به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در دیدار ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه با اشاره به سابقه چند دهه روابط دفاعی و نظامی دو کشور گفت: همکاری های دفاعی و نظامی دو کشور همواره با حمایت و پشتوانه رهبران عالی رتبه با هدف تقویت و تحکیم ثبات و امنیت در منطقه و نظام بین الملل پیگیری و دنبال شده است.

وزیر دفاع با اشاره به تحولات جدید بین المللی و تلاش کشور های مستقل برای ایجاد نظام چند قطبی و عادلانه در برابر رویکردهای یک جانبه گرایانه برخی از کشورها افزود: رشد و توسعه سازمان های منطقه ای نظیر شانگهای و بریکس، نشانه هایی از تمایل کشورهای جهان به نظام چند قطبی است.

امیر سرتیپ آشتیانی با موفق ارزیابی کردن تجربه همکاری و مشارکت در حوزه های منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم در غرب آسیا، شرایط و تحولات منطقه ای و بین المللی را نیازمند مشارکت بر مبنای منافع متقابل و مشترک دانست و افزود: به طور قطع همکاری های دفاعی و نظامی دوجانبه در چارچوب صلح و امنیت بین الملل پیش خواهد رفت.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت همکاری های فی مابین در حوزه های منطقه ای و بین المللی به عنوان تضمین کننده منافع و امنیت دو کشور اظهار کرد: مقابله با چالش های مشترک از جمله یک جانبه گرایی آمریکا از موضوعات مهم و راهبردی در راستای همکاری های مشترک است.

امیر سرتیپ آشتیانی با مرور تحولات منطقه، ضمن مخالفت با هرگونه حضور نیروهای فرامنطقه ای افزود: حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین المللی جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و در این رابطه قالب پیشنهادی 3+3 را یک راهکار برای حل مسالمت آمیز مشکلات و مسائل در منطقه قفقاز می دانیم.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توافقنامه برجام و اتمام محدودیت های تسلیحاتی شورای امنیت در اکتبر 2023، اقدام جدید سه کشور اروپایی در خصوص عدم لغو تحریم های موشکی را نقض آشکار تعهدات اروپا ذیل برجام دانست و اظهار داشت: بیانیه مغرضانه این کشور ها مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهدات خود نیز یک دروغ بزرگ سیاسی و نشانه روشنی برای عدم اعتماد ملت ایران به آن ها دانست.

در ادامه این دیدار ارتشبد سرگئی شایگو ضمن تشکر از دعوت جمهوری اسلامی ایران، سطح روابط میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را در سطح بالا و راهبردی ارزیابی کرد.

وی با تاکید بر ارتقای سطح همکاری های راهبردی میان دو کشور، تعاملات سازنده میان ایران و روسیه  را موجب ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دانست و به تداوم همکاری ها و حرکت در راستای نظام چند قطبی اشاره کرد.

وی در خصوص تحولات منطقه ای افزود: روسیه در مسائل منطقه ای فعال است و همراهی کشور بزرگی همانند ایران می تواند به امنیت و ثبات منطقه کمک کند.

ارتشبد شایگو با استقبال از چارچوب 3+3 برای حل و فصل مسائل منطقه قفقاز ، حضور کشورهای منطقه به ویژه ایران را مورد تاکید قرار داد.

وی با حمایت و پشتیبانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات قفقاز، از حضور و فعالیت و کشورهای فرامنطقه ای انتقاد و بر راه حل های منطقه ای با مشارکت کشورهای منطقه  و توجه به ظرفیت های فرهنگی، تاریخی تاکید کرد.

وزیر دفاع روسیه تداوم همکاری های چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در غرب آسیا و هم چنین بهره گیری از ظرفیت های سازمان های منطقه ای همانند سازمان همکاری شانگهای را مورد تاکید قرار داد و از برگزاری اجلاس وزرای دفاع این کشور ها  خبرداد.

در این دیدار طرفین آخرین وضعیت همکاری های دوجانبه دفاعی را مورد بررسی قرار دادند.