به گزارش اکونا پرس،

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم به بهانه چهل سالگی انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی رو در رو با قنبر نادری خبرنگار شبکه پرس تی وی در خصوص پایبندی اروپا به برجام و ادعاهای کشورهای اروپایی مبنی بر ادامه برقراری رابطه با ایران عنوان کرد: اتحادیه اروپا اعلام کرده که قصد نجات برجام را دارد و وعده داده که برای ادامه تجارت با ایران، سازوکار ویژه تجاری اتحادیه اروپا موسوم به SPV را جایگزین سوئیفت خواهد کرد. اما با این حال، در طی ماه های اخیر چندین کشور اروپایی ایران را ترک کردند. فراموش نکنیم که آن ها یک ماه پیش اعلام کردند که هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت های خارجی پس از خروج آمریکا از برجام، همچنان در ایران باقی بمانند. واقعیت این است که ما هنوز هیچگونه جدیتی از طرف اروپایی برای پایبندی به تعهداتشان در برجام ندیدیم، چه برسد به حفظ روابط تجاری با ایران. در واقع، آن ها هیچ قدمی را برای ترغیب ایران به منظور ماندن در برجام برنداشتند. آن ها می خواهند که ایران تحت هر شرایطی در برجام بماند و در عین حال، خودشان هرگز به بندهای این توافق نامه بین المللی پایبند نباشند.

مصباحی مقدم ادامه داد: به نظر می رسد که ایران در توافق یک‌طرفه برجام، دچار اشتباه شده است. ما می بایست این معاهده را به صورت قدم به قدم پیش می بردیم و در ازای برداشتن یک قدم از سوی غربی ها، ما نیز یک قدم برمی داشتیم. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و آن ها نیز هیچ گونه فشاری را برای پایبندی به تعهداتشان احساس نمی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم ایران در قبال ماندن و یا خروج از برجام علی‌رغم گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با پایبندی کامل ایران به مفاد برجام و در عین حال کارشکنی غربی ها و خروج آمریکا از این معاهده عنوان کرد: ایران پایبندی خود را به طور کامل و دقیق به برجام و قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی اثبات کرده است. دور از عدالت است که درخواست هایی فراتر از آنچه که ایران در برجام به آن ها متعهد شده، ارائه شود. ایران حسن نیت خود را نشان داده و تمامی گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بر این امر صحه می گذارند. از سویی دیگر، اروپایی هیچ قدم جدی را در این رابطه برنداشتند. ایران این حق را دارد تا هر زمان که بخواهد به پایبندی خود به تعهدات پایان دهد و آن ها هیج حقی برای تحریم ایران ندارند.

مصباحی مقدم در خصوص چرایی اعمال فشار از سوی غربی ها برای پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF  عنوان کرد: اصولا کنوانسیون های بین المللی میان کشورهای هم پیمان شکل می گیرد و بعدا از سایر کشورها خواسته می شود تا به آن بپیوندند. این مساله در خصوص FATF نیز صدق می کند. پیوستن به این معاهده برای ایران نیز دارای منفعت است و به همین دلیل، ما مصوبه ضد پولشویی را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کردیم. ما این کار را انجام دادیم تا پولشویی ها را پیدا و جرائم را شناسایی کنیم و این طریق، بر سیستم مالی و تبادلات بانکی نظارت داشته باشیم. البته این بدین معنی نیست که ایران هرکاری که آن ها بخواهد، انجام خواهد داد. به عبارتی دیگر، ایران باید برای جلوگیری از درگیری با غرب، به FATF محلق شود، اما نباید به هر آنچه که در FATF یا CFT آمده و مغایر با قانون اساسی ما است، تن دهیم و اسرار مالی مهم خود را فاش کنیم، بویژه آن هایی که استقلال ما را زیر سوال می برند. مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان در حال بررسی آن است و اگر این گروه بتواند بعضی از شرایط ما را بپذیرد، پیوستن به پروتوکل ها و کنوانسیون ها تهدیدی برای ما محسوب نخواهد شد.

وی در خصوص نقش ایران در حفط حکومت سوریه و عراق و جنگ با داعش، القاعده و دیگر گروه های تحت حمایت کشورهای خارجی و همچنین سیاست های دوگانه غربی ها در برخورد با گروه های تروریستی عنوان کرد: بسیار روشن است که مبارزه غرب با تروریست، یک مبارزه کاملا یک‌سویه و در جهت منافع خودشان است. آمریکا جنگ با تروریست را به عنوان بهانه ای برای اعمال فشار بر دیگر کشورها استفاده می کند. جهانیان به خوبی می دانند که داعش طبق منشور سازمان ملل یک سازمان تروریستی است، اما با این حال، برخی از کشورها هرگز به مبارزه با این گروه تروریستی اقدام نمی کنند و در عوض، این گروه تروریستی را برای دستیابی به منافع خود در عراق و سوریه مدیریت و سازماندهی می کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از طرفی دیگر، مبارزه ایران با تروریست ها، طبق دستور دین و بر مبنای دکترین سیاسی انجام می شود. ایران به جنگ با تروریست در سوریه و عراق رفت تا از مبارزه با آن ها در تهران، کرمانشاه و تبریز جلوگیری کند. جنگ ایران با تروریست، جنگی حقیقی است. آمریکا گروه های مقاومت را در زمره گروه های تروریستی قرار می دهد و جرم آن ها دقاع از ملت خود در برابر مهاجمان است. این بعنی تعریف تروریسم در غرب مبتنی بر منافع کشورهاست و هیچ منطقی در آن وجود ندارد.

مصباحی مقدم ادامه داد: بیش از 17 هزار ایرانی در طی حملات تروریستی کشته شدند که این مساله، ایران را به یکی از بزرگ‌ترین قربانیان تروریست ها در جهان تبدیل کرده است. در آن طرف اما، آمریکا و کشورهای غربی برای گروه تروریستی مجاهدین خلق، فرش قرمز پهن می کنند و حتی مقامات ارشد آمریکایی نیز در نشست های این گروه تروریستی در اروپا و فرانسه شرکت می کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادعاهای آمریکا در خصوص جنگ با تروریست ها را کذب محض دانست و افزود: جنگ ایران با تروریست ها، جنگی واقعی است چرا که افراد زیادی از قبیل رهبران مذهبی، مقامات قضایی و برخی از وزرای خود را در حملات تروریستی از دست داده است. با این حال، اعتقاد دارم که ما باید همچنان به این مبارزه اعتقادی ادامه دهیم.

وی در خصوص احتمال مذاکره دوباره ایران با آمریکا و شخص دونالد ترامپ بر سر مسائلی همچون برجام، سیستم دفاعی موشکی و فعالیت های ایران در منطقه عنوان کرد: ما نمی توانیم به این آسانی ها با آمریکا مذاکره کنیم. این کشور به راحتی از برجام خارج شد و تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران وضع کرد. آمریکا هرگز به برجام پایبند نبود و اروپا نیز در وضعیتی قرار گرفت که گزینه ای جز پیروی از سیاست های واشیگتن را پیش رو نداشت. این برای اولین بار نیست که واشنگتن خواستار مذاکره شده است. تکرار اشتباه گذشته، خطایی بزرگ محسوب می شود و هیچ دلیل منطقی برای ورود به مذاکراتی جدید با این کشور وجود ندارد. ما در صورتی به پای میز مذاکره خواهیم آمد که آمریکا به رویکرد خصمانه خود پایان دهد و تمامی شرایط برای مذاکره برابر را فراهم کند. اگر این اتفاق بیفتد که البته می دانم هرگز چنین چیزی محقق نخواهد شد، تهران با واشنگتن بر سر میز مذاکره خواهد نشست.

او تحلیل خود از اقدام برخی کشورهای عربی در بازگشایی مجدد سفارت‌خانه‌هایشان در سوریه را این چنین عنوان کرد: تصور می کنم که آمریکا نتوانست جا پای نظامی خود را در سوریه حفظ کند و اهدافی سیاسی در پس تصمیم کشورهای عربی هم پیمان آمریکا برای بازگشایی سفارت‌خانه هایشان در دمشثق، نهفته است. آن ها می خواهند جای خالی آمریکا را که نظامیان خود را از این کشور خارج کرده، پر کنند و برای این منظور، سوریه را به پیوستن به اتحادیه عرب دعوت و پایگاه های سیاسی خود را در این کشور بازگشایی کردند.

مصباحی مقدم ادامه داد: دمشق می تواند به اتحادیه عرب ملحق شود، اما نباید فراموش کند که چگونه این کشورها، دمشق را از لحظه ورود تروریست ها به خاک این کشور رها کردند و در صدد تغییر رژیم در سوریه بودند. این ایران، حزب الله و روسیه بودند که به سوریه در شکست داعش کمک کردند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در پایان در خصوص اوضاع مردم یمن و نقش ایران در حمایت از معاهده های آتش بس میان طرفین درگیری گفت: ایران از اول هم طرفدار جنگ در یمن نبود و همواره جناح ها را به مذاکره دعوت می کرد. ایران از هرگونه اقدامی که منجر به برقراری صلح و امنیت در این کشور جنگ زده شود، حمایت می کند. این عربستانی ها و متحدانش هستند که با حملات هوایی خود به مردم بی گناه یمن، قوانین آتش بس را نقض می کنند، آن ها هرگز به دنبال صلح نبودند و نیستند. جامعه بین المللی باید از مذاکرات صلح در یمن دفاع کنند و به این جنگ که هزاران نفر را به کشتن داده، پایان دهند. این قضیه در خصوص سوریه هم صدق می کند و جامعه بین المللی می بایست اقداماتی را جهت خروج اندک گروه های تروریستی در این کشور در دستور کار خود قرار دهد.