به گزارش اکونا پرس،

علی ربیعی در نشست خبری افزود: در شرایط کنونی مراقبت از زندگی روزمره مردم، افزایش تولید داخلی، جداکردن بودجه جاری از نفت، گسترش فضای اجتماعی، گسترش اشتغال با توجه به شرایط تحریم و توسعه روستایی و سیاستگذاری معطوف به روستا از برنامه‌هایی بوده که دولت همواره پیگیر آن بوده است.
ربیعی گفت: دموکراسی، پیگیری انتخابات آزاد در داخل در آینده نه چندان دور، زندگی روزمره مردم، کمک به مقاومت در داخل، در کنار مردم ایستادن برای اینکه از رنج‌های تحریم عبور کنیم و شکستن حصری که تحریم برای ما آورده است در دستور کار دولت بوده و هست.
سخنگوی دولت افزود: امروز هم روز روستاو عشایر است به جرات می‌گویم به عنوان سخنگوی دولت که دولت تدبیر و امید بیش از همیشه سیاست‌های معطوف به روستا را ایجاد کرده است، سیاستی که در برخی از سال‌ها مغفول مانده بود و پیامد این غلفت مهاجرت به شهر‌ها و گسترش حاشیه نشینی شهری و سخت شدن شرایط زندگی برای روستاییان شد.
وی گفت: ما معتقدیم به رغم شعارها، برنامه‌های مشخص و آینده نگری در رابطه با روستا‌ها وجود نداشت و در دولت با این نگاه تحولات خوبی در زمینه وضعیت روستاییان و عشایر به وجود آمده است.
ربیعی افزود: اولین اقدام دولت، تثبیت زندگی در روستا و زندگی پذیر کردن روستا‌هاست که روستاییان و عشایر بتوانند در زندگی روستایی خود وضعیت قابل قبولی داشته باشند و سیاست دوم ما مهاجرت معکوس به روستا بود و در این جهت برای اقتصادی کردن کشت، دامداری و باغداری موفقیت‌های خوبی حاصل شده است.
سخنگوی دولت گفت: سیاست‌های ما در روستا صرفا در ابعاد اقتصادی نبوده است، توسعه خدمات بهداشت و درمان با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست، دسترسی به زیرساخت‌های ارتباطات، جاده‌ای و هوایی بین روستا‌ها با شهر‌ها و خدمات بی نظیری در این دولت انجام شده است.
وی گسترش آموزش، مقابله با ترک تحصیل، برنامه ریزی برای بازماندگان از تحصیل روستاییان را برنامه‌های موفق دولت برشمرد و گفت: افزایش رفاه و زندگی پذیر کردن روستا‌ها از طریق بیمه روستائیان و عشایر، اعطای تسهیلات بانکی برای اجرای طرح‌های توسعه روستایی و عشایری، ایجاد اشتغال خرد محلی در کنار درآمد‌های کشت و دام و باغداری، از خدمات دولت از طریق اعمال سیاست‌های توسعه روستایی است.
ربیعی افزود: به هر حال جاده سازی، آبرسانی، برق رسانی، گاز رسانی در کنار فعالیت‌های بزرگ صورت گرفته، امکان ایجاد مهاجرت معکوس در برخی از روستا‌ها را فراهم کرده است، هر چند معتقدیم خدمت به روستا و فقر زدایی از روستا‌ها یک برنامه بلند مدت جدی است که باید کار‌های زیادی در این زمینه صورت بگیرد.
ربیعی با بیان اینکه هم اکنون روستا‌ها ۲۶ درصد جمعیت و ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده اند، گفت: امروز در کنار اشتغال خوبی که در سال گذشته داشتیم و آمار آن اعلام شده است، باید بگویم که سهم اشتغال روستاییان از اشتغال کل به ۲۵ درصد افزایش یافته است، در مجموع متوسط بسیاری از سال‌ها این سهم ۳ درصد بوده است، در سال گذشته از مجموع مشاغل ایجاد شده ۱۴۰ هزار شغل مربوط به شغل عشایر و روستاییان بوده است که همین جا تشکر می‌کنم از مقام معظم رهبری که از محل صندوق توسعه ملی منابع لازم برای این بخش را در اختیار قرار دادند.
سخنگوی دولت افزود: در این مدت ۹۳ درصد روستا‌ها از جاده‌های مطلوب برخوردار شدند و بیش از ۸۰ درصد، گاز خانگی دارند که تا پایان دولت کنونی به تمامی روستا‌ها گازرسانی خواهد شد، ۸۴ درصد آب آشامیدنی سالم داریم و هنوز در برخی مناطق باید در این زمینه تلاش کنیم، تمامی روستا‌های بالای ۱۰ خانوار به جز مناطق صعب العبور به شبکه سراسری برق متصل شده اند.
ربیعی گفت: گازرسانی از افتخارات این دولت است و میزان گازی که به روستا‌ها رفته و زندگی راحت تری را برای روستائیان فراهم کرده است از کار‌های بزرگی بوده که در بسیاری از کشور‌ها بی نظیر است و ۱۰۰ درصد شبکه‌های خانه بهداشت و مراکز جامع بهداشت تحت پوشش قرار گرفتند و ۹۰ درصد طرح پزشک خانواده روستایی و ۹۵ روستاییان از بیمه سلامت تقریبا رایگان استفاده می‌کنند.
وی افزود: بیمه اجتماعی روستاییان امروز پوشش ۲۵ درصدی دارد که همه روستاییان را دعوت می‌کنم که با این بیمه آشنا شوند، بیمه‌ای که بازنشستگی برای یک روستایی را تضمین می‌کند و سالمندی همراه با فقر را بکاهد، این بیمه این ظرفیت را دارد که تعداد بیشتری را تحت پوشش قرار دهد که با خلاء فرهنگی مواجه است.
سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه امروز به مناسبت روز روستا ۲۴۸۰ پروژه در روستا‌ها رونمایی خواهد شد، گفت: امیدواریم که فعالیت ما در ارتباط با روستا‌ها، منجر به از بین بردن فقر در روستاها شود، فقر نه منظور فقر گسترده که البته خوشبختانه فقر شدید همراه با گرسنگی را در کشور نداریم، اما با ابعاد دیگر فقر مقابله خواهیم کرد.

ربیعی افزود: یکی از سیاست‌های خدشه ناپذیر دولت گسترش مناسبات با همسایگان است که یکی از ضرورت‌های سیاست دولت تدبیر و امید است.
وی اضافه کرد: سفر هفته گذشته رئیس جمهور به ارمنستان برای شرکت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور شش کشور با این هدف صورت پذیرفت و این سفر از اهمیت فوق العاده‌ای در همگرایی منطقه‌ای برخوردار بود.
اقای ربیعی گفت: ما با اوراسیا از دی ماه ۹۴ توافقی برای تشکیل کمیته مشترکی به منظور مطالعات امکان سنجی انعقاد توافقنامه تجارت ترجیحی انجام دادیم و با پنج کشور با بازار ۲۰۰ میلیون نفری به موافقت نامه تجارت آزاد دست یافتیم.
سخنگوی دولت اضافه کرد: در مرحله نخست این موافقت نامه از پنجم آبان اجرایی می‌شود و براساس آن ۵۰۲ قلم کالای صنعتی و کشاورزی مشمول تثبیت و حذف تعرفه خواهد شد.
وی افزود: مناسبات با همسایگان فقط منحصر به اوراسیا نیست و در دیدار سه جانبه مسئولان ایران، روسیه و ارمنستان هم به پیشرفت‌های مهمی در گسترش مناسبات سه جانبه دست یافتیم از جمله احداث راه اهن شمال - جنوب.
اقای ربیعی گفت:: هدف ما گسترش این مناسبات با همه کشور‌های منطقه و همسایگان به ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس است.
وی تصریح کرد: ما مایل نیستیم هیچ کشوری را در همسایگی خود از دایره پیوند‌های سیاسی اقتصادی و فرهنگی مستثنی کنیم و به همین دلیل در ماه‌های گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است که از همه ظرفیت‌ها برای بهبود روابط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس به ویژه از طریق راهکار‌های دیپلماتیک استفاده کند و اوج آن پیشنهاد رئیس جمهور برای تشکیل ائتلاف امید بود.
ربیعی گفت: همه ما و کشور‌های حوزه خلیج فارس باید هوشیار باشیم که بدخواهانی هستند که در صدد تخریب هر گونه گشایش در روابط ما با ان دسته از همسایگانی اند که در سال‌های اخیر با آن‌ها دچار اختلاف نظر شده ایم، اما آن‌ها باید بدانند تلاش دولت برای پیشرفت صلح و دوستی با همسایگان ما متوقف نخواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: شهروندان عراقی ضمن پیگیری مطالبات خود باید از هوشیاری لازم برای ممانعت از سوء استفاده بدخواهان از مطالبات مدنی خود برخوردار باشند.
علی ربیعی در نشست خبری افزود: امروز ملت ما به خوبی واقف است که برخورداری از روابط خوب با همسایگان و تعمیق آن به مرحله گسست ناپذیر موثرترین ابزار برای مقابله با زورگویی، یکجانبه گرایی و مقابله با دولت‌های دعوت نشده به منطقه است.
وی اضافه کرد: این مهمترین دلیل برای همت جمهوری اسلامی ایران به منظور ساختن منطقه‌ای قوی، امن و مرفه برای همه کشور‌های منطقه است به همین دلیل از هر گونه ناارامی و تنش در کشور‌های همسایه نگران و متاثر می‌شویم و خواهان اهتمام جدی برای حفظ ارامش در همه کشور‌های منطقه هستیم به همین دلیل رخداد‌های چند روز گذشته عراق مایه تاسف و تاثر ملت و دولت ایران است.
اقای ربیعی گفت: در روز‌های گذشته در حالی که دولت و ملت عراق خود را برای میزبانی از بزرگترین رخداد فرهنگی و مذهبی جهان اماده می‌کردند و منطقه نیز همزمان به سمت حرکت در جهت صلح وثبات بود شاهد وقایعی در عراق بودیم که عده‌ای نیز متاسفانه جان خود را از دست دادند.
وی اضافه کرد: دولت عراق اطمینان داده است که هیچ برخوردی میان نیرو‌های امنیتی و معترضین صورت نگرفته است و گروه‌های فرصت طلب دیگری دست به این جنایت زده اند از همه مردم عراق می‌خواهیم خویشتنداری بیشتری از خود نشان دهند و به دنبال راه حل‌های دمکراتیک برای دستیابی به مطالبات خود باشند.
سخنگوی دولت گفت: شهروندان عراقی ضمن پیگیری مطالبات خود باید از هوشیاری لازم برای ممانعت از سوء استفاده بدخواهان از مطالبات مدنی خود برخوردار باشند و به این گروه‌ها فرصت پیگیری بداندیشی خود را ندهند.
وی تصریح کرد: البته اطمینان داریم که دولت و ملت عراق از بلوغ و آگاهی کافی برای حل مشکلات خود برخوردار هستند.
ربیعی گفت: راه درست غلبه بر این مشکلات وحدت ملت عراق حول مرجعیت این کشور و تکیه بر آن است و جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه در کنار برادران و خواهران عراقی خود ایستاده است و آماده هر گونه کمکی به آنهاست و هیچ شکلی از تبلیغات جعلی و مسموم خللی در آن ایجاد نخواهد کرد.