به گزارش اکونا پرس،

حجت الاسلام ذکریا نیکویی، سفیر اقتصاد مقاومتی روز سه شنبه در نشستی که با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه قم برگزار شد، ضمن اشاره به کلیات موضوع این نشست که شامل مفاهیم اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی بود، گفت: fatf نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی است و درصورت ملحق شدن ایران به آن عملا اقتصاد مقاومتی نادیده انگاشته می شود.

او با بیان این که ملحق شدن به  fatfبه معنای نه به اقتصاد مقاومتی است، افزود: حتی نشریه انگلیسی فایننشال هم الحاق ایران به fatf را دور شدن از اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اعلام کرده است.

نیکویی با اشاره به این که پیش تر نیز اقتصاد مقاومتی در سایه برجام به فراموشی سپرده شد، ادامه داد: در جریان توافق هسته ای و یا برجام و ایام پس از آن دولت به میزان زیادی به غرب دل بست و از ظرفیت های داخلی کشور غافل شد و درنتیجه بسیاری از فرمایشات رهبری نیز برزمین ماند.

سفیر اقتصاد مقاومتی با تأکید بر این که اقدامات مختلف دولت در زمینه های واردات بی رویه، اجرا نکردن قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز و خام فروشی برخلاف اصول اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: در جریان گرانی دلار شاهد بودیم بعضی از افرادی که به رانت های اقتصادی متصل بودند، پیش از گرانی دلار به صورت پالت میلیون ها دلار خریداری کرده و در ایام گرانی آنها را فروختند.

او با بیان این که این دلارها از کجا آمده است، افزود: مردم از اشرافی گری آقازاده ها و وزرا به شدت ناراحت و ناراضی هستند؛ چرا این افراد در ساختمان ها و ویلاهای میلیاردی زندگی می کنند و چرا واردات با دلار 4200 تومانی فقط در انحصار افراد خاصی است؟

نیکویی در همین رابطه با اشاره به اظهارات پیشین وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر با طرح این سؤال که چرا آقای آخوندی پاسخگوی اقدامات انجام شده برخلاف اقتصاد مقاومتی نیست،خاطرنشان کرد: امروز تولید مسکن به پایین‌ترین سطح سه دهه اخیر سقوط کرده و کسادی در صنایع مرتبط با مسکن نیز به اوج خود رسیده و صدها هزار نفر را در این عرصه به بیکاری کشانده است و این درست درجایی است که عباس آخوندی می گوید مسکن مهر مزخرف است، سؤالی که از وی پرسیده می شود؛ این است که طرح مسکن اجتماعی ایشان به کجا رسید؟

نیکویی با اشاره به این که این پرسش ها نیازمند پاسخ هایی شفاف و روشن هستند، با گلایه از این که چرا فرمان 24 ماده ای رهبر انقلاب درخصوص اقتصاد مقاومتی نه تنها در بسیاری از موارد اجرا نمی شود بلکه برعکس آن را شاهد هستیم، ادامه داد: با آن که در سال 71 رهبری فرمودند که درب چاه های نفت را ببندید و اقتصاد و صادرات و واردات را مدیریت کنید، اما با این حال اکثر صادرکنندگان غیر نفتی ما امروز ورشکست شدند.

او با بیان این که امروز 50 تا 60 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شود، افزود: حاصل چنین وضعیتی تعطیلی کارگاه ها و کارخانه های داخلی است که فقط یک نمونه آن واردات چندین میلیون اسباب بازی قاچاق به صورت ماهیانه به کشور است.

چالش‌های امنیتی - دفاعی در توافق با FATF‌ دیده نشده است

سفیر اقتصاد مقاومتی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که دیپلماسی اقتصادی، شناساندن ظرفیت های داخلی به طرف خارجی جهت سرمایه گذاری و صادرات با هدف توسعه اقتصاد است، گفت: در دانشکده‌های اقتصادی ایران، موضوعاتی مانند دشمن اقتصادی و جنگ اقتصادی تدریس نمی‌شود، اما در احکام و سیاست‌های بالادستی اقتصادی که از سوی رهبری ابلاغ شده صراحتا به این موضوعات پرداخته شده است.

نیکویی با اشاره به این که افزایش تحریم‌های اقتصادی باعث می‌شود که ریسک استفاده از دلار در مبادلات جهانی دچار چالش شده و این چالش‌ها برای آمریکایی‌ها پرهزینه است،افزود: امروز چینی‌ها و روس‌ها به دنبال تغییر ساختار اقتصاد بین‌الملل رفته‌اند و این موضوع برای مقامات آمریکایی به نگرانی جدی تبدیل شده و این درجایی است که در داخل ایران برخی مسئولین به جای تغییر ساختار اقصادی بر مبنای اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری، هنوز دنبال راه حل برای مذاکره مستقیم با آمریکا هستند.