به گزارش اکونا پرس،

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد:  اوضاعی که آمریکا ایجاد کرده است یک به هم ریختگی در نظام بین‌المللی است و این موضوع فقط به ایران اختصاص ندارد. این فردی که در آمریکا حاکم است با رفتارهای غیر قابل پیش بینی شده در منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است. روزی یک توافق را با یک کشوری به هم می‌زند و یک روز دیگر با یک کشور دیگر یک رفتار دیگری دارد. شاید بتوان واژه تروریسم اقتصادی را برای این فرد علیه ایران به کار برد. این فرد رفتارهای رذیلانه‌ای دارد و در صحنه بین‌المللی فردی بی آبرو است.

لاریجانی بیان کرد:‌ نباید تردید کرد که این شرایط زودگذر است و ترامپ نمی‌تواند این وضعیت را برای طولانی مدت ادامه دهد، چراکه نه ایران دست بسته است و نه کشور‌های دیگر تحمل می‌کنند بلکه بسیاری از دولت‌ها میدان‌داری می‌کنند تا این مشکل حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما از هر پیشنهاد سازنده‌ای که از منافع ملی کشورمان صیانت کند استقبال می‌کنیم، اما بازیچه دست کسی نمی‌شویم و می‌توانیم حرف حساب، قابل اجرا و بدلی را از یکدیگر تشخیص دهیم.

وی گفت: رهبری سال ۹۸ را سال رونق تولید نام نهادند چرا که حقیقتا مسئله اصلی کشور ما رشد تولید و رونق آن است، در این شرایط غیرمتعارف تولیدات و مناسبات تجاری رونق پیدا کردند.

لاریجانی افزود: زمانی ممنوعیت واردات را برداشتیم که این نگاه درست کرد وقتی تولید کشوری می‌خواهد سبقه جهانی پیدا کند باید بتواند با رقبای خود به رقابت بپردازد، اما امروز نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، چون شرایط ما با وجود تحریم‌ها نامتعارف است بنابراین باید مقررات خاصی در نظر بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اخیرا دیده‌ام که اتاق بازرگانی درباره رونق تولید مجموعه‌ای را ارائه کرده و بنده آن را به مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های مربوطه و آقای نهاوندیان واگذار کردم تا در جلسه سران قوا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ما در مجلس آیین نامه‌ها را تغییر دادیم تا نمایندگان اتاق بازرگانی در کمیسیون‌ها و صحن علنی حضور پیدا کنند که بتوانیم از تجربیات و نظرات آن‌ها استفاده کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: فارغ از اعمال تحریم‌ها اشکالات ساختاری در نظام بودجه ریزی کشورمان وجود دارد و همه مسائل حاکی از تحریم‌ها نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قانون تسهیل فضای کسب و کار ظرفیت زیادی برای بهبود شرایط ایجاد می‌کند البته به نظر می‌رسد که همه بخش‌های آن اجرایی نشده و طبق گزارشی که در مجلس بررسی شد مشخص شد که ۹ حکم از این ماده کاملا اجرایی شده، ۹ حکم دیگر به صورت ناقص اجرا شده و ۲۵ حکم که ۴۷ درصد این ماده را تشکیل می‌دهد اجرایی شده است.

وی اظهار کرد: نگرانی صنعت گران کاملا به جاست چرا که این قانون با کمک آن‌ها تهیه شده و دولت باید اشکالات آن را پیگیر کند و ما نیز بعد نظارتی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لاریجانی گفت: قوانین بسیاری در سال‌های مختلف به دلایل مختلف تهیه شده که احتیاج به تنقیح داشته‌اند و قرار شد که معاونت قوانین بخش صنعت را در اولویت قرار دهد و گزارشی توسط معاونت قوانین به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده تا به منظور ساماندهی بخش تولید در صحن قرائت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از مسائل ساختاری کشور پیچیدگی دارد و سازمان برنامه و بودجه گزارشی از اصلاح ساختار بودجه تهیه کرده که در دستور کار شورای هماهنگی سران قوا قرار دارد که بخشی از آن درباره صندوق بازنشستگان و یارانه است.

وی تصریح کرد: بخش‌های تولیدی و اشخاصی که حقوق ثابت دارند مالیات روشنی برایشان درنظر گرفته شده است، اما آن‌هایی که زد و بند‌های تجاری دارند مالیات به حقی نمی‌پردازند در نتیجه نقدینگی به سمت تولید نمی‌رود، لذا فکر می‌کنم که تغییر در ساختار کشور ضروری است.

لاریجانی افزود: در بسیاری از بخش‌های دیگر تلاش‌هایی صورت گرفته به عنوان مثال چندی قبل وضعیت تورم و ارز در بانک مرکزی به شدت آشفته بود و دشمنان تصور ونزوئلاسازی ایران را داشتند.