به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، کنعانی در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند، اربعین حسینی رسانه پرقدرت عاشوراست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنان با گرامیداشت مقام شهید «رئیسعلی دلواری» که در تقویم ملی ایران «روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شده است، اظهار کرد: مزار این شهید با پیگیری وزارت امور خارجه و همچنین سفارت ایران در بغداد و سرکنسولگری ایران در نجف و همچنین همکاری خانواده این شهید و بزرگان استان بوشهر، بازسازی و مرمت شده است.

غربی‌ها در یک محاسبه غلط، از نهایی‌کردن مذاکرات سر باز زدند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشرشده به نقل از وزیر امور خارجه مبنی بر وجود سندی به نام «سند سپتامبر» میان ایران و آمریکا در مورد مذاکرات احیای برجام گفت: سند سپتامبر، سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ است.

کنعانی در این ارتباط توضیح داد: آخرین پیش‌نویس مذاکرات برجامی در چارچوب برجام در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی و یا همان شهریور ماه ۱۴۰۱ آماده جمع‌بندی و بازگشت تمام طرف‌ها به برجام بود. آمریکا و شرکای اروپایی در یک محاسبه غلط و با نگاه به اغتشاشات ایران و سرمایه‌گذاری بر این اغتشاشات و نیم‌نگاهی به تحولات اوکراین با وقت‌سوزی و از بین بردن فرصت، از نهایی‌کردن مذاکرات سر باز زدند و یک بار دیگر نشان دادند که از اراده لازم برای بازگشت  تمام طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند.

او گفت: صحبت‌های وزیر امور خارجه در مصاحبه انجام شده، روشن است و صحبت‌های ایشان ناظر بر آن چیزی است که اشاره کردم.

دولت عراق به مسئولیت خود در ایجاد ثبات در این کشور عمل می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد تحولات اخیر عراق از جمله در کرکوک گفت: ما در امور داخلی عراق هیچ مداخله‌ای نداریم. دولت عراق  مسئول امور داخلی این کشور و ایجاد امنیت در این کشور همسایه  است.

کنعانی افزود: با توجه به شرایطی که عراق در طول سالیان گذشته داشته است، زمینه‌های احتمالی برای وقوع برخی از بی ثباتی‌ها در این کشور وجود دارد. دولت عراق به مسئولیت خود در زمینه ایجاد ثبات در این کشور عمل می‌کند و در مورد کرکوک نیز شاهد اقدام دولت عراق بودیم. ما همواره از ایجاد امنیت و ثبات در عراق و تلاش‌های دولت این کشور برای ایجاد ثبات در عراق  حمایت می‌کنیم .

او گفت: دولت این کشور از اقتدار لازم برای ایجاد ثبات و امنیت در عراق برخورد است و اگر در خواستی از ما برای کمک به تحقق این موضوع از سوی عراق مطرح شود، ما در چارچوب اصول خود کمک می‌کنیم.

واکنش به ادعای نیویورک‌تایمز درباره بازداشت تبعه سوئدی در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره ادعای نیویورک‌تایمز مبنی بر اینکه «ایران یک مقام سوئدی اتحادیه اروپا را برای بیش از ۵۰۰ روز است که بازداشت کرده» گفت: من اطلاعی در ارتباط با ادعای منتشر شده ندارم.

در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل مشارکت خواهیم داشت

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در ارتباط با سطح حضور ایران در نشست پیش‌روی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و این‌که برنامه‌های وزیر امور خارجه در حاشیه این نشست چیست گفت: در نشست عمومی  مجمع سازمان ملل وزیر امور خارجه شرکت می‌کند. اصل عمومی ما بر مشارکت سطح عالی «سطح رئیس جمهور» در این نشست است و در مورد این موضوع در بازه زمانی مناسب خود اطلاع‌رسانی می‌شود.

کنعانی با تاکید بر این‌که «حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و نشست‌های بین‌المللی برای ما یک اصل است»، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی کوتاهی نکرده است و در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل هم مشارکت خواهیم داشت و در بازه زمانی نزدیک به برگزاری این نشست در این ارتباط اطلاع‌رسانی بیشتری انجام می‌شود.

مذاکرات محرمانه بخشی از ذات دیپلماسی است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزیر خارجه اخیرا در نشست مطبوعاتی خود در لبنان تاکید کردند که «ما مذاکرات محرمانه و غیر محرمانه‌ای با برخی از کشورهای همسایه و منطقه داریم»، گفت: مذاکرات محرمانه بخشی از ذات دیپلماسی است و طبیعتا در ارتباط با برخی از کشورها در منطقه ما موضوعاتی را در چهارچوب‌های تعریف شده در حال پیگیری هستیم و ما نتایج آن را در بازه زمانی مناسب اعلام می‌کنیم. انجام این مذاکرات یک امر طبیعی است و در چهارچوب کارویژه‌های سیاست خارجی و وزارت خارجه است.

امکان شکل‌گیری نشست بین ایران، ترکیه و عربستان وجود دارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه وزیر خارجه روز گذشته در نشست مطبوعاتی با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که «ما به دنبال برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و عربستان هستیم»، تصریح کرد: ما رایزنی و گفت‌وگوهای خود را با کشورهای منطقه در قالب مذاکرات دوجانبه و همچنین چند جانبه به پیش می‌بریم. تشکیل نشست‌های چند جانبه فرصت خوبی است که به تقویت مناسبات بین کشورها کمک می‌کند. در همین رابطه ابتکارات مختلفی مطرح است و جمهوری اسلامی ایران و با نگاه به شرایط منطقه این ابتکارات را مورد بررسی قرار می‌دهد و از آن استقبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر اینکه ایران، ترکیه و عربستان سه کشور مهم در منطقه هستند، گفت: در همین چهارچوب امکان شکل‌گیری چهارچوب‌های چندجانبه بین این سه کشور در راستای همگرایی منطقه‌ای و حل و فصل برخی از مسائل موجود در منطقه وجود دارد. در رایزنی‌ها با کشورهای مختلف اینگونه ایده‌ها مطرح می‌شود و تحقق آنها نیازمند بازه زمانی است و باید روند این مسائل طی شود که شاهد نتایج آن باشیم.

اظهارات مثبتی را از گروه‌های سیاسی لبنان درباره انتخاب رئیس‌جمهور شنیدیم

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان و تشکیل دولت در این کشور و رایزنی‌های وزیر خارجه در این ارتباط در جریان سفر اخیرش به بیروت تصریح کرد: انتخاب رئیس‌جمهور لبنان و تشکیل دولت در این کشور برای ما یک موضوع مهم و اساسی است. لبنان کشور مهمی است و همان‌طور که آقای امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی‌شان در بیروت تاکید کردند، لبنان قلب منطقه غرب آسیاست و ثبات و بی‌ثباتی در این کشور بر روی کل منطقه اثرگذار است.

کنعانی با بیان اینکه «متاسفانه شاهد یک انسداد سیاسی در لبنان برای تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهور هستیم»، گفت: در همین چهارچوب مشورت با طرف‌های لبنانی برای فهم دقیق تحولات این کشور و در صورت لزوم تلاش برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌های سیاسی در این کشور به منظور رفع این نسداد امر مهمی است.

کنعانی با بیان اینکه «ما با همه طرف‌های لبنانی مشورت و روابط خوبی داریم»، گفت: در جریان این سفر نظرات مقامات لبنانی در این زمینه شنیده شد و در لبنان این اتفاق نظر وجود دارد که باید هر چه زودتر این کشور از این شرایط خارج شود. مردم لبنان نیز بر این موضوع تاکید دارند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «در مورد نحوه رسیدن به تفاهم در ارتباط با موضوعات مورد اشاره گروه‌های سیاسی داخل لبنان در حال تلاش هستند و ما اظهارات مثبتی را از آن‌ها در این ارتباط شنیده‌ایم»، تصریح کرد: امیدواریم در یک بازه زمانی کوتاه شاهد به نتیجه رسیدن این اقدامات و رایزنی‌ها باشیم.

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه «مداخله در امور داخلی لبنان از سوی هیچ کشوری مورد قبول ما نیست»، خاطرنشان کرد: تشکیل دولت در لبنان موضوع داخلی این کشور است و کسی حق مداخله در انتخاب مردم لبنان را ندارد ولی کمک به رفع انسداد موجود می‌تواند در دستیابی به نتیجه در این زمینه مهم باشد؛ با تاکید بر اینکه باید در مورد امور لبنان مردم لبنان و گروه‌های سیاسی این کشور تصمیم گیری کنند.