارهای تشویقی و حمایتی شاهد احداث نیروگاه هایی از این دست در تهران باشیم. مضاف بر اینکه در قالب قانون بودجه سال 97 وزارت نیرو و شرکت های تولید و توزیع برق منطقه ای موظف شدند که در صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با این مکانیسم ها علاوه بر متغیر قیمتی که برانگیزاننده و تشویق‌کننده است، در قالب انعقاد ضریب تضمینی برق با این شرکت ها و سرمایه‌گذاران عمل کنند تا زمینه های عملی جمع و جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم شود.

تامین دو سوم هزینه مالی دوچرخه‌سواری

اقدام دیگری که در این راستا صورت گرفت در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مترو و راه‌اندازی سامانه های مبتنی بر دوچرخه و حمل‌و‌نقل عمومی است که شورای شهر تهران و شهرداری موفق شدند قریب به 180‌میلیون تومان به‌عنوان وجوه اداره شده در اختیار سرمایه‌گذاران این بخش قرار دهند. به این معنا که اگر شخص حقیقی یا حقوقی بخواهد در آن محدوده از مناطق 22 گانه که امکان راه‌اندازی سیستم های دوچرخه سواری باشد وام بگیرد، دو سوم هزینه مالی یعنی سود بانکی وام مربوطه را شهرداری می دهد. این مواردی که عرض کردم بخشی از نتایج اقدامات صورت گرفته است. البته دقیق آن را باید از دوستان در کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران جویا شوید و اشارات بنده از منظر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران است.

حمایت از موتورسیکلت‌های برقی

وقتی به نوسازی ناوگان، توسعه مترو، تبدیل پسماند به برق و فروش آن، راه‌اندازی سامانه های دوچرخه و ارتقای تاکسی‌رانی کمک شود؛ مجموعه این اقدامات که در محدوه اختیارات مدیریت شهری موثر است در کاهش گازهای آلاینده شهری کارآمد خواهد بود. البته بخش اصلی این موضوع در اختیار شورای شهر و شهرداری نیست. به‌عنوان مثال نوسازی صنعت و تکنولوژی تولید خودرو یکی از مهم‌ترین منابع آلایندگی خارج از اختیارات و ظرفیت شورای شهر است که باید بخش صنعت اعم از عمومی، خصوصی و دولتی در این مسیر حرکت کند. همچنین در بودجه سال 97 افرادی که بنا داشته باشند موتورسیکلت‌های خود را از سیستم های کاربراتوری دو زمانه بسیار آلاینده که هفت برابر یک خودرو تولید آلایندگی می‌کنند به موتورسیکلت‌های برقی تبدیل کنند، می توانند از محل وجوه اداره شده در حوزه معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری در حد دو سوم از سود بانکی خریداری موتورسیکلت‌های برقی که اصلا آلایندگی ندارند، استفاده کنند. این مسیر بسیار پیچیده و در عین حال شدنی است. همان‌طور که عرض کردم به‌صورت عملی شورای شهر و شهرداری با حساسیت و در حد مقدورات در این راستا حرکت می کنند، چرا که مهم‌ترین مشکلات محیط زیستی شهر تهران موضوع آلودگی هواست. بر همین اساس شورای شهر تهران و شهرداری به نمایندگی از مردم برای کاهش خسارات ناشی از این معضل موظف هستند که اقداماتی را انجام دهند تا سلامتی شهروندان تهرانی به مخاطره نیفتد. از این رو در این راستا قانونگذاری و نظارت بر عهده شورای شهر است و شهرداری و دستگاه‌های دیگر وظیفه اجرا را بر عهده دارند. امیدواریم که در سال 97 اقدامات زیست‌محیطی شایسته‌ای برای پایتخت‌نشینان عملیاتی شود.

 

حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران