به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (چهارشنبه) درباره برخی بندهای بیانیه پایانی چهل‌وچهارمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران ابراز تأسف کرد و آن‌ها را غیرقابل قبول و مردود دانست.

نشست سران شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه در دوحه برگزار شد و در بیانیه پایانی آن، ادعاهایی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، میدان نفتی و گازی آرش، پرونده هسته‌ای، برنامه موشکی و همچنین نقش منطقه‌ای ایران مطرح شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر مواضع ثابت و اصولی تهران، جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بخش لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود، جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی در خصوص این جزایر را دخالت در قلمرو داخلی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند. 

کنعانی افزود؛ توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب دکترین نظامی شفاف و مبتنی بر بازدارندگی و حفظ امنیت ملی است و آنچه خطر واقعی برای امنیت منطقه است، حضور نظامی بازیگران فرامنطقه‌ای و نیز رژیم‌ صهیونیستی به عنوان منبع اصلی ناامنی و تهدید کشورهای اسلامی و ثبات و امنیت منطقه‌ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بر نقش امنیت‌ساز جمهوری اسلامی ایران در مبارزه واقعی با تروریسم و همچنین تقویت و تحکیم امنیت دریانوردی تاکید کرد. 

کنعانی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین و تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب حق و تکلیف پایبند بوده و به همکاری های سازنده خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبتنی بر موافقتنامه جامع پادمان ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی از جمله در منطقه آرش تاکید کرده است. بدون تردید، رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کند.

کنعانی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت مناسبات با همسایگان در چارچوب حسن همجواری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، بر اراده تهران برای نیل به منطقه‌ای باثبات، امن و شکوفا در چارچوب همکاری با همسایگان و نفی مداخلات خارجی تاکید کرد.