به گزارش اکونا پرس،

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در سفر به کابل و دیدار با حمدالله محب همتای افغانستانیخود گفت : مجموعه ارتباطات و گفتگوهای جاری میان جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان به منظور کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان با اطلاع دولت این کشور بوده و این روند همچنان ادامه می یابد.

شمخانی که همراه هیاتی از مقامات عالی سیاسی ، نظامی و امنیتی به کابل سفر کرده است امروز با «حمدالله محب» همتای افغان خود دیدار و در مورد مسایل دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در این دیدار بر لزوم فعال تر شدن ساز و کارهای مشورتی میان نهادهای امنیت ملی دو کشور برای تحقق اهداف و توافق ها تاکید کرد.

وی به گفتگوهای جاری میان جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان به منظور کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان اشاره و خاطر نشان کرد : مجموعه ارتباطات و گفتگوهای انجام شده با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با یادآوری توافق های سازنده نشست امنیتی منطقه ای که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران ، افغانستان ، روسیه ، چین و هند در تهران برگزار شد ، گفت : ایجاد ساز و کارهای مبتنی بر گفتگوی مستمر و مشارکت فعال کشورهای منطقه در فرآیندهای امنیتی می تواند تضمین کننده ثبات و توسعه پایدار برای ملت های منطقه باشد.

شمخانی با اعلام حمایت از برگزاری دومین نشست امنیتی منطقه ای در کابل ابراز امیدواری کرد در نشست آتی با حضور موثر کشورهای دیگر شاهد همگرایی و هم افزایی بیشتر در مسیر مقابله با تروریسم و افراطی گری باشیم.

وی با جدی ارزیابی کردن خطر گسترش دامنه نفوذ داعش در افغانستان بر ضرورت اتخاذ اقدامات عملی برای مقابله با این نقشه شوم که توسط آمریکا و ارتجاع منطقه حمایت می شود ، تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان حفظ ، تقویت و گسترش پاسگاه های مرزی را برای حفظ امنیت مرزها بسیار ضروری دانست و خواستار همکاری بیش از بیش دو کشور در این زمینه شد.

وی آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری علمی و انتقال فن آوری و تشریک مساعی در دیگر موضوعات مورد علاقه دو کشور به منظور پیشرفت کشور دوست و برادر افغانستان اعلام کرد.

شمخانی بازگشایی بازارچه های مرزی ، تسریع در حل اختلافات مرزی و برگزاری نشست مشترک مرزی میان کشورهای ایران ، افغانستان ، پاکستان ، ترکیه و ترکمنستان را از عوامل موثر برای افزایش ضریب امنیتی مرزها دانست.

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کابل ، گفتگوهای نزدیک مقامات امنیت ملی ایران و افغانستان را در رفع برخی موانع در مسیر اجرای توافق های گذشته ، بسیار تعیین کننده نامید.

وی همچنین به عزم راسخ دولت و مردم افغانستان برای مقابله با اشکال مختلف تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت پایدار در سراسر این کشور اشاره و خاطرنشان کرد : جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اصلی ترین پایه های برقراری امنیت در منطقه بوده است و بی شک همکاری های مشترک دو کشور در رفع مشکلات امنیتی امروز افغانستان بسیار کارگشا خواهد بود.

مشاور امنیت ملی افعانستان با ارایه گزارشی از شرایط سیاسی ، نظامی و امنیتی این کشور افزود : برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در افغانستان نشان دهنده علاقمندی مردم این کشور برای مشارکت در تعیین سرنوشت خود باوجود همه تهدیدات و مشکلات امنیتی موجود است.

محب همچنین گفت : امیدواریم سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هیات همراه ، روند نهایی سازی اسناد سیاسی ، دفاعی ، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور را تسریع کند و برای امضای روسای جمهور دو کشور آماده شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد : با شکست داعش در عراق و شامات ، اکنون افغانستان مقصد داعشی هایی است که ابزار راهبرد ناامن سازی منطقه به دست آمریکا هستند.

امیر دریابان علی شمخانی با تبیین اهداف سفرش به افغانستان گفت : این گروه تروریستی طبق این راهبرد ، ناامن سازی مرزهای شمال و جنوب غرب افغانستان را برای ناامن کردن مناطق مرزی ایران، روسیه و چین برعهده گرفته اند.

وی افزود : هرچند که 17 سال است غربی ها، آمریکایی ها و ناتو در افغانستان حضور دارند اما ثمری به نام ثبات و پایداری را نتوانستند در این کشور ایجاد کنند و به این نکته رسیدند که اگر 17 سال دیگر نیز بمانند هیچ تغییری در مؤلفه های امنیتی این کشور ایجاد نخواهد شد و توسعه انسانی، مادی و رفاه مردم افغانستان دچار چالش های جدی است.

شمخانی گفت : با آنکه جمهوری اسلامی ایران با مشکلات اقتصادی مواجه است از 3 میلیون نفر از مردم افغانستان به شکل مطلوب در حوزه های مختلف پذیرایی می کند و شهروندان این کشور خاطرات بسیار خوبی از حضور در ایران دارند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد : اهداف فرامنطقه ای و به کارگیری ابزار تروریستی برای نیل به آن اهداف ، عادتی است که متأسفانه از جانب برخی قدرت ها به ویژه آمریکایی ها پیگیری می شود و همین سبب شده است که افغانستان نتواند در درون خود ، مذاکرات صلح مؤثری را پایه گذاری کند.

شمخانی گفت : اعمال راهبردهای متنوع، پراکنده و غیربومی با اهداف غیر افغانی از جانب برخی کشورها سبب شده است که مردم افغانستان نتوانند ثمرش را لمس کنند و تأثیری در زندگی آنان نداشته است.

وی افزود : جمهوری اسلامی ایران تجارب فراوانی در مبارزه با تروریسم دارد، از اهداف و نیات غربی ها به خوبی مطلع است و رفاه و امنیت ملت افغانستان را رفاه و امنیت خود می داند و بر این اساس آماده همکاری با این کشور در حوزه های مختلف تجاری ، امنیتی و نظامی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت : برای رایزنی در این باره و برای اینکه ملت افغانستان و مرزهای شرقی ما روی رفاه، آسایش و پایداری را ببینند به این کشور سفر کرده ام.