دکتر علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: در زمینه‌های مختلف می‌توان در خصوص انقلاب اسلامی ایران صحبت کرد؛ در سال 1357 انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست و این یک حادثه بزرگ تاریخی بود. برخی از صاحبنظران در خصوص انقلاب اسلامی ایران گفتند یک زلزله بزرگ در خاورمیانه رخ داده است زیرا در ایران شاه یک حاکم مستبد، دیکتاتور و وابسته به آمریکا و غرب بود که در داخل کشور بر مبارزین فشار ایجاد کرده بود و زندان‌ها پُر از سیاسیون مبارز بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در آن مقطع اعراب قیافه مبارزه با اسرائیل را داشتند و مبارزه می‌کردند البته اکنون ندارند، اما شاه ایران در همان شرایط که اعراب در جنگ با اسرائیل بودند با اسرائیل ارتباط داشت و نفت  به آن‌ها می‌داد و به صهیونیست‌ها کمک می‌کرد. حادثه مهمی که ملت ایران رقم زدند منجر به واژگونی این پایگاه شد و ایران به قطبی برای دفاع از مردم فلسطین و مبارزات بر حق مردم مسلمان تبدیل شد.

وی افزود: از بُعد اقتصادی در زمان پهلوی، چند شهرِ آباد ایجاد شده بود و بقیه شهرها را رها کرده بودند. در تهران، شیراز و چند شهر دیگر پول نفتی که می‌فروختند را خرج می‌کردند اما روستاها و شهرهای دیگر را رها کرده بودند.

دکترلاریجانی ادامه داد: در طول دوران حکومت شاه فقط 200 روستا، راه آسفالته داشتند اما امروز 100 هزار کیلومتر جاده آسفالته روستایی داریم. هیچ روستا و شهری گاز نداشت اما امروز تقریبا همه شهرهای ایران و بیش از 70 درصد روستاها نیز گاز دارند. تعداد محدودی از روستاهای کشور برق داشتند اما امروز تمام روستاها برق دارند، آب آشامیدنی نیز همین طور است. رویکرد انقلاب ایران به سمت محرومین بوده و هزینه زیادی هم در این زمینه انجام داده است. تمام روستاهای ما از برق، رادیو و تلویزیون، راه، امکانات بهداشتی و مدرسه برخوردار هستند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با اشاره به اهمیت موضوع استقلال کشور، گفت: ایران در زمان پهلوی کشوری وابسته بود و سفرای انگلیس و آمریکا به شاه دستور می‌دادند، اما اکنون ایران کشوری مستقل است که مردم سالاری و دموکراسی در آن حاکم است؛ یعنی مردم حاکمان را انتخاب می‌کنند. از رهبر انقلاب که توسط مجلس خبرگان انتخاب می‌شود تا رئیس جمهور و مجلس را مردم انتخاب می‌کنند و انتخاب سیاستمداران در ایران گردش دارد. خیلی نکته مهمی است که مردم خودشان تصمیم می‌گیرند و برای این کار هزینه داده‌ایم. در ابعاد مختلف از جمله در حوزه اقتصاد، سیاست و روابط خارجی هم انقلاب به وجود آمده است.

وی افزود: البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان به ما آزار زیادی رساندند؛ جنگ را به ایران تحمیل کردند. هر روز یک ماجرا درست کردند و در قضیه هسته‌ای قِشقِرقی را به پا کردند ولی این دستاورد انقلاب اسلامی است که مردم خودشان سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و می‌خواهند با عزت زندگی کنند.

دکترلاریجانی اظهار داشت: نمی‌توان گفت همه شعارهای انقلاب اسلامی محقق شده است ولی در هر بخشی حرکت وجود دارد. در مسیر تحقق بعضی از شعارها برای رفاه عمومی نواقصی وجود دارد اما در مورد اینکه چرا این نقایص وجود دارد، باید گفت که دشمنان ملت ایران را آزار می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دضمنان انقلاب اسلامی ایران 8 سال جنگ را به کشور تحمیل کردند و در این سال‌ها مجبور به دفاع از کشور شدیم؛ حدود 200 هزار شهید دادیم و هزار میلیارد دلار خسارت مادی به ایران وارد کردند قطعا این وضعیت بر توسعه کشور اثر می‌گذارد ولی ما باید این هزینه را می‌دادیم تا مستقل بمانیم در غیر اینصورت نمی‌توانستیم بایستیم، بیان کرد: شعار انقلاب دفاع از کشور و استقلال بود این هزینه را دادیم و به توسعه ایران لطمه زد اما یک فایده هم داشت و آن فایده این بود که کشورهای قدرتمند فهمیدند نمی‌توانند سر به سر ایران بگذارند در غیر این صورت پای آن‌ها گیر می‌افتد و ایران آن‌ها را رها نمی‌کند. این ظرفیت به وجود آمده، اما ایجاد کردن این شرایط به توسعه ایران ضربه وارد کرد.

وی با بیان اینکه تحریم‌هایی از اول انقلاب اسلامی توسط آمریکایی‌ها علیه ایران وضع شد، مانند همین تحریم‌هایی که اکنون وضع کرده‌اند، فشارهایی را به ایران وارد آورد، افزود: بسیاری از کشورها این شرایط را ملاحظه می‌کنند و این شرایط بر مراودات اقتصادی تأثیر می‌گذارد، در این بخش‌ها به ما لطمه‌هایی را وارد آورده‌اند اما در بخش‌های دیگر نتوانستند.

دکترلاریجانی با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی ایران می‌خواستند خاورمیانه جدید را به وجود آورند و در زمان بوش از این شعارها می‌دادند ولی دیدید که با چه خجالتی آمریکایی‌ها به عراق آمدند و با چه فضاحتی رفتند، به طوری که رئیس جمهور آمریکا وقتی که می‌خواهند به عراق سفر کند، باید شبانه سفر کند و برگردد زیرا نفرت فراوانی نسبت به آنها وجود دارد، ادامه داد: اما در عین حال ایران محبوب این کشورها است زیرا به آنها کمک کرده است و داعش را در عراق سرکوب کرده و به مردم این کشور کمک کرد، در سوریه نیز همین طور است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه آمریکایی‌ها ‎می‌خواستند شرایط را در سوریه تغییر دهند، گفت: به یاد دارم سفری به یکی از کشورهای کوچک منطقه داشتم و از امیر آن کشور پرسیدم چرا انقدر فعالانه علیه سوریه عمل می‌کنید؟ زیرا آن کشور در آغاز بحران سوریه به برخی مسائل دامن می‌زد، امیر آن کشور کوچک که اصلا حدش چنین صحبت‌هایی نبود، گفت، در سوریه به زودی تغییرات مهمی رخ می‌دهد.

وی افزود: به وزیر خارجه یکی از کشورهای منطقه گفتم، چرا در سوریه مسئله ایجاد می‌کنید و به گروه‌های تروریستی کمک می‌کنید؟ آن وزیر خارجه گفت، دو هفته صبر کنید! می‌رویم در مسجد اموی نماز می‌خوانیم. اما آن‌ها نتوانستند به این هدف خود برسند. کارهای بسیار زیادی را می‌خواستند انجام دهند، آن‌ها به بیروت هم آمدند و آنجا را گرفتند اما حزب الله آن‌ها را پس زد. آن‌ها قصد ایجاد تلاطم در منطقه را داشتند اما برای تحقق این هدف خود ناتوان بودند.

دکترلاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست‌های آمریکا برای تاثیرگذاری بر سیاست‌های ایران، عراق و منطقه موثر بوده است یا خیر؟، اظهار داشت: البته این کار را انجام دادند و در اخبار نیز می‌شنوید اما تا اینجا موفق نبوده‌اند. برای تحقق توافق هسته‌ای، 2 سال مذاکره انجام شد که البته با درخواست آمریکایی‌ها مذاکرات آغاز شده بود. آقای اوباما 2 بار به رهبر انقلاب اسلامی ایران نامه نوشت و تقاضا کرد تا در مورد مسئله هسته‌ای مذاکره شود و در آنجا قید کرد که آمریکا غنی سازی در ایران را قبول دارد و قصد همکاری داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با تقاضای آمریکا مذاکرات هسته‌ای شکل گرفت ولی رئیس جمهور بعدی آمریکا، توافق هسته‌ای را بر هم زد، این شرایط نشان می‌دهد که آمریکا هیچ‌گاه پای توافقات نمی‌ایستد و کشوری لاابالی است. از توافق پاریس نیز که مسئله‌ای جهانی است، خارج شده در حالی که مسئله آب و هوا موضوع کوچکی نیست و با حیات همه انسان‌ها ارتباط دارد اما این توافق را بر هم می‌زنند.

وی با بیان اینکه آمریکا تصورات واهی دارد من فکر می‌کنم تحریم نفتی مصاف مهمی است، افزود: آمریکایی‌ها گفتند آبان ماه امسال فروش نفت ایران را به صفر می‌رسانیم اما نتوانستند. ما در این زمینه آزمون‌های مهمی را پشت سر گذاشته‌ایم. در زمان شاه جمعیت ایران 36 میلیون نفر بود که 6 میلیون بشکه نفت تولید و صادر می‌شد اما اکنون 80 میلیون نفر جمعیت داریم که فقط دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم. چطور این کار انجام شده؟ روی پای خود ایستاده‌ایم و اتکای به نفت را کم کرده‌ایم. یکی از سیاست‌هایی که دنبال می‌کنیم کاهش اتکای کشور به نفت است. میزان فروش نفت ایران کم شده اما نفت را می‌فروشیم، آن‌ها می‌خواستند میزان فروش نفت ایران را صفر کنند اما موفق نشدند.

دکترلاریجانی ادامه داد: در زمان جنگ هیچ یک از کشورهای غربی به ایران سلاح نمی‌دادند، حتی شوروی سابق هم به ایران سلاح نمی‌داد، آیا این شرایط سبب شد که ما نجنگیم؟ اما در کنار جنگ یک کار دیگر را هم انجام دادیم. روی ساخت سلاح کار کردیم، دوران سختی بود اما اگر امروز ایران به قدرتی موشکی تبدیل شده نتیجه آن فعالیت‌ها است. در حوزه‌های دیگر نیز همین خواهد شد.

وی افزود: اگر این‌ها بر فروش نفت ایران فشار بیاورند ما راه دیگری برای تنظیم امور اقتصادی داریم و ملت ایران ملت آبدیده‌ای هستند و راه‌های آن را پیدا می‌کنند. فروش نفت این گونه نیست که آمریکایی‌ها در وزارت خزانه داری تیمی درست کرده‌اند و می‌گویند ما چریک‌های کراواتی هستیم و در کشورهای مختلف مانع از فروش نفت ایران می‌شویم. ایران نفت خود را آن قدری که لازم باشد فروخته و بازهم می‌فروشد. در جاهای مختلف اکنون پالایشگاه‌های زیادی داریم و بنزین را خودمان تولید می‌کنیم و از نظر تولید بنزین خودکفا هستیم. زمانی مشکل واردات بنزین داشتیم اما اکنون اینگونه نیست. رسیدن به اقتدار اقتصادی بی‌سخت کوشی ممکن نیست.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور گفت: خیلی مهم نیست که وزیر خارجه دوره‌گرد آمریکا در منطقه می‌چرخد و کنفرانس بازی‌هایی را راه می‌اندازد، این اقدامات نشانه اقتدار آمریکا نیست، اگر آمریکایی‌ها می‌توانستند کاری کنند احتیاجی به این همه دوره‌گردی و کنفرانس‌ بازی نداشتند. هدف آن‌ها منطقه است و سایر مسائل تحت‌الشعاع آن است آن‌ها می‌دانند که نمی‌توانند ایران را تغییر دهند، رفتار ایران را نیز نمی‌توانند تغییر دهند آنها به دنبال موضوع دیگر هستند. تئوری معامله بزرگ قرن را راه انداختند، مسئله مهم آنها است تا حدی نیز آن را پیش برده‌اند.

وی افزود: مساله آمریکایی‌ها این است که موضوع اسرائیل را برای همیشه حل کنند و لازمه تحقق این هدف عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل بوده تا پس از آن مساله فلسطین را تا حد غزه محدود کنند و مشکل فلسطینی‌های آواره در کشورهای دیگر را با پرداخت پول به آن کشورها تمام کنند و می‌دانند ایران زیر بار این موضوع نخواهد رفت. البته متاسفانه برخی از کشورهای منطقه این کار را انجام داده‌اند و علامت‌های بدی دیده‌اند، این پروژه موفق نخواهد شد زیرا مساله فلسطین به همیت سادگی نیست و موضوعی است که در کانون ذهن جوان‌های منطقه وجود دارد. این کشورها خود را بی‌لیاقت می‌کنند اگر در این پروژه همکاری کنند زیرا به نتیجه نمی‌رسد.

دکترلاریجانی ادامه داد: شنیده‌ام جمعی را درست کرده‌اند به نام مجموعه راهبردی برای منطقه ولی فکر نمی‌کنم بتوانند کاری را انجام دهند زیرا شناخت آن‌ها نسبت به مسائل منطقه ضعیف است، این‌ها فکر می‌کنند با قول‌هایی که برخی کشورهای کوچک منطقه به آن‌ها داده‌اند، کار مهمی از دستشان بر می‌آید، به همین دلیل گفت‌وگوهایی بین آن‌ها انجام می‌شود و تصمیمات خامی اتخاذ می‌شود که در عمل خام بودن تصمیمات آن‌ها مشخص می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمریکایی‌ها ابتدا باید مشکلات داخلی خود را حل کنند زیرا دعوایی که با کنگره دارند، فضاحتی برای آن‌ها به بار آورده است، آمریکایی‌ها بعد از حل مشکلات داخلی خود، به مسائل کشورهای دیگر ورود کنند.

دکترلاریجانی در خصوص اینکه اخباری که در خصوص کنفرانس لهستان مطرح می‌شود، ادامه داد: من دیدم که آمریکایی‌ها در رسانه‌ها حرف‌هایی زده‌اند اما لهستانی‌ها تکذیب می‌کنند و می‌گویند یک کنفرانس در ورشو برگزار می‌کنند که جهت خاصی ندارد. بعضی از این دعوتنامه‌ها را دیده‌ام و برای بحث در مورد مسائل منطقه اسم بعضی از کشورها را هم ذکر کرده‌اند اما نام ایران در آن نبود.

وی افزود: معاون وزیر خارجه لهستان در ایران گفته است که اینگونه نیست و این نشان می‌دهد وضع کنفرانس چگونه است! بسیاری از کشورها نیز گفته‌اند در سطح پایین شرکت می‌کنند، برخی از کشورها نیز گفته‌اند ما شرکت نمی‌کنیم این شرایط نشان می‌دهد که کنفرانس ورشو پُرمایه نیست. یک کشور اگر برای برگزاری کاری، قدرتمند باشد چه نیازی به برگزاری کنفرانس دارد.

دکترلاریجانی ادامه داد: شرایط برگزاری کنفرانس ورشو نشان می‌دهد که آن‌ها برای تحقق اهداف خود مشکلی دارند و نتوانسته‌‎اند مسائل منطقه را حل کنند و اقدامی که می‌خواهند انجام دهند، این است که برگزاری کنفرانس ورشو بیشتر یک عملیات روانی است و می‌خواهند هیبتی کاغذی را برای خود ایجاد کنند. این کشورها را جمع کرده اند تا بگویند در منطقه باید تغییراتی را ایجاد کنیم.

وی افزود: از این کنفرانس‌ها زیاد برگزار کرده‌اند آن‌ها باید بپذیرند در پناه تغییراتی که در منطقه به وجود آمده است بیداری در منطقه حاصل شده و جوانان تحصیل کرده‌ای در منطقه هستند و با کنفرانس تغییر عقیده نمی‌دهند و تحولاتی که در کشورهای عربی رخ داده نشانگر یک عمقی است. رسانه‎‌های گروهی تغییر کرده‌اند و مستمرا مردم در جریان هستند و فضاحت وضع آمریکایی‌ها را هم می بینند. دعواها، حرف‌ها و زبان آن‌ها را می بینند که چگونه با دیگران حرف می‌زنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور گفت: تهدید آمریکا علیه کشورهای عربی جوانان را زجر می‌دهد. مثلا میلیاردها دلار از یک کشور عربی می‌گیرند و می‌گویند اگر ما پشت شما را خالی کنیم شما ظرف 2 هفته فرو می‌پاشید. این حرف تحقیر بزرگی است، البته این حرف‌ها نیز دروغ است. آن‌ها بر سر کشورهای عربی می‌زنند و پول می‌گیرند. این شرایط را جوانان حس می‌‎کنند و می‌فهمند. فکر می‌کنم روی یک عملیات روانی می خواهند بگویند ما یک لشگر هستیم ولی این لشگر از قبل، بهم ریخته است. از میزبان کنفرانس ورشو که به ایران آمده تا دیگر کشورها با ما صحبت می‌کنند و می‌گویند ما قصدی علیه ایران نداریم، خیلی نباید به این کنفرانس ها اهمیت داد.

 

وی در خصوص اینکه آمریکا به دنبال تفرقه ایجاد کردن بین کشورهای اروپایی است، افزود: بعد از اینکه آمریکایی‌ها از توافق هسته ای خارج شدند برای اروپایی ها و روسیه سنگین بود که با حضور این کشورهای مهم در توافق هسته‌ای، یک مرتبه آمریکا توافق را برهم زد. البته یک مسائلی در این حین روشن شد اینکه فرانسوی‌ها اعلام می‌کنند در حال ایجاد یک ارتش اروپایی هستیم، حرف ساده‌ای نیست و مشخص است که بر روی آن فکر کرده‌اند، مساله سوئیفت که در آمریکا هست برای این‌ها سوال شده است زیرا مشکلات مالی برای اروپایی‌ها ایجاد می‌کنند.

دکتر لاریجانی اظهار داشت: در قضیه اینترنت نیز کنفرانسی راجع به اینترنتِ اروپایی برگزار کردند و مباحثی مطرح شد، مسائل جدیدی به وجود آمده است که اگر اروپا بخواهد در آینده نفسی بکشد باید در عرصه بین‌المللی بتواند روی پای خود بایستد، اکنون اروپایی‌ها فهمیده‌اند این سطح از وابستگی اقتصادی برای آن ها خیلی مضر است. چینی‌ها نیز برای خود محاسبات دیگری دارند، یک مطالب جدیدی به وجود آمده است، امکان دارد در جوف آن این مسائل نیز وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روابط ایران با کشورهای عربی علی‌العموم خوب است، 2 یا 3 کشور هستند که در روابط با ایران مساله ایجاد می‌کنند که این‌ها در گذشته نیز گاهی از این رفتارها انجام می‌دادند. ایران اکنون با الجزایر و لبنان روابط خوبی دارد و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز علی اغلب روابط خوبی با ایران دارند و مشکلی نداریم.

وی افزود: سعودی‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسیر غلطی را رفتند و این‌ها یک بار با امارات در افغانستان، طالبان را ایجاد کردند و آمریکا و انگلیس نیز از آن‌ها حمایت می‌کردند. مدتی روابط ایران و عربستان در ظاهر بهبود یافت اما در پشت‌پرده همیشه کارهایی را انجام می‌دادند مدتی نیز ایران با آن‌ها مذاکره کرد اما آن‌ها راه نمی‌آمدند و همیشه مسائلی را ایجاد می کردند. حساسیت‌های بلاوجهی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علی القاعده با سعودی‌ها مشکلی نداریم اما آن‌ها هستند که مساله ایجاد می‌کنند، گفت: در سفری که به عربستان داشتم و با مسئولان امنیتی این کشور راجع به حل و فصل مسائل صحبت می‌کردم خودشان می‌گفتند ما 2 اشتباه کردیم و پشیمان هستم، یکی اینکه در ایجاد طالبان نقش بسزایی داشتیم، یکی دیگر اینکه در جنگ صدام علیه ایران، 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردیم. تصور آن‌ها این بود که با این کار به ایران ضربه می‌زنند.

وی افزود: ایران پس از پایان جنگ تحمیلی، نمی‌خواست گذشته را ادامه دهد، بعضی از کشورهای کوچک منطقه هم مساله ایجاد کرده بودند ولی ما بنا را بر این گذاشتیم که روابط جدیدی به وجود آید، اکنون مشخص شده که آن‌ها متوجه نیستند که در مسیری غلط پا می‌گذارند. ایران با کشورهای عربی و حتی سعودی مشکلی ندارد اما سعودی‌ها رفتارشان نادرست است.

دکتر لاریجانی ادامه داد: مشکلات ایران و عربستان قدری ریشه در گذشته دارد، یک اشتباهی را همیشه مرتکب می‌شوند، آن‌ها نسبت به ایران که کشوری متمدن بوده حساسیت دارند، زمان شاه نیز مقداری از این مسائل وجود داشت ما بعد از انقلاب بساط جدیدی را ایجاد کردیم و به وحدت مسلمین بعنوان یک اصل نگاه کردیم و شرایط ایران تغییر کرد اما آن‌ها هنوز توجهی به این مسائل ندارند، ما دخالتی نداریم و کاری هم به سعودی‌ها نداریم، اما تصورشان این است که اگر در عراق حوادثی رخ می‌دهد، با دخالت ایران بوده در حالی که اینگونه نیست و خلاف می‌گویند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه یک بار با مرحوم ملک عبدالله پادشاه سعودی ملاقات داشتم و در حاشیه ملاقات به من گفت افرادی به من گفته‌اند که ایران 5 میلیون پاسدار در عراق دارد، گفت: به او گفتم پدر آمرزیده کل پاسدارهای ما 200 هزار نفر هستند چطور ممکن است 5 میلیون پاسدار در عراق داشته باشیم؟ اطلاعات غلط به آن‌ها می‌دهند.

وی افزود: عراق با ایران جنگید، بسیاری از گروه‌های شیعه و سنی کُرد در زمانی که صدام آن‌ها را سرکوب می‌کرد، با ایران رفیق بودند، این‌ها پیروز شدند با ایران نیز رفیق هستند. حالا سعودی‌ها می‌گویند چرا با ایران رفیق هستید؟ مسیر ما این است که با همسایگان‌مان رفیق باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که آن‌ها داعش را حرکت دادند تا عراق را بگیرد، مسئولان عراقی از ایران کمک خواستند ما هم کمک کردیم و نفی نمی‌کنیم این موضوع را، ولی اصل کار خودِ عراق، ارتش این کشور و مخصوصا فتوایی بود که آیت‌الله سیستانی داد و شرایط را عوض کرد، ایران هم به آن‌‎ها کمک کرد، بله ما نسبت به داعش و گروه های تروریستی حساس هستیم.

دکترلاریجانی اظهار داشت: من فکر می‌کنم موضوع دیگری در ذهن آن‌ها هست و مقداری نیز آمریکا مسائل را تحریف می‌کند. موضوعی که اخیرا به وجود آمده به نظر من ذیل طرح معامله بزرگ قرن است و بقیه مسائل شوخی است. آن‌ها می خواهند کاری کنند که هم بتوانند از این‌ها بدوشند و هم اینکه استفاده سیاسی کنند و این‌ها نیز زیربار نرفته اند و مشکل همین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران در سوریه، لبنان و عراق نیست که بخواهد کاری کند. در لبنان حزب‌الله وجود دارد و به عنوان یک جریان لبنانی، عقلانی فعالیت می‌کند و یک جریان رشید سیاسی است که البته قدرت دارد. برای چه قدرتمند است؟ زیرا هنگامی که اسرائیلی‌ها بیروت را اشغال کردند، مقاومت کرد، صهیونیست‌ها باعث شدند حزب‌الله به وجود آید. ظلم کردند و لبنانی‌ها برای دفاع از خود، حزب‌الله را به وجود آوردند البته ما نیز به آنها کمک کردیم و نفی نمی‌کنیم. اگر کمکی کنیم نفی نمی‌کنیم ما به حزب‌الله کمک کردیم ولی ایران در لبنان حضور ندارد. خود حزب‌الله یک جریان رشید و قدرتمند است در سوریه نیز شرایط همین طور است.

وی افزود: در سوریه آقای بشار اسد و جریانی دارد که نسبتاً جریان روپایی است. این‌ها تلاش کردند این جریان را از بین ببرند و سوریه از ما کمک خواست و ایران به آنها کمک کرد اما ایران پایگاهی در آنجا ندارد که می‌گویند ما پایگاه ایران را مورد اصابت قرار دادیم. به نظر من خوشحال هستند از چیزی که وجود ندارد. ما نیاز نداریم در کشورهای دیگر حضور داشته باشیم ممکن است از ما کمک بخواهند و ما نیز کمک  می‌کنیم. ایران به دنبال پایگاه درست کردن در سایر کشورها نیست اگرچه ایران به فلسطین، حماس یا جهاد اسلامی کمک می‌کند اما پایگاه نمی زنیم، خود فلسطینی‌ها دفاع می‌کنند زیرا اسرائیل ظلم می‌کند و فلسطینی‌ها نیز دفاع می‌کنند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: ممکن است از ما کمک بخواهند و ما نیز کمک می‌کنیم و کمک خود را نفی نمی‌کنیم، اما به نظر من اسرائیلی‌ها به دنبال چیز دیگری هستند که به همان معامله بزرگ قرن مربوط است. اسرائیلی‌ها ترسو هستند و به دنبال ایجاد یک اقتدار برای خود در منطقه هستند و می‌گویند یک جایی را مورد اصابت قرار دادیم. کجا را زدند؟ آنها یک منطقه مسکونی را در سوریه مورد حمله قرار می‌دهند و می‌گویند ایران را زدیم.

رئیس قوه مقننه گفت: مهم این است که ایران برای پیشروی خود راه‌های مختلفی پیش روی خود دارد و بر حسب شرایط سناریوهای مختلف را مورد بررسی قرار داده است. ایران بین دو مسیر نمانده است. هدف‌هایی داریم و بر اساس اهداف خود تصمیم می‌گیریم بعضی از اقداماتی که انجام می‌دهیم را رسانه‌ای نمی‌کنیم و لزومی ندارد که همه جواب‌های خود را در یک حوزه بدهیم و گاهی در جاهای دیگری جواب می‌دهیم و نمی‌خواهم این مسئله را باز کنم ولی روی آن فکر کرده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر فرض اینکه اروپایی‌ها با ایران همکاری کنند، یک سناریو را پیش می‌بریم و در صورتی که همکاری نکنند، سناریوهای دیگری را داریم که به موقع پاسخ آن‌ها را می‌دهیم. در حال حاضر نیز کارهایی را کرده‌ایم که خودشان درک می‌کنند.

منبع: خانه ملت