پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل بین المللی و کارشناس شبه قاره در گفت وگو با خبرنگار اکوناپرس با اشاره به ملاقات روز سه شنبه سران دو کشور آمریکا و کره شمالی، گفت: پیش بینی نتایج و روند مذاکره ترامپ و کیم جونگ اون بسیار دشوار است و تازمانی که این دیدار به وقوع نپیوندد نمی توان نسبت به آن ارزیابی داشت، اما باید به دو نوع نگاه متفاوتی که نسبت به این دیدار وجود دارد، توجه کرد.

او با بیان این که از دید آمریکا کره شمالی باید اصل خلع سلاح هسته ای را به طور کامل بپذیرد، افزود: در عین حال ترامپ خواهان پایان دادن به تکنولوژی موشکی کره شمالی از ترس تولید موشک های دور بردی که به خاک آمریکا می رسد، است و در عوض برای نجات اقتصادی کره شمالی سرمایه گذاری های لازم را مهیا می کند.

ملازهی با اشاره به شکاف صنعتی میان کره جنوبی و کره شمالی، ادامه داد: آمریکا در پی شرایطی که در فوق ذکر شد، تعهد می کند که سرمایه های آمریکایی، ژاپنی و کره جنوبی را برای کره شمالی به همراه آورد تا رونق اقتصادی این کشور میسر شده و عقب ماندگی صنعتی و اقتصادی این کشور جبران شود.

این تحلیلگر مسائل بین المللی با بیان این که نکته مهم این دیدار مسأله اعتماد کره شمالی به آمریکاست، افزود: این موضوع که کره شمالی در پی پذیرش محدودیت های هسته ای و موشکی چه ضمانتی را می تواند از آمریکا کسب کند، اهمیت زیادی دارد به خصوص این که پس از رفتار ترامپ در خصوص برجام و ایران، کره شمالی در نوعی شک و تردید به سر می برد.

ملازهی با بیان این که حتی اگر ترامپ هم به تعهدات خود با کره شمالی پایبند بماند، اما تصمیم رئیس جمهور بعدی آمریکا در هاله ای از ابهام وجود دارد، اظهار کرد: به این معنا که کره شمالی نگران رفتاری نظیر رویکرد ترامپ در برابر برجام به عنوان تعهد رئیس جمهور قبلی آمریکا یعنی باراک اوباما بوده و حساسیت زیادی به این موضوع پیدا کرده است.

او در ادامه با بیان این که در یک نگاه کلی هم ترامپ و هم اون به یک توافق مهم احتیاج دارند، تأکید کرد: بنابراین احتمال انعقاد یک توافق میان سران آمریکا و کره شمالی خصوص با توجه به فرمول چینی ها زیاد خواهد بود. به گونه ای که فرمول یاد شده چین را ضامن امنیت کره شمالی در توافق با آمریکا قرار می دهد و از همین منظر نگرانی این کشور را در برابر احتمالاتی نظیر تغییر رژیم و تهاجم به خاکش را کاهش می دهد.

این کارشناس مسائل بین المللی با اعتقاد بر این که به نظر می رسد کره شمالی باید قبل از پذیرش هرگونه خلع سلاح هسته ای و موشکی نوعی تضمین را از سوی آمریکا برای خود رقم بزند، افزود: به نظر می رسد که توافق آمریکا و کره شمالی براساس فرمول چینی می تواند به نفع کشورهای بازیگر و خصوصا آمریکا باشد.

 

 

گفت وگو: بهناز لطفعلی زاده