به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری رویترز، این قطعنامه برگزاری انتخابات مجدد و دسترسی بلامانع به کمک های خارجی در ونزوئلا را خواستار شده بود.

آمریکا و روسیه دو پیش‌نویس برای رای‌گیری در شورای امنیت در خصوص تحولات ونزوئلا ارائه کرده بودند. سند آمریکا، ضمن حمایت از «خوان گوایدو»، سردسته مخالفان دولت ونزوئلا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور آمریکای لاتین بود.

پیش‌نویس روسیه در مقابل از «نیکلاس مادورو»، به عنوان رئیس‌جمهور مشروع و منتخب مردم حمایت می‌کرد. با این وجود، قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره ونزوئلا نتوانست حداقل ۹ رای شورای امنیت را به خود اختصاص دهد و به این ترتیب به تصویب نرسید. آمریکا، انگلیس، فرانسه، بلژیک، آلمان، پرو و لهستان به پیش نویس روسیه رای منفی دادند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در مورد ونزوئلا گفت این روشی برای مسخره کردن اعضای شورای امنیت است.

واسیلی نبنزیا اعلام کرد: پیش نویس قطعنامه‌ای که آمریکا ارائه کرد اوج نمایش رویکرد دوگانه این کشور درباره بحران ونزوئلا بود. شهروندان ونزوئلایی مسیرشان باید بر اساس گفتگوی ملی جامع باشد و این چیزی است که در حال حاضر مورد نظر قرار دارد، اما واشنگتن در تنش آفرینی خود به دنبال تحقق سناریوی تغییر نظام به صورت مغایر با قانون اساسی است.

خوان گوایدو، رئیس مجمع ملی ونزوئلا و سردسته مخالفان دولت، ژانویه سال جاری میلادی پس از چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و متحدان واشنگتن، در اقدامی غیرقانونی و جنجال برانگیز خود را رئیس جمهور ونزوئلا خطاب کرد و باعث تشدید تنش‌ها در این کشور شد. اقدامی که بی درنگ مورد حمایت آمریکا و دیگر کشور‌های غربی قرار گرفت.

مردم ونزوئلا و ارتش این کشور بار‌ها حمایت خود را از دولت قانونی کاراکاس اعلام کرده اند. با این حال، آمریکا و متحدانش در تلاش هستند با وضع تحریم‌های شدید و همچنین تحت فشار قرار دادن ارتش ونزوئلا، آن‌ها را به قطع پشتیبانی از دولت نیکلاس مادورو وادار کنند.