به گزارش اکونا پرس،

دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود همواره بر توسعه روابط با کشورهای منطقه به ویژه قدرت‌های بزرگ در آسیا تاکید داشته است. همچنین علاوه بر توسعه و بهبود روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، اهداف اقتصادی و شناسایی بازارهای جدید برای تحقق برنامه‌های اقتصادی در دستور کار دولت قرار دارد.

طی این مدت دستاوردهای مهمی در حوزه سیاست خارجی و تعامل با کشورها اتفاق افتاده که بهبود روابط با تاجیکستان و شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای یکی از نمونه نخستین و موفق در این حوزه بوده است. پس از آن تقویت روابط دوجانبه با ترکمنستان بوده که طی دو بار سفر به این کشور اتفاق افتاده است که در جریان سفر رییس جمهور به ترکمنستان قرارداد سه جانبه سوآپ گازی به امضا رسید که از طریق خاک ایران و سپس ترکمنستان و نهایتا به جمهوری آذربایجان منتقل می‌شود.

همچنین سفر رئیس‌جمهور به عمان نقطه عطفی در تقویت روابط دو کشور بود زیرا عمان نقش بسیار مهمی در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به ویژه طی دو دهه اخیر داشت هاست و توانسته در موضوعات مختلفی از جمله برجام نیز نقش افرینی به جایی داشته باشد.

سفر رئیس‌جمهور به سوریه از جمله اتفاقاتی بود که در صدر اخبار رسانه های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت و بسیار مورد توجه بود. جمهوری اسلامی ایران از همسایگان و متحدان سوریه است که همواره در جهت برقراری ثبات و امنیت در سوریه نقش بسزایی داشته است. در جریان سفر رئیس‌جمهور به دمشق اسناد مهمی در حوزه‌های انرژی، نفت، تجاری و ... به امضا رسید.

مهم‌ترین اتفاقی که در عرصه سیاست خارجی و در پی اقدامات و تلاش‌های دولت سیزدهم رخ داد احیای روابط ایران و عربستان پس از هفت سال بود که چین در برقراری این روابط نقش مهمی داشت. توافقی که میان تهران و ریاض صورت گرفت، قبل از آن مذاکرات متعددی در بغداد نیز انجام شده بود اما به نتیجه نرسیده بود. سرانجام پس از سفر رئیس‌جمهور به پکن و رایزنی با رئیس‌جمهور چین این توافق با حضور «علی شمخانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی کشورمان و همتای سعودی این توافق در پکن انجام شد. در حال حاضر نیز به زودی سفرای دو کشور در پایتخت‌ها ماموریت و فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.