به گزارش اکونا پرس،

صبح یکشنبه 24 تیرماه همزمان با توییت های فضای مجازی، خبرهای در حال تکمیل خبرگزاری ها از دعوت اعضای هیات دولت برای دیدار با رهبری خبر دادند.

ساعاتی بعد با انتشار جزییات این دیدار مشخص شد که رهبر انقلاب برخلاف جریان های سیاسی ناهمسو با دولت، ضمن ارائه راهکارهای اقتصادی بر عبور موفق دولت از تنگناهای اقتصادی و بین المللی تاکید کردند.

گرچه میهمان اصلی این دیدار هیات دولت بود اما مخاطب بیانات رهبری تنها دستگاه اجرایی نبود. ایشان بر ارسال تصویری مقتدر و کارآمد از دولت در رسانه ها تاکید کردند و از دولت خواستند گسترش روزافزون دیپلماسی را سیاست خارجی کشور در دستور کار قرار دهند.

تشویق به تحرک دیپلماتیک از سوی رهبری نشان می دهد ایشان برخلاف برخی جریان های سیاسی، دیپلماسی هدفمند و نه انزوای سیاسی را حافظ منافع ملی می دانند.

مجموع بیانات رهبری در این دیدار و حمایت ایشان از دولت در برهه ای که دستگاه اجرایی بیش از هر زمان دیگری نیازمند پشتیبانی است، می تواند درسی آموزنده برای بسیاری از تریبون ها و رسانه ها باشد تا با تئوری «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری» دولت را به سبب عهد شکنی آمریکا و خروج این کشور از برجام، مورد هجمه قرار ندهند.

رهنمودهای سیاسی و اقتصادی رهبری در این دیدار می تواند بخش هایی از نقشه راه اقتصادِ با ثباتی باشد که دولت به منظور دستیابی به آن شفاف سازی و فسادستیزی را از خود شروع کرده است.

**رسالت رسانه ها در ارسال تصویری مقتدر از دولت

رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت از رسانه ها به ویژه صداوسیما خواستند تا تصویری کارآمد از دولت برای مردم ترسیم کنند. این توصیه در حالی است که برخی رسانه ها از همان زمان روی کار آمدن حجت الاسلام «حسن روحانی» عَلَم مخالفت با او برداشته و در برهه هایی چون مذاکرات هسته ای، توافق برجام و حتی بدعهدی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا دولت را مورد انتقادهای بی شمار قرار دادند.

بهانه تازه ترین نقدهای صوتی و تصویری، دیداری و شنیداری و حقیقی و مجازی علیه دولت هم موضوع اقتصاد و دغدغه های معیشتی مردم است. بهانه ای که برخی رسانه ها از جمله صدا و سیما تنها مقصر نابسامانی در این حوزه را برنامه های دولت تدبیر و امید معرفی می کنند.

واقعیت آن است که رهبری با درک شرایط موجود، تضعیف دولت در رسانه های مختلف را تضعیف کشور می دانند و به همین دلیل است که از رسانه ها می خواهند در کنار انعکاس کاستی های موجود، تصویری هم از تلاش های دولت و کارنامه کارآمد دستگاه اجرایی ارائه دهند تا مردم نسبت به توان تیم مدیریتی کشور ناامید و بی اعتماد نشوند.

توقع و خواست دولت و عقلای کشور از رسانه ها این نیست که در مسیر تفریط، به خوشبینی و خوش سازی محض روی آورند، بلکه اگر برخی رسانه ها و تریبون ها از سیاه نمایی افراطی شرایط کشور دست بردارند، می توانند به درک درست و واقعی مردم از چالش ها کمک کنند.

**روابط خارجی روزافزون و تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی

خروجِ خارج از قواعد بین المللیِ آمریکا از توافق هسته ای با ایران، بهانه ای تازه برای عده ای از منتقدان داخلی دولت بود تا با دستاویز قرار دادن آن، ضمن تاختن به دولت استراتژی دیپلماسی محور دولت های یازدهم و دوازدهم را مغایر با منافع ملی جلوه دهند.

سخنان رهبر انقلاب اما می تواند پایان بخش استراتژی انزوای منتقدان دولت و تاکید موکدی بر ضرورت ارتباط با جهان باشد. البته در این ارتباط خطوط قرمزی که عزت، حکمت و مصلحت ترسیم گر آن است، باید مورد توجه قرار گیرد.

دیپلماسی هدفمند مورد اشاره رهبری می تواند ناظر بر ترمیم روابط با همسایگان، تحکیم روابط با آسیا از جنوب و شرق آن تا شمال و غرب، ارتباط هوشیارانه و مطالبه گر با اتحادیه اروپا و عزت محور با چین و روسیه باشد. در سایه این تحرک عملیاتی، انزوای آمریکای دوران ترامپ تشدید می شود و دلارهای هزینه شده برای پروژه ایران هراسی به سر منزل مقصود نخواهند رسید.

** ایمان رهبری به عبور دولت از تنگناها

سنگینی بار مشکلات اقتصادی و دشواری تحریم ها، وجود برخی ناکارآمدی ها و فسادها، کم کاری شماری از مسئولان و شرایط خاص کشور موضوعاتی هستند که مقام های عالی نظام به ویژه رهبری با تمام جزییات پیدا و پنهان، از آنها اطلاع دارند. با علم به چنین مشکلاتی رهبری در سخنان خود از اعتقاد جدی به برنامه های دولت برای فائق آمدن بر مشکلات سخن گفته اند؛ اعتقادی متکی بر آگاهی و البته با شرط و شرایط.

دولت هم تمام گزاره های اشاره شده را پذیرفته و درصدد رفع آن ها با تمام توان است. اما با توجه به سخنان رهبر انقلاب، تنها گذاشتن دولت و انتقادهای فاقد راهکار از عملکرد کابینه، تهدید به سوال و استیضاح و در نهایت موازی کاری های سیاسی و دیپلماتیک نمی تواند از مصادیق ترسیم تصویر مقتدر و تلاشگر از دولت باشد. تمام کنشگران عرصه سیاست باید در این مقطع رقابت های سیاسی و انتخاباتی را کنار بگذارند و دولت را در قامت نظام و کشور مورد حمایت قرار دهند.