جعفر قنادباشی، سفیر سابق ایران در لیبی و کارشناس ارشد مسائل بین المللی در گفت وگو با خبرنگار اکوناپرس با اشاره به تحولات اخیر در روابط میان آمریکا و کره شمالی با بیان این که کاهش تنش ها در شبه جزیره کره بیش از هر مکان دیگر در حوزه شرق آسیا تأثیرگذار خواهد بود،گفت: هر تحولی که در روابط کره شمالی با کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا به وقوع می پیوندد بر روی معادلات جهانی تأثیر چندانی ندارد و اثرات آن را باید در همان محدوده شرق آسیا جستجو کرد.

او همچنین با تأکید بر این که برقراری روابط نزدیک تر میان آمریکا و کره شمالی شاید دولت ترامپ را از نوهی نگرانی و دغدغه خاطر رها کند،اما به معنای پایان مناقشات میان آمریکا و کره شمالی نیست،افزود: ایالات متحده آمریکا علاقه مند است تا شرایط کره شمالی همیشه به گونه ای باشد تا بهانه های لازم برای حضور نظامی اش در آن کشور پابرجا بماند. بنابراین اگر به فرض کره شمالی راه مسالمت آمیزی را در پیش بگیرد،اما آمریکا به دلیل آن که بهانه برای حضور بیشتر در شرق آسیا را از دست می دهد از چنین مسأله ای در واقعیت خشنود نخواهد بود.

این کارشناس مسائل بین المللی با بیان این که آمریکا در تلاش است تا این گونه وانمود کند که کره شمالی در تعامل با آمریکا مسیر سازش را در پیش گرفته است،ادامه داد: دولت آمریکا در نظر دارد تا کره شمالی را همچون الگویی برای رابطه با دیگر کشورهای جهان قرار دهد . بنابراین رابطه مسالمت آمیز کره شمالی و آمریکا بیش از آن که بر مبنای واقعیت باشد، تصویرسازی ایالات متحده آمریکا برای رسیدن به اهدافش در جهان است.

سفیر سابق کشورمان در لیبی با اعتقاد بر این که آمریکا همچنان نگران از توانمندی موشکی و هسته ای کره شمالی است،افزود: پرسش مهمی که در این راستا مطرح می شود این است که آیا کره شمالی در سطح داخلی و خارجی از عقبه لازم به منظور ایستادگی در برابر آمریکا برخوردار است یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم که نه در داخل و نه در شبه جزیره کره و نه در جهان، کره شمالی توانایی کسب پشتیبانانی پر قدرت برای مقابله با ایلات متحده آمریکا را ندارد و آن چه امروز به عنوان سیاست های جدید هر دو کشور در قبال یکدگیر مطرح می شود، به هیچ وجه نمایانگر واقعیات تضادهای موجود میان آن ها نیست.

قنادباشی با اشاره به تأثیر سیاست ها و روابط احتمالی و جدید میان آمریکا و کره شمالی بر روابط آن ها با دیگر کشورها و البته سیاست های خصمانه دولت ترامپ نسبت به برجام، تأکید کرد: آن چه که ایالات متحده آمریکا در رابطه با سایر کشورها به دنبال آن است؛ ایجاد شرایطی برای تحمیل سیاست های خود به آن هاست. چنانکه این کشور در رابطه با کره شمالی به دنبال وقت گذراندن از طریق مصالحه و قرار دادن دولت کیم جونگ اون در مسیر افول است و در رابطه با ایران نیز این کشور در تلاش است تا از طریق افت و خیزهای مسیر برجام، ایران را نیز با سیاست های خود همراه کند.

 

گفت وگو: بهناز لطفعلی زاده