به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت حماسه 9 دی در مدرسه فیضیه شهر مقدس قم، افزود: حماسه 9 دی 88، حماسه بیعت با ولایت، حضور، بصیرت، مقاوت در برابر دشمن و عشق به اباعبدالله(ع) بود.
وی گفت: دشمنان در طول هشت ماه فتنه 88 به صحنه آمده بودند تا به ولایت خدشه وارد کنند و مردم این را به خوبی درک کرده و با شعارهای خود نشان دادند که ملت ایران هویت و هستی سیاسی خود را گره خورده با ولی فقیه می داند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به شعار «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» ملت ایران در 9 دی ماه 88 گفت: مردم بابصیرت ایران اسلامی با این شعار که پشتوانه قرآن، روایات و تاریخ را دارد، پیوند ناگسستنی خود با ولایت را ثابت و تاکید کردند که تا آخرین نفس، نفر و قطره خون، حامی ولایت خواهند ماند.
وی گفت: حماسه 9 دی، دشمنان ایران اسلامی را مایوس کرد، چراکه دشمنان فهمیدند که با ملت به پا خاسته ایران مواجه هستند و با چنین ملتی نمی توان مقابله کرد.
آیت الله خاتمی تاکید کرد: حماسه 9 دی تمام نقشه های شوم دشمنان را باطل کرد و امروز نیز این حضور گسترده، توطئه ها و نقشه های دشمنان را نقش برآمد می کند.
وی با بیان اینکه دنیای استکبار به این اغتشاش ها امید داشت تا به نظام آسیب وارد کند گفت: دشمن پس از 9 دی 88 و شکست توطئه ها، تحریم را در دستور کار خود قرار داد و رئیس جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا اعلام کرده است که تحریم های بی سابقه ای را علیه ملت ایران اعمال کرده است، ولی به فضل خدا این تحریم ها نیز به شکست منجر خواهد شد.
آیت الله خاتمی ادامه داد: این تحریم اقتصادی در دوران بعثت پیامبر(ص) بود ولی اسلام روز به روز شوکت و عظمت بیشتری یافت و امروز نیز این تحریم ها نمی تواند موجب شکست ملت ایران شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: جنگ نظامی، فرهنگی، رسانه ای، روانی و اقتصادی دنیا علیه ایران، از جمله توطئه های دشمن علیه ملت در چهل سال گذشته بوده است ولی به فضل الهی در هیچ یک از این جنگ ها موفق نبوده و همه این توطئه ها، به برکت حضور گسترده و بابصیرت مردم به پیروزی ختم شده است و تا مردم در صحنه حضور دارند دشمن نمی تواند هیچ غلطی انجام دهد.
وی بصیرت را از دیگر ویژگی های حماسه 9 دی دانست و گفت: برخی از آوردن نام فتنه، نفوذ و بصیرت ترس داشته و برخی روزنامه ها از فتنه 88 به نام ناآرامی یاد می کنند.
خاتمی با تاکید بر اینکه مردم در 9 دی ثابت کردند که ملت بابصیرت ایران همواره پای ولایت فقیه و انقلاب ایستاده است، تاکید کرد: در تمام حوادث پیش از انقلاب اسلامی، بصیرت و حضور مردم در تمام صحنه ها، انقلاب اسلامی را رقم زد و این بصیرت بار دیگر در حماسه 9 دی به خوبی خود را نشان داد.
وی با اشاره به حمایت رئیس جمهور آمریکا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تمام گروه های ضد انقلاب از فتنه گران سال 88 گفت: مردم مشاهده کردند تمام دشمنان ایران اسلامی به صحنه آمدند تا نظام اسلامی را براندازند، به همین دلیل به میدان آمده و با اقدام به موقع، مانع از تحقق این توطئه دشمنان شدند.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه، انقلابی بوده، هست و خواهد بود تاکید کرد: به دشمنان انقلاب می گوییم که آرزوی جدایی حوزه با انقلاب و نظام اسلامی را به گور خواهید برد.
آیت الله خاتمی اضافه کرد: فتنه گران بدانند آفرینندگان حماسه 9 دی همچنان در صحنه هستند و با انگیره بیشتر می توانند حماسه های نهم دی ماه را تکرار کنند.
وی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد فتنه جدید در انتخابات سال 1398 مجلس شورای اسلامی و انتخابات 1400 ریاست جمهوری، گفت: تخریب شورای نگبهان با عناوینی مانند نظارت استصوابی از امروز آغاز شده و برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز برنامه دارند و با شعارهای هنجارشکن به دنبال فتنه انگیری هستند، ولی بدانند تا این مردم، حوزه انقلابی و بسیجیان در این کشور هستند، ناکام خواهند بود.
وی با بیان اینکه حماسه 9 دی، حماسه مقاومت چهل ساله انقلاب بود اظهار داشت: دشمنان می خواهند ملت ایران را خسته نشان دهند ولی بدانند، مردم ایران، دشمنانان را خسته کرده و خود خسته نخواهند شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور گسترده مردم در آیین گرامیداشت 9 دی امسال در کشور اظهار داشت: مردم در حالی بار دیگر به میدان آمده اند که دست به گریبان گرانی ها هستند ولی می دانند که این گرانی ها هزینه استقلال، عظمت، عزت و آزادی این ملت است و همانگونه که تاکنون ایستاده اند، همچنان پایدار و مقاوم خواهند بود.
وی دیگر ویژگی حماسه 9 دی را عشق به حضرت اباعبدالله(ع) دانست و اظهار داشت: مردم در مقابل اهانت به عزاداران سیدالشهدا(ع) در عاشورا نتوانستند تحمل کنند و با حضور گسترده در میدان، طومار این فتنه گران را برچیدند.
خاتمی با تاکید بر اینکه در فتنه 88، عاشورا و عشق به اباعبدالله(ع) به داد این ملت و مردم رسید، گفت: به دشمنان ایران اسلامی می گوییم که این ملت تا حسین(ع)، عاشورا و نهضت اباعبدالله(ع) را دارد، شکست ناپذیر خواهد بود.
آیین گرامیداشت حماسه 9 دی باحضور گسترده و باشکوه قشرهای مختلف مردم مومن، متدین و انقلابی قم در مدرسه فیضیه برگزار شد. تجمع کنندگان، مسیر میدان آستانه تا چهار راه شهدا را راهپیمایی کرده و قطعنامه پایانی 9 دی را قرائت کردند. در این قطعنامه ضمن تاکید بر وحدت و اتحاد تمامی نیروهای انقلاب و لزوم هوشیاری در خصوص توطئه های دشمنان اسلام بر حفظ دستاوردهای جمهوری اسلامی تاکید شده است.
دراین آیین باشکوه که پیشاپیش آنان طلاب، روحانیان و مسئولان استان حضور داشتند، مردم با گرامیداشت یوم الله 9 دی، ضمن تجدید میثاق با آرمان های امام راحل و شهدا بر تبعیت از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تاکید کردند. 
آیات سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، سید هاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری، مرتضی مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید و شماری از شخصیت های حوزوی و سیاسی نیز در این آیین حضور داشتند. 
در روز نهم دی ماه سال 88 مردم سراسر کشور در اعتراض به فتنه ایجاد شده پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به خیابان ها آمدند و حضور حماسی خود را در دفاع از نظام و انقلاب به نمایش گذاشتند؛ نهم دی ماه از آن پس به نام روز میثاق امت با ولایت و از نهم تا 19 دی ماه به نام دهه بصیرت نامگذاری شد.
تجمعات و راهپیمایی های 9 دی امسال با شعار محوری «چهل سال بصیرت و ولایتمداری» به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد.