به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، حسن کاظمی قمی ، سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهور کشورمان در امور افغانستان ، در پایان پنجمین اجلاس روند افغانستان به میزبانی شهر کازان در جمهوری تاتارستان روسیه؛ شکل‌گیری گروه تماس توسط کشورهای همسایه افغانستان را مهمترین دستاورد نشست امسال عنوان کرد و گفت : باوجودی که که بیش از دو سال از فرار آمریکایی‌ها از افغانستان سپری می‌شود ، اما این کشور همچنان به شیطنت‌های خود در افغانستان ادامه می‌دهد و به‌دنبال ایجاد دغدغه و نگرانی برای کشورهای منطقه از جمله همسایگان افغانستان است.

کاظمی‌قمی با اشاره به حضور ۱۳ کشور منطقه از جمله ایران ، روسیه ، هند ، چین ، پاکستان ، افغانستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، تاجیکستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، عربستان سعودی و امارات در اجلاس کازان گفت: چالش‌های اقتصادی و امنیتی در افغانستان بیش از هر چیز ناشی از ۲۰ سال اشغالگری آمریکا ، ناتو و متحدان آنها در این کشور و نابودی زیرساخت‌های اقتصادی و بنیان‌های امنیتی در افغانستان است، 
نماینده ویژه رئیس جمهور کشورمان در امور افغانستان در گفت‌وگو با صدا و سیما به ادامه حمایت‌های آمریکا از تروریسم و داعش اشاره و تاکید کرد: واشنگتن با تشدید بی‌ثباتی و ناامن‌سازی افغانستان قصد دارد شرایطی ایجاد کند که نگرانی و دغدغه همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه ادامه داشته باشد.
وی به موضوعات و مباحث مطرح شده در این اجلاس اشاره کرد و افزود: آنچه بیش از همه حائز اهمیت است ، صراحت لهجه کشورهای شرکت کننده درباره اشغالگری آمریکا و پیامدهای آن بر افغانستان ، به‌عنوان اصلی‌ترین عامل شرایط کنونی این کشور بود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: کشورهای همسایه به این جمع‌بندی رسیدند که باید در یک حرکت دسته‌جمعی و ابتکار منطقه‌ای ، ضمن همکاری با حاکمان کابل ، شرایط را در افغانستان تغییر دهند.
کاظمی‌قمی به بهبود نسبی شرایط امنیتی و ممنوع شدن کشت موادمخدر در این کشور اشاره و تاکید کرد : علیرغم این تلاش‌ها ، هنوز از حجم مهاجرین افغان به کشورهای همسایه کاسته نشده و قاچاق موادمخدر نیز ادامه دارد.
وی به اهداف پشت پرده آمریکایی در تداوم حمایت از داعش شاخه خراسان اشاره و تصریح کرد: واشنگتن قصد دارد با تقویت داعش خراسان ، ابتدا کشورهای آسیای میانه را ناامن کند و در ادامه به بهانه مبارزه با داعش در این کشورها پایگاه تاسیس کند.
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به ابتکارات کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی ، تثبیت امنیت و فرایند سیاسی در افغانستان اشاره کرد و گفت: کشورهای حاضر در اجلاس مسکو اتفاق نظر داشتند که لازمه بهبود اوضاع در افغانستان ، تشکیل دولتی است که مورد اعتماد مردم و پاسخگو باشد.
حسن کاظمی‌قمی با اشاره به ضرورت حمایت سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی از ابتکارات منطقه‌ای گفت: یکی از مهمترین تصمیمات کشورهای شرکت کننده در این اجلاس ، شکل‌گیری گروه تماس توسط همسایگان و کشورهای منطقه بود.
وی با بیان اینکه غربی‌ها از تشکیل گروه تماس بین‌المللی حمایت می‌کنند، گفت: معنای گروه تماس بین‌المللی ، حضور دوباره آمریکا و ناتو خواهد بود و چنین گروهی که مسبب اصلی اوضاع نابه‌سامان افغانستان است ، نه تنها خدمتی به بهبود شرایط نمی‌کند، بلکه بر مشکلات خواهد افزود.
حسن‌ کاظمی‌قمی مسئله آب را از دیگر دستور کارهای اجلاس امسال عنوان کرد و افزود : موضوع آب ممکن است برای کشورهای همسایه افغانستان نگرانی‌هایی ایجاد کند ، به همین علت ، این مسئله مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و  مواضع و حساسیت کشورهای منطقه به وزیرامورخارجه حکومت سرپرستی افغانستان گوشزد شد.
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان ، به دعوت از هیات افغانستان به سرپرستی وزیرامورخارجه حکومت سرپرستی این کشور اشاره و تاکید کرد : در این نشست به اعضای هیات گفته شد که اگر حمایت کشورهای منطقه و همسایگان را می‌خواهند ، باید دولتی پاسخگو و مورد اعتماد مردم این کشور شکل بگیرد.
کاظمی قمی گفت : با تشکیل گروه تماس می‌توانیم گفت‌وگوهای کابل و همکاری اقتصادی و امنیتی در مرزها و داخل خاک افغانستان را عملیاتی کنیم.