به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، آقای روحانی صبح امروز در دیدار با وزیر و معاونان و مدیران ارشد وزارت اقتصاد و دارایی افزود: در آغاز می خواهم از مردم برای ­حضور پرشکوه در راهپیمایی دیروز به مناسبت 13 آبان تشکر کنم .

وی گفت : در واقع مردم با حضور پرشور خود خط بطلانی کشیدند بر توطئه های جدید آمریکا و اعلام آمادگی کردند برای انسجام و مقاومت و ایستادگی .

رئیس جمهور ادامه داد : از مردم برای حضور در مراسم عظیم و پرشکوه اربعین حسینی که امسال با امنیت کامل و با نظم بسیار خوب این حضور میلیونی انجام شد.

روحانی افزود: ایام رحلت نبی معظم اسلام پیامبر اکرم (ص) فخر همه موجودات و مفخر عالمیان و پیامبر رحمت برای همه عالمیان و همچنین ایام شهادت پرچمدار صلح امت پیامبر حضرت مجتبی (ع) و امام هشتم که افتخار ما ایرانیان این است که زیر پرچم مضجع مبارک آن حضرت ما زندگی می کنیم انشاء الله این ایام ما بتوانیم از آثار گرانمایه این عزیزان بهره ببریم واستفاده کنیم و اوج حالات معنوی ما در این ایام باشد .

وی افزود : من خوشحالم که امروز توانستم خدمت مسئولینی برسم که مسئولیت یک وزارتخانه بسیار سنگین و مهمی را بردوش دارند خوشبختانه کمتر از یک سال پیش هم فرصتی بود که من در همین جا خدمت سروران عزیز رسیدم البته آن دوران، دوران وزارت برادر عزیزمان دکتر کرباسیان بود و الان هم فرصت مغتنمی می دانم که از زحمات وی تشکر کنم همچنین جناب اکرمی که سرپرستی وزارتخانه را بر عهده داشت و دکتر دژپسند که مسئولیت این وزاتخانه را در یک شرایط بسیار حساسی برعهده گرفته است .

امروز اقتصاد در خط مقدم مبارزه است

رئیس جمهور گفت: امروز اقتصاد در خط مقدم مبارزه است.

آقای روحانی در جلسه مدیران ارشد وزارت اقتصاد افزود: در میان بخش های اقتصادی وزارت اقتصاد نوک پیکان این استقامت و حمله در برابر توطئه های امریکاست.

وی گفت: دوستان گزارشی از بخش های مختلف ارائه کرده اند از خزانه گرفته تا بازار سرمایه و تا اجرای سیاست های اصل 44 وفعال شدن سهام عدالت در بازار تا وضع مالیات کشور و سرمایه گذاری در مناطق آزاد .

رئیس جمهور افزود: همه اینها در نقش خودشان امروز وظایف سخت تر وسنگین تری بر دوش دارند و ما در شرایطی هستیم که باید بازار بورس و فرابورس ما امروز نقش بسیار خوب و سازنده ای داشته است.

آقای روحانی گفت: این حرف درست است که ما بخشی از مسئولیت بانک ها را به تدریج باید به بازار سرمایه منتقل کنیم و بازار سرمایه ما این توان را بر عهده دارد تا بخشی از نیازمندی ها و تجهیز منابع مالی کشور را برطرف کند.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز بازار سرمایه بار تبادل را عمدتا بر دوش دارد و می تواند بار سرمایه گذاری و تولید آینده را هم بر دوش بگیرد.

وی گفت: دولت تلاش کرد تا اوراق در جامعه جایگاه مطمئنی پیداکند و این کار بازار سرمایه را نیز تسهیل می کند.

آقای روحانی افزود: من چند بار در دولت تاکید کردم که چه در سود اوراق و چه در بازپرداخت، حتی یک روز نیز تاخیر جایز نیست یعنی دقیقا باید مردم بدانند قولی که دولت به آنها داده پای قولش ایستاده است.

رئیس جمهور ادامه داد: این سرمایه اعتمادی که ما می گوییم بسیار گسترده و وسیع است اما یک بخشش در همین است دولت به مردم اعتماد بدهد که چگونه به اوراق باید اعتماد کند همانطور که به اسکناس اعتماد می کنند در همان حد و این در جامعه ما بسیار مهم است.

وی گفت: امیدواریم از این فرصت بسیار مناسب و خوبی که در بازار سرمایه ایجاد شده است بهره برداری و استفاده بیشتری داشته باشیم به ویژه در این شرایط .

رئیس جمهور گفت: البته خود تحریم نیز یک مقدار به بازار سرمایه کمک کرده است یعنی تحریم باعث شده است که قیمت ارز بالا برود و خود به خود به ارقام بازار سرمایه کمک کرده است اما در عین حال مسئولیت سنگینی نیز بازار سرمایه بر دوش دارد و می تواند در شرایط تحریم نقش بسیار خوبی را ایفا کند به همان مقدار که بانک ها ممکن است دست و پایشان بسته باشد بازار سرمایه دستش بازتر است که ان شاءالله فعال شود.

باید سیاست های اصل 44 را به معنی واقعی کلمه اجرا کنیم

رئیس جمهور با اشاره به مسأله سهام عدالت و نقش آن در چرخه اقتصادی گفت: من کاملا موافق هستم که مردم سود این سهام را بگیرند و بتوانند آن را در بازار تبادل کنند چرا که این سهام متعلق به خود مردم است و در اختیار آنهاست و هر وقت بخواهند می توانند از آن استفاده کنند.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جمع مدیران ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به خواص اقتصادی سهام عدالت گفت: این سهام می تواند حرکت خوبی برای تولید کشور نیز باشد.

وی همچنین با اشاره به نقش سهام عدالت در واگذاری گفت: این واگذاری هم می تواند به بازار سرمایه و هم اقتصاد کشور کمک کند.

رئیس جمهور گفت: هر قدر بتوانیم میان اقتصاد و دولت و شبه دولت فاصله بیندازیم، این کار به نفع مردم است و اینکه اقتصاد را به خود مردم واگذار کنیم.

آقای روحانی با تأکید بر اینکه خیلی چیزها را باید به مردم واگذار کنیم افزود: خیلی از بخش ها به مردم واگذار شده است و بقیه را نیز باید واگذار کنیم.

وی با اشاره به نقش ان جی او ها در توسعه کشور گفت: مردم در کمک به قشرهای آسیب پذیر، ان جی او ها و سمن ها اگر درست فعال شوند از دولت بهتر کار می کنند.

وی افزود: اگر بتوانیم در جامعه سازماندهی کنیم، بخش های فرهنگی مردمی بهتر از بخش دولت و شبه دولت در فرهنگ جامعه تاثیرگذار خواهند بود .

رئیس جمهور با اشاره به فعالیت بخش های غیردولتی در مساجد، حسینیه ها و تکایا در سال های قبل از پیروزی انقلاب که باعث ترویج دین مردم و تبیین قرآن می شدند، گفت: کجا پایه های انقلاب استقرار پیدا کرد؟ مگر حسینیه ها، مساجد و حوزه های علمیه نبودند هیأت ها که اینها دولتی نبودند و همه مردمی بودند که نقش مهمی در مسائل مربوط به دین مردم داشتند.

وی افزود: حالا تلاش می کنیم پس از انقلاب مردمی ها را مرتب دولتی کنیم، خیلی خاصیتی نمی بریم، هر قدر بتوانیم به مردم واگذار کنیم حتما به نفع ماست و مردم بهتر از ما تلاش می کنند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش بخش خصوصی درباره توسعه فعالیت های اقتصادی به مقایسه بخش دولتی و بخش خصوصی در اجرای امور پرداخت و گفت: اگر در دولت تا مراجعه کننده بود ما هم بودیم بخش دولتی همانند بخش خصوصی می شود، ما عجیب کار می کنیم. ما ساعتی کار می کنیم بخش خصوصی هدفی کار می کند، بخش دولتی باید همانند بخش خصوصی شود.

وی افزود: آنها می خواهند زندگی و جامعه را رشد بدهند و ما می خواهیم فقط ساعتمان را پر کنیم بنابراین ما تا جایی که امکان دارد باید امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم که البته بخشی از بخش های حاکمیتی از جمله نیروهای مسلح، سیاست خارجی و بخشی از اقتصاد سیاست های خاص دارند .

رئیس جمهور گفت: اما ما می توانیم بخش عمده ای از امور را به مردم واگذار کنیم و سیاست های اصل 44 را باید به معنی واقعی کلمه اجرا کنیم.