به گزارش اکونا پرس،

نشست خبری محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان امروز (دوشنبه)  با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

ظریف در ابتدای این نشست با تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار گفت: امروز شاهد دو گفتمان در دنیا هستیم. این دو گفتمان در دو جبهه مقابل هم هستند. یک گفتمان، گفتمان صلح، گفت‌وگو و چندجانبه گرایی است و یکی هم گفتمان زورگویی، تروریسم و قانون شکنی است.

وی با اشاره به تحریم‌ها علیه کشورمان ادامه داد: تروریسم اقتصادی یک واقعیت است، تروریسم اقتصادی یعنی شما مردم عادی را هدف بدهید. دولت آمریکا می‌گوید اگر ملت ایران می‌خواهد نان بخورد باید سیاست خودش را عوض کند؛ این یعنی تروریسم اقتصادی. یعنی نان را به سیاست گره می زنند.

ظریف ادامه داد: ما تمدنی هستیم که در اوج پیشرفت علم و تمدن‌مان، علم خود را در اختیار دیگران قرار دادیم، ولی آن‌ها اکنون اجازه نمی‌دهند که حتی این علم را بخریم. امروز آمریکا در دنیا تنهاست و حتی در حوزه‌هایی که ورای دیگران نقش ابرقدرتی دارد مثل حوزه نظامی نمی‌تواند ایجاد اختلاف کند.

وی افزود: گفتمان زورگویی دوره اش تمام شده است. ما با مردم آمریکا درگیری نداریم، آن‌ها رهبری را تحریم کردند، تحریم وزیر خارجه یعنی شکست گفت‌وگو. هر روز این سیاست به سمت شکست می‌رود. در دنیای امروز ما این گفتمان نمی‌تواند تاب بیاورد به همین خاطر مجبورند به تروریسم اقتصادی روی بیاورند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: متاسف شدیم که مردم بیگناه آمریکا گرفتار فرهنگ هفت تیرکشی و قلدری و زورمداری و تقدیس خشونت شده‌اند؛ فرهنگی که خشونت و کشتن مردم بیگناه را تقدیس می‌کند و از جنگ به عنوان گزینه روی میز صحبت می‌کند، فرهنگ موفقی نیست.

دنیای کنونی ما، دنیای سلطه نیست. مراکز قدرت جا به جا شده است؛ یک خبرنگار با یک موبایل و برنامه مجازی می تواند دنیا را تسخیر کند.

وی ادامه داد: دوران ابرقدرت‌ها به سر آمده و دوران انسان‌ها و افراد و مردم آغاز شده و خوشحالیم در طول ۴۰ سال گذشته ایران هیچ وقت در کنار قدرت‌ها نبوده و بلکه در کنار مردم بوده و سیاست خود را براساس استقلال و تکیه بر مردم خود تبیین کرده است. ما طرفدار روابط سالم و مبتنی بر منافع مشترک با همه کشورها هستیم ولی مبنای ما پیروی از دیگران نیستیم.

ظریف با اشاره به بحث امنیت گفت: امنیت خود را هیچ وقت نخریده ایم و نخواهیم خرید؛ امنیت ما قابل خرید نیست، چون از مردم نشات گرفته است؛ پیشرفتمان از مردم ما نشات می گیرد، هر قدر بر ما فشار آوردند و تحریم کردند با اتکا به مردم خود پیشرفت کردیم. توانستیم پهپاد آمریکایی را با موشک ساخت ایران سرنگون کنیم. می گویند چرا ساختید؟ با تحریم نمی توانند جلوی ایرانی را بگیرند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: خیال کردند ما نیروگاه را می بندیم، ولی خودمان سوخت نیروگاه را ساختیم. به دلیلی اینکه شما ایران را با نوکران خود اشتباه گرفتید که از شما امنیت می خرند و هر چه شما بگویید گوش به فرمان هستند. ایران جنس دیگری است؛ دوران امپراتوری ایران چندین برابر عمر آمریکاست. همانطور که امپراتوری ایران پایان یافت قدرت آنها نیز پایان می یابد.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من یک بار در تلویزیون هم گفتم که می‌خواهید برویم محضر و امضا کنم و امروز هم در برابر همه جهان اعلام می‌کنم آن کار را بلد نیستم. نگران ۱۴۰۰ نباشید و به خاطر نگرانی از سال ۱۴۰۰ مانع کار من نشوید و مخلص همه شما هستم، محضر هم بخواهید می‌آیم و محضری امضا می‌کنم در سال ۱۴۰۰ یا دانشگاه هستم یا منزل. دولت باهمکاری مردم شرایط را به سمت آرامش برده و وضعیت بازار ارز هم برای همین است.

وی با اشاره به توقیف نفتکش ایران توسط انگلیسی‌ها اظهار کرد: آنچه انگلیس در توقیف نفتکش ما انجام داده همدستی در تروریسم اقتصادی است؛ چون ما مسئول امنیت خلیج فارس و تنگه‌ی هرمز هستیم. اقدام ما در توقیف کشتی آنها عمل متقابل نیست، بلکه دیگر مثل گذشته از اقدام انگلیسی چشم پوشی نکردیم.

ظریف با اشاره به تحریم شدنش توسط آمریکا گفت: در سفر اخیرم به نیویورک، به من گفتند که ظرف دو هفته تحریم می‌شوم، من پیشنهاد حضور در کاخ سفید را نپذیرفتم و خداروشکر تحریم شدم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا از ابتدای خروج آمریکا تعهداتی را داده و تعهداتی هم در برجام دارد و اگر امکانش باشد این ها اجرا شوند امکان عبور از این مرحله وجود دارد و اگر نباشد ایران برنامه خود را اعلام کرده که در چارچوب برجام است. دو قدم برداشتیم و قدم سوم در راه است، برجام بر خلاف آنچه گفتند مبنی بر بی اعتمادی متقابل بوده و به همین خاطر سازوکاری پیش بینی کرد که اگر طرفی اقدام نکرد طرف مقابل اقدام کند.

وی ادامه داد: برجام ظرفیت اقدام را در داخل خودش دارد. الان بحث فروپاشی برجام نیست و اگر طرف مقابل نخواهد هزینه کند موضوع جداگانه است و ما بر همان اساس عمل می کنیم. امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام وجود ندارد، البته ما می توانیم برنامه هسته ای خود را بسیار گسترده تر از قبل از برجام پیش ببریم، اما طرف های مقابل هیچ وقت نخواهند توانست اجماع امنیتی که قبل از برجام علیه ایران ایجاد کرده بودند، ایجاد کنند.

ظریف گفت: اقدام آمریکا در تحریم من فقط به بهانه صحبت من از طرف مردم است که نشان می دهد برخی در آمریکا با دیپلماسی دشمن هستند. صحبتی از بولتون شنیدم که گفته است حقوق بین الملل تنها یکی از ابزارهای ماست. همه ما می‌رویم ولی دیپلماسی خواهد ماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه داد: شما یک نفر را پیدا کنید بجز آمریکا و اسرائیل که اصلا به حساب نمی‌آیند که از یک جانبه گرایی حمایت کند. گفتمان یکجانبه گرایی دچار انزوا شده و کشورها با آمریکا همراهی نمی کنند.بحث کم آوردن آنها نیست، آمریکایی ها نیاز به بازسازی ذهنی دارند تا بتوانند بفهمند در دنیا چه می گذرد.

وی ابا اشاره به عملکرد اروچا بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: اروپا به تعهدات خود پس از خروج آمریکا از برجام عمل نکرده و از خروج آنها آگاه بوده؛ پس نمی توانند ادعا کنند آثار تحریم ها را نمی دانستند، اینستکس گام مقدماتی تعهدات آنهاست. در آمریکا انقلاب که نشده انتخابات شده است تازه انقلاب هم شده بود باید تعهدات دولت قبل را اجرا کنند. آمریکا از همه توافق‌ها خارج شده و انشالله این دولت از صحنه روزگار هم خارج شود.