به گزارش اکونا پرس،

محمدرضا عارف در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین و مدیران کل آموزش‌وپرورش، با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا در 12 تیرماه سال 1367 اظهار داشت: دشمنی‌های آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی همواره وجود داشته است اما در دولت ترامپ این دشمنی آشکارتر شده و دولت ‌آمریکا، جنگ تمام‌عیار اقتصادی را علیه کشور آغاز کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره مشکلات اقتصادی کشور از مسئولان خواست صادقانه با مردم رفتار کنند و شرایط کشور را برای آنان تشریح کنند.

وی در همین زمینه تاکید کرد: امروز با جنگ اقتصادی استکبار روبرو هستیم و مطئنا با توجه به تجربه 4 دهه گذشته و مقابله با توطئه های آمریکا و به پشتوانه مردم و رهبری مقام معظم رهبری و وحدت و انسجام ملی در این صحنه هم پیروز خواهیم شد و نتیجه این مقابله و مقاومت خودکفایی کامل در همه کالاها و اقلام مورد نیاز کشور و ارتقاء توان ملی خواهد بود.

وی افزود: امروز هر موقعیت و جایگاهی که جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان دارد، مدیون تلاش معلمان در 40 ساله اخیر است و آموزش‌وپرورش زیربنایی‌ترین بخش در کشور است هرچند در بحث بودجه‌ریزی چنانکه باید به آموزش‌وپرورش به‌عنوان بخش زیربنایی توجه نمی‌شود.

عارف تصریح کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و تحقق اهداف آن از مسیر آموزش‌وپرورش میسر خواهد بود؛ بنابراین زمانی که دانش آموزان ما اولین اولویت شغلی خود را شغل معلمی انتخاب کنند، می‌توان گفت: اهداف انقلاب اسلامی محقق شده است.

وی ادامه داد: پرسودترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در بخش آموزش‌وپرورش است و سرمایه‌گذاری در این بخش، پیش‌نیاز و زیرساخت ارتقای کیفیت در قسمت‌های مختلف جامعه و موجب مصونیت جامعه است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بخشی از ناهنجاری‌های امروز جامعه ناشی از وضعیت تربیتی برخی افراد در دوره نوجوانی و دانش‌آموزی آن‌ها است و این مسئولیت بر عهده معلمان آن زمان بوده است؛ بنابراین هیچ قشری تأثیرگذارتر از فرهنگیان در جامعه وجود ندارد.

عارف با اشاره به تمرکزگرایی در همه بخش‌ها از جمله آموزش‌وپرورش اشاره و اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب برخی معتقد به تمرکزگرایی و حذف مدارس غیردولتی بودند درحالی‌که امروز به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت اجرای اصل 44 قانون اساسی و تقویت مشارکت بخش خصوصی در فرآیند آموزشی و پرورشی برویم.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع مالی، حل مشکلات مالی آموزش‌وپرورش نیازمند عزم ملی است و آموزش‌وپرورش باید توسط بخش‌های مختلف در اولویت قرار گیرد و برای حل مشکلات باید برنامه‌های راهبردی درازمدت را ارائه دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید خواسته‌های آرمانی را در جامعه مطرح کنیم زیرا بسیاری از آن‌ها عملیاتی نمی‌شود و فقط توقع ایجاد می‌کنند و این توقع نیز تبدیل به‌حق می‌شود و نهایتاً به دیون مبدل می‌شود، لذا به‌جای رسانه‌ای کردن چنین موضوعات ابتدا دنبال عملیاتی کردن آن باشیم.

وی با انتقاد از نگاه قیم مابانه در بخش فرهنگی در مقاطع از 4 دهه گذشته این نوع نگاه را در روند توسعه کشور مخاطره آمیز توصیف کرد.

عارف با اشاره به‌ضرورت اجرای سندتحول، اظهار کرد: تدوین این سند بیش از 20 سال طول کشید و بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان و حتی همه وزرای بعد از انقلاب روی مطالب آن کاردند و ازنظر من این سند یکی از معتبرترین اسناد کشور و یک سند مترقی است و به همه ساحت‌های تربیتی در مدرسه توجه کرده است.

عارف در ادامه افزود: کمک‌هایی که به‌صورت سلیقه‌ای و دفعتاً به آموزش‌وپرورش می‌شود راهگشا نیست و باید به دنبال منابع مالی پایدار باشیم، البته طرح اقتصاد آموزش‌وپرورش در مجلس مطرح است و 2 کمیسیون آموزش و بودجه با همکاری کارشناسان آموزش‌وپرورش این پروسه را دنبال می‌کنند.

وی رسالت دانشگاه فرهنگیان را سنگین دانست و گفت: این دانشگاه مانند سایر دانشگاه‌ها باید به تولید علم بپردازد و معلم پرورش دهد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ضمن تشکر از وزیر آموزش‌وپرورش به خاطر عزم جدی در حذف آزمون‌ها در مدارس، اظهار کرد: تا 10 سال قبل متقاضی دانشگاه‌ها بیش از ظرفیت بود، اما امروزه که متقاضی کمتر از ظرفیت است چه ضرورتی دارد کنکور برگزار شود، لذا حداقل در رشته‌هایی که ظرفیت‌ها خالی مانده است کنکور حذف شود.

وی افزود: کتاب‌های درسی باید به طور مستمر تغییر کند و محتوای آن مورد تجدیدنظر قرار گیرد و با توجه به تغییر نیازهای روز جامعه، محتوای آموزشی باید تغییر کند به‌طوری‌که درده‌های قبل شاهد ممنوعیت استفاده از لب تاپ در مدارس بودیم اما امروزه استفاده از IT در مدارس ضروری است.

عارف با اشاره به فضای مجازی گفت: امروزه با حذف هیچ کاری در فضای مجازی نمی‌توان انجام داد، بلکه باید برخورد قوی داشت و فضای مجازی را در خدمت تعلیم و تربیت انقلاب قرار دهیم.

وی توجه جدی و بیش‌ازپیش به مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را ضروری برشمرد و افزود: باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که بهترین دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای بروند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به‌ضرورت ایجاد شرایط بروز خلاقیت در مدارس و دانشگاه‌ها اشاره و عنوان کرد: در بحث نوسازی صمیمانه از آموزش‌وپرورش و مجمع خیرین مدرسه‌ساز تشکر می‌کنم اما شرایط مدارس در بافت‌های فرسوده، مطلوب نیست و نیاز به همت مضاعف دارد.

او کار معلم را کاری دلی دانست و افزود: معلم باید با عشق و علاقه به دانش آموزان بیاموزد و این کار او قابل قیاس با سایر شغل‌ها نیست.

رئیس فراکسیون امید همچنین در پاسخ به سوالی یکی از حاضرین در جلسه درخصوص اتخاذ برخی مواضع از سوی نمایندگان مجلس که در عرصه بین الملل باعث ایجاد چالش برای کشور می‌شود، گفت: موضع گیری یک یا چند نماینده مجلس را نباید به حساب کل مجلس گذاشت البته در مجموع مجلس دهم رفتار عاقلانه با موضوعات مختلف داشته است.

به گزارش مهر، عارف با اشاره به ایده گفتگوی ملی که از سوی فراکسیون امید مطرح شد، تاکید کرد:همه جریانات درون و یبرون مجلس بر ضرورت گفت وگوی ملی در کشور تاکید دارند و برای عبور از برخی چالش‌های درون کشور نیازمند حفظ وحدت و انسجام ملی هستیم.