به گزارش اکونا پرس،

«سید عباس موسوی» پیش از ظهر امروز - سه‌شنبه - در نخستین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن قدردانی از زحمات سخنگویان پیشین وزارت امور خارجه، به تحولات اخیر در حوزه دیپلماسی اشاره کرد و گفت: با خروج غیرقانونی و خلاف موازین جهانی از برجام از سوی آمریکا و اعمال تحریم‌ها و شرایط تحمیلی، دستگاه دیپلماسی تحرکات جدیدی را آغاز کرده است.  
وی ادامه داد: در این راستا، وزیر امور خارجه سفرها و تحرکاتی را آغاز کرده که بیشتر منشا آسیایی و منطقه‌ای داشته است که می‌توان به سفرهای ایشان به سوریه، ترکمنستان، هند، چین، ژاپن و... اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این سفرها در راستای منافع ملی ایران صورت گرفته و به زودی با همسایگان شمالی هم تحرکات دیپلماتیک آغاز می‌شود که در سطوح مختلف از جمله وزرا و حتی رییس جمهوری انجام می‌شود که پس از نهایی شدن، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درخصوص اظهارات متناقض رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی چندان به سخنان و لفاظی‌ها توجه ندارد. مهم این است که تغییر لحن به تغییر رویکرد و رفتار منجر شود. ما براساس آنچه مشاهده می‌کنیم و آثاری که بر ما و منطقه مترتب است، تصمیم‌گیری‌ می‌کنیم. سردرگمی در دولت آمریکا مشاهده هم می‌شود ولی تغییر رویکرد برای ما اهمیت دارد.

موسوی درباره صفر شدن صادرات نفت ایران به ترکیه و رایزنی تهران و آنکارا برای همکاری در حوزه انرژی تصریح کرد: درخصوص همکاری‌ها در حوزه انرژی می‌توان از وزارت نفت پرسید ولی ترکیه یکی از کشورهای مهم و با اهمیت ایران است. روابط ما با این کشور مهم و همه جانبه است و یکی از زمینه‌های همکاری، همکاری در حوزه انرژی است. ما فعلا تناقضی در رفتار و گفتار ترکیه مشاهده نمی‌کنیم.

وی درباره پیشنهاد عدم تعرض وزیر امور خارجه به کشورهای عربی گفت: کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس از مهمترین همسایگان ما هستند. ایده‌ای که مطرح شده، جدید نیست و آقای ظریف هم براساس سوابق پیشین که حتی در قطعنامه ۵۹۸ هم آمده، آن را مطرح کردند و ایشان قبلا هم مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای را مطرح کردند.
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایران مایل نیست در منطقه‌ای که تنش و سوء تفاهم وجود دارد، باشد و اراده دارد تنش‌ها و سوءتفاهم را کاهش داده و حتی از بین ببرد.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه پیشنهاد ایران با حسن نیت مطرح شده و امیدواریم با حسن نیت هم بررسی شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم شاهد منطقه‌ای همراه با صلح، ثبات و با توسعه باشیم. این پیشنهاد به تازگی مطرح شده و هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم.

موسوی درباره شروط ایران برای مذاکره با آمریکا ابراز داشت: فعلا مذاکره‌ای با دولت ایالات متحده نداریم و مبنای ما هم بر این بوده که آنها با احترام به توافقات بین‌المللی می‌توانند برگردند. آنها در برجام بودند اما با خروج غیرقانونی از توافق هسته‌ای، این موضوع شکسته شد بنابراین چشم‌اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم. با این حال باید منتظر تحولات ماند و شرایط را دید.

وی همچنین درباره پایبندی اروپایی ها به برجام بیان کرد: اروپایی ها در عمل آنچنان که باید و شاید لازم بوده، به برجام پایبند نبوده اند و ایران هم بارها به آنها گفته اگر بنا به حمایت لفظی و بیانیه سیاسی باشد، ما هم می‌توانیم این گونه عمل کنیم ولی ما می‌خواهیم به دیپلماسی فرصت دهیم و از آنجا که ایران ملتی اهل گفت‌وگو و منطق است، راه گفت‌وگو را هیچ وقت نبسته ولی این به معنای اعتماد به اروپا نیست و ما خواستار اجرای تعهدات از سوی اروپا و دیگر کشورهای عضو برجام هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیدار ظریف با یک سناتور آمریکایی و انجام مذاکره با وی هم یادآور شد: صرف دیدار و گفت‌وگو به معنای مذاکره نیست. دیدار با مذاکره متفاوت است. ضمن این که ما مقامات کنگره را مقام دولتی تلقی نمی‌کنیم و آنها نیز مجوز مذاکره و توافق ندارند.
 وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی هم بنای مذاکره با مقامات آمریکایی را ندارد ولی برای گفت‌وگو با نخبگان سیاسی، مقامات سیاسی سابق و... منعی وجود ندارد.

موسوی درباره همکاری‌های ایران با کشورهای حوزه قفقاز عنوان کرد: ما با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه قفقاز در حوزه همکاری‌ها و مناسبات دوجانبه، سه جانبه و چند جانبه دیدارها و گفت‌وگوهای منظمی داریم. قرار است دیدارهایی با مقامات این کشورها داشته باشیم ولی هنوز زمان آن نهایی شده است. دیپلماسی فعال ایران ادامه دارد و تمرکز آن روی همسایگان است.

**سفر آبه می تواند نقطه عطفی در روابط ایران و ژاپن باشد
وی درباره انتشار اخباری مبنی بر سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران هم گفت: ما گمانه‌زنی سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران را تایید نکردیم ولی درباره زمان آن هنوز در حال کارشناسی هستیم. امیدواریم زمان سفر ایشان نهایی شود تا ایشان به عنوان نخستین نخست‌وزیر ژاپن به تهران سفر کنند و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازداشت اتباع ایرانی به بهانه دور زدن تحریم‌ها اظهار داشت: بر اثر تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا، تعدادی از هم‌وطنان ما و حتی برخی از اتباع کشورهای خارجی که به زعم آنها تحریم‌ها را دور زده‌اند، در آمریکا و حتی کشورهای اروپایی و شرق دور دچار مشکل شدند که ما آن را غیرقانونی و نادرست می دانیم. زیرا منعی برای همکاری وجود نداشته است. مبنای کار آنها غلط و غیرقانونی بوده و ایران برای آزادی آنها همه تلاش خود را کرده است.

موسوی افزود: در این خصوص کارگروهی در وزارت امور خارجه ایجاد شده که تلاش می‌کنیم با همکاری و هماهنگی نهادهای ذیربط و خانواده‌های آنها اطلاعات بیشتری درباره این اقدامات غیرقانونی ارائه دهیم.

وی درباره میانجیگری کشورها میان ایران و آمریکا تصریح کرد: طبیعی است کشورهای مختلف نسبت به مسائل منطقه نگرانی‌هایی داشته باشند. ایران کشور بزرگ، مهم و قدرتمندی است و منطقه ما هم منطقه مهم و با اهمیتی است و کشورهای دیگر از طریق منطقه ما، اقتصاد خود را سر و سامان می‌دهند. هرگونه تنش موجب نگرانی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای می‌شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: من از لفظ میانجیگری استفاده نمی‌کنم اما ما شنونده نقطه نظرات کشورهایی که با حسن نیت و با دغدغه مسائل منطقه را رصد می‌کنیم، هستیم.

** پیام عراقچی دوستی ایران و آمادگی برای همکاری است 
موسوی  در ادامه درباره سفر  سید عباس عراقچی  معاون وزیر امور خارجه به کویت، قطر و عمان و پیامی که وی به این کشورها داد،  گفت: منطقه خلیج فارس و کشورهای منطقه، اولویت نخست سیاست خارجی ما هستند. هرچقدر ما سفر کنیم یا آنها سفر کنند، کم و لازم می‌دانیم. هم آقای ظریف سفر کرده و هم آقای عراقچی اخیرا به عمان، قطر و کویت سفر کردند و دیدگاه‌های ایران نسبت به تحولات منطقه‌ای با این کشورها را اعلام کردند. پیامی که آقای عراقچی بردند، پیام دوستی ایران و آمادگی ما برای همکاری با کشورهای منطقه است.  
وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران میانجیگری کشورها را قبول می‌کند؟ ابراز داشت: میانجیگری نیازمند الزامات و مقدماتی است. تنش‌هایی که میان ایران و آمریکا وجود دارد، تنش‌هایی است که باید به ریشه آنها توجه کنیم. ریشه این تنش‌ها به بدعهدی آمریکا و خروج این کشور از تحریم‌ها و همچنین اعمال تحریم‌ها و در یک کلام تروریسم اقتصادی که علیه ملت ایران تحمیل می‌کند. کشورهای مختلف با انگیزه‌های مختلف و با حسن نیت مسائل را رصد می‌کنند و ما با هم به نقطه نظرات آنها گوش می‌کنیم.  
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر ظریف به عراق هم گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق دو کشور تاریخی با درهم تنیدگی فرهنگی، اجتماعی و دینی و... است که به سادگی این مسائل جدا نشدنی است و کشورهای ثالث نمی‌توانند به راحتی بر این روابط اثری بگذارند. سفر آقای ظریف در راستای سفرهای پیشین ایشان و مقام ریاست جمهوری به عراق و پیگیری توافقات قبلی و همچنین اعلام مستقیم نظرات ایران به کشورهای منطقه است.  
موسوی درباره اقدامات اروپا درخصوص توافق هسته‌ ای پس از کاهش تعهدات برجامی ایران هم گفت: مواضع ایران در نامه رئیس‌جمهور به سران پنج کشور ۴+۱ و در بیانیه شورای عالی امینت به روشنی مطرح شد. ایران همه کشورهای باقی مانده در برجام را یکسان نمی‌داند و ما حساب روسیه و چین را همانند کشورهای اروپایی نمی‌بینیم ولی لازم بود که مواضع خود را به همه کشورها اعلام کنیم. پس از آن، اروپایی‌ها واکنش‌هایی داشتند که برخی مثبت و برخی غیرقابل قبول بود.  
وی با بیان اینکه کشورهای عضو برجام باید به تعهدات خود عمل کنند، اظهار داشت: یکی از کشورهای عضو برجام، درخواست برگزاری نشست کمیسیون مشترک را داشته که باید در این ۶۰ روز برگزار شود. اگر تحولی در این مدت رخ دهد، ما به گفت‌وگوهایمان ادامه می‌دهیم وگرنه ما گام دوم را با قاطعیت برمی‌داریم.  

** سفر ریابکوف درباره نشست کمیسیون مشترک است
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره سفر روز آینده سرگئی ریابکوف به تهران هم تصریح کرد: سفر ریابکوف در راستای درخواست روس‌ها برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک است.