به گزارش اکونا پرس،

محمد صادق عادل مهربان که به عنوان یکی از ۷ نخبه در دیدار اخیر با مقام معظم رهبری چالش‌های حوزه‌های تخصصی خود (طب سنتی) را ارائه کرده بود در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر ضرورت مشارکت نخبگان در حل مسائل کشور، ‌گام نخست حرکت به این سمت را شناسایی دقیق و صحیح نخبگان دانست و گفت: مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی خود اعلام کردند که صرف تعداد مقالات نباید معیار و ملاک ارزیابی هیات علمی قرار گیرد و به نظر من در شناسایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نخبه نیز باید این مساله مد نظر قرار گرفته شود و جنبه‌های مختلف نخبگی در شناسایی این افراد لحاظ شود.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه نیاز است سایر توانایی نخبگان مانند توانایی مدیریت آن‌ها نیز دیده شود، خاطر نشان کرد: هر فردی که قرار است در هر جایگاهی که منصوب شود، جدای از سطح علمی، سایر صلاحیت‌ها را نیز باید دارا باشد.

عادل مهربان، گام دوم حرکت به سمت مشارکت نخبگان در امور کشور را اعتماد به جوانان عنوان کرد و یادآور شد: خیلی از اوقات به دلیل این تصور که جوانان تجربه کافی ندارند، بسیاری از تصمیم گیری‌ها بر عهده جوانان قرار نمی‌گیرد و اگر مسؤولان قدرت ریسک خود را بالاتر ببرند، از بزرگان و جوانان هر رشته برای تدوین استراتژی‌ها و راهبردهای بلند مدت و کلان و حتی در سطح برنامه‌ریزی، استفاده می‌شود.

این دانشجوی دکتری تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: جوانان از خلاقیت و قدرت ریسک بالاتری برخوردار هستند و این می‌تواند موتور محرکی برای حل مسائل در هر رشته‌ای باشد.

وی تاکید کرد: زمانی که یک نخبه ببیند از توانمندی‌هایش استفاده می‌شود و این توانمندی‌ها در کشور ثمر دارد، میل و رغبتی برای مهاجرت ندارد و این‌که بخواهد در جای دیگری استعدادهای خود را به کار گیرد.

عادل مهربان به وضعیت توسعه طب سنتی در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: رشته طب سنتی در کشور، رشته‌ای نوپا است و از ۱۵ سال قبل این رشته در دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شده و فارغ‌التحصیلان این رشته از ۱۰ سال قبل فعالیت خود را آغاز کردند و به نظر من توسعه این رشته در کشور نیاز به کارهای زیر بنایی دارد که شامل این است که اندیشه‌ها و فلسفه‌های آن تبیین شود و مساله دوم در این زمینه آشنایی دانشجویان با این حوزه است.

وی تصریح کرد: دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی با تاریخ طب آشنایی ندارند و خیلی‌ها تصور می‌کنند که طب رایج ادامه طب سنتی است و به این دلیل این مثال را می‌زنند که در ۲۰۰ سال قبل مردم با اسب جا به جا می‌شدند و امروزه ماشین داریم و دیگر نیازی به اسب ندارند و این مثال را به حوزه طب سنتی تسری می‌دهند، در حالی که به این صورت نیست.

عادل مهربان، اضافه کرد: این در حالی است که از یک زمانی به بعد این چارچوب طب از طب سنتی و طب مدرن تغییر یافت و در آن زمان دیگر به توسعه طب سنتی پرداخته نشد و این عاملی برای عقب‌گرد طب سنتی شد.

وی تاکید کرد: از این رو آشنایی با تاریخ و فلسفه طب در گام اول به دانشجویان می‌تواند کمک کند و در گام دوم این آشنایی همراه با شواهد علمی می‌تواند به اعضای هیات علمی کمک کند تا بدانند طب سنتی یک علم است و مدارک علمی مخصوص به خود را دارد، ضمن آنکه در سطح دنیا نیز مورد پذیرش قرار گرفته است.

این محقق حوزه طب سنتی با بیان اینکه کشوری مانند چین حدود ۷۰ سال است که توسعه طب سنتی را شروع کرده و همچنان از این علم بهره‌برداری می‌کند، به طوری که از ۱۵ سال قبل بیمارستان‌هایی با تلفیق طب رایج و طب سنتی راه‌اندازی کرده و برای بیماران بد حال از طب سنتی و طب رایج استفاده می‌کنند.

وی افزود: انتقال این رویکرد به جامعه علمی ما به طور خوبی صورت نگرفت، در حالی که حتی در اروپا نیز طب سنتی نیز پذیرفته شده است. نمونه آن استفاده از زالو به عنوان یک ابزار درمانی است که سازمان غذا و داروی امریکا برای آن مجوز صادر کرده است.

عادل مهربان، سرمایه‌گذاری را از دیگر دلایل توسعه طب سنتی در سایر کشورها عنوان کرد و گفت: این کشورها با توجه به رغبت مردم و از سوی دیگر ایمنی طب سنتی، بودجه‌های خوبی به حوزه طب سنتی اختصاص دادند.

وی با اشاره به نقش منفی مداخله‌گران در حوزه طب سنتی، ادامه داد: در حال حاضر نظارت کاملی در این زمینه انجام نمی‌شود؛ از این رو برخی چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی بدون آنکه پزشکی و یا منابع طب سنتی را خوانده باشند، شروع به اظهار نظر و پذیرش بیمار می‌کنند.

دانشجوی دکتری تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد نسبت به رویکرد مداخله‌گران طب سنتی، افزود: این مداخله‌گری تنها محدود به تلگرام و اینستاگرام نمی‌شود، بلکه شاهد حضور آنها در نرم‌افزارهایی چون بله و ایتا هستیم و هر کسی کانالی را ایجاد کرده و محصولات خود را به فروش می‌رساند و این نشان می‌دهد که در حوزه قانونگذاری ضعف‌هایی وجود دارد.