به گزارش اکونا پرس،

سیدعباس موسوی در نشست خبری امروز با اشاره به اظهارات معاون سیاسی وزیر خارجه در مسکو پیرامون احتمال استفاده طرف اروپایی از مکانیسم ماشه گفت: طرف مقابل به دلیل تعلل‌هایش حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد و کاهش تعهدات برجامی حق ایران طبق برجام است.

وی افزود: ایران به اندازه کافی به دیپلماسی فرصت داد و یک سال به طرف‌های برجام فرصت دادیم، اما آن‌ها به تعهدات خود عمل نکردند. عراقچی افزود: ایران تصمیم گرفت در چارچوب برجام و بصورت تدریجی تعهدات خود را کاهش دهد، اما هنوز شاهد اقدام عملی نبودیم و مجبور شدیم گام مهم چهارم را برداریم که بر مبنای بند‌های ۵ و ۶ برجام است.

وی با بیان اینکه این گام بیانگر جدیت ایران در حفظ منافع ملی است افزود: اقدام ایران در اجرایی کردن گام چهارم نشان از آمادگی فنی لازم کشور در این حوزه است و صحبت اقای عراقچی پاسخی به اظهارات گوشه و کنار مبنی بر استفاده از مکانیسم ماشه است که ما بار‌ها اعلام کردیم آن‌ها نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند.

موسوی همچنین با تبریک سالروز میلاد پیامبر اسلام (ص) و آغاز هفته وحدت اظهار داشت: در روز‌های آینده کنفرانس وحدت اسلامی را خواهیم داشت. همچنین قهرمانی تیم فوتبال ساحلی را تبریک می‌گویم و مایه خرسندی همه ما بود. یادی می‌کنم از زلزله آذربایجان شرقی و مجددا تسلیت عرض می‌کنم به خانواده‌های داغدار و از دولت‌هایی که تسلیت گفتند تشکر می‌کنم.

موسوی با اشاره به مهمترین تحول هفته گذشته یعنی آغاز گام چهارم ایران و کنفرانس عدم تعهد در باکو گفت: اقای ظریف هم در اجلاس اکو سخنرانی و اقای عراقچی هم به روسیه سفر کردند. همینطور چند نشست بین‌المللی را به زودی شاهد خواهیم بود و اقای ظریف فردا به قزاقستان سفر خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نامه رئیس‌جمهور به سران کشور‌های عربستان و بحرین افزود: طرح صلح هرمز که در سازمان ملل رونمایی شد، با جزئیات برای کشور‌های ذینفع ارسال شد و ما بازخورد خوبی گرفتیم. فعلا به جزئیات نمی‌پردازم، اما بازتاب‌ها خوب است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره اظهارات بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص «تورقوزآباد»، گفت: پرونده موسوم به PMD بسته شده و برخی مانند رژیم صهیونیستی در تلاش هستند این پرونده را باز کنند.

سید عباس موسوی در ادامه نشست خبری ابراز امیدواری کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی هوشیاری لازم را داشته باشد و ایران هم این موضوع را مختومه می‌داند.

وی همچنین درباره رایزنی‌های ایران و اروپا در خصوص برجام، اضافه کرد: توپ در زمین طرف مقابل است، چرا که آن‌ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند؛ ما آماده شنیدن ابتکارات آن‌ها هستیم، اما مانع ایجاد شده از سوی همان کشور‌ها باید حل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه رسانه‌های خارجی در نامه‌ای به سازمان ملل مدعی شده اند، رابرت لوینسون در ایران پرونده قضایی دارد، توضیح داد: براساس آخرین اطلاعات، لوینسون هیچ پرونده قضایی در ایران ندارد و فقط بحث مفقود شدن وی مطرح است؛ وقتی از ما درخواست کمک کردند به عنوان فردی مفقود برای وی پرونده باز شده و ما بخاطر مسائل انساندوستانه پیگیر پرونده وی هستیم. اگر کاری از دست ما برآید، دریغ نخواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص سرنوشت مذاکرات ایران و فرانسه، گفت: این مذاکرات ادامه دارد، اما با موانعی مواجه شده است که باید خود فرانسوی‌ها موانع را رفع کنند.

سید عباس موسوی در ادامه نشست خبری، افزود: خواسته ایران اجرای تعهدات ۱۱ گانه است که اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام به ایران ارائه کردند.

موسوی، با قدردانی از کشور‌های روسیه و چین، تصریح کرد: دولت‌های چین و روسیه چه در سیاست‌های اعلامی و چه سیاست‌های اعمالی، بصورت مستقل عمل کردند و کار‌های خود را منوط به اجازه کشور ثالث نکردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره مواضع تند امانوئل مکرون پس از اتخاذ گام چهارمِ کاهش تعهدات برجامی ایران، اضافه کرد: موضع آقای مکرون قابل درک است، این‌ها جدیت ایران را دیدند و برای ناتوانی خود هم پاسخی ندارند، ما این واکنش‌ها را قابل درک می‌دانیم، اما نمی‌پذیریم.

موسوی افزود: تنها اقدامات عملی برای ایران قابل قبول است که تا امروز علیرغم پیغام‌های که می‌فرستند صورت پذیرفته است، اگر قرار است برجام نجات پیدا کند راه آن اجرای تعهدات برجامی اروپایی هاست.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی هم فرمودند؛ برجام یک نمونه بود تا ببینیم آن‌ها تا چه حد به تعهدات خود عمل می‌کنند، اینکه آن‌ها به جای اجرای تعهدات به این سخنان روی آورده اند، قابل قبول نیست و اینکه ایران بخواهد در خصوص مسائل دیگر مذاکره کند، تصمیم نظام خواهد بود.

موسوی ادامه داد: رایزنی‌ها ادامه دارد و آن‌ها از همان ابتدا می‌دانستند ایران در این روند جدی است، اما اقدامی که قابل قبول ایران باشد تاکنون برای توقف روند کاهش تعهدات انجام نشده و ایران معطل این اقدامات نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه در خصوص جزئیات پهپاد ساقط شده در ماهشهر، گفت: براساس اطلاعیه ارتش جمهوری اسلامی، بررسی‌ها در حال انجام است تا جغرافیایی محل بلند شدن پهپاد مشخص شود، احتمالا به زودی در این رابطه اطلاع رسانی خواهد شد.

موسوی همچنین درباره با پرونده دکتر سلیمانی گفت: اقدامات وزارت خارجه ادامه دارد و ایران این موضوع را رها نکرده است، امید‌هایی وجود دارد که اجازه دهید تا بعدا اعلام کنیم.

وی در خصوص موضع وزارت خارجه در رابطه با تشکیل دولت در عراق یادآورشد: ایران درباره مسائل داخلی عراق اظهار نظری نمی‌کند، اما مسائل عراق ریشه داخلی دارد که برخی در حال سوء استفاده از آن هستند، ایران خواهان ثبات در کشور‌های منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: آمریکایی‌ها بهتر است نگاهی به کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر بیندازند.

سید عباس موسوی در واکنش به سخنان همتای آمریکایی خود در خصوص برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های حقوق بشری ایران در سازمان ملل متحد، افزود: به کشوری که کارنامه حقوق بشری بدی دارد یادآوری می‌کنیم، دستاورد حقوق بشری آن‌ها چیزی جز هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری، کودتای ۲۸ مرداد، اقدامات علیه رنگین بوستان و اقدامات سیاه دیگر نیست.

وی تصریح کرد: امروز هم سالروز شهادت دکتر حسین فاطمی است که یادشان را گرامی می‌داریم؛ ملت ایران همواره طعم حقوق بشر آمریکایی را چشیده است و بهتر است آن‌ها نگاهی به کارنامه سیاه خود در زمینه بیندازند.

موسوی، در خصوص اظهار ناخرسندی مقامات ترکیه از مواضع ایران در خصوص حمله نظامی به شمال سوریه، خاطر نشان کرد: روابط دوستانه ایران با ترکیه محفوظ است و امروز در اوج روابط هستیم، اما این دلیل نمی‌شود ایران از مواضع خود عدول کند.

وی افزود: ایران خواهان تمامیت ارضی همه کشور‌ها است؛ البته ما گفتیم حساسیت ترکیه را هم درک می‌کنیم؛ صحبتی هم که آقای اردوغان در خصوص کشیده شدن ناآرامی‌های عراق به ایران بوده از نظر ما یک هشدار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سخنانی مبنی بر خروج از برجام با (ان پی تی) NPT؛ اضافه کرد: آنچه بیان شده ترسیمی از آینده و هشدار ایران به سایر کشور‌ها است.

وی ادامه داد: این سخنان هنوز به مرحله تصمیم گیری نرسیده و ما طیف گسترده‌ای از واکنش‌ها را بیش رو داریم؛ ایران به ویژه وزارت امور خارجه همواره ابتکار داشته و راه‌هایی برای بن بست شکنی را پیشنهاد داده است.

موسوی همچنین در خصوص اینکه آیا اینستکس کنار گذاشته شده است، اظهار داشت: این سازوکار آماده است، اما به طور کامل عملی نشده؛ اخیرا روسای اینستکس دیدار کرده اند؛ البته آماده بودن سازوکار مقدماتی دارد که هنوز انجام نشده است.

وی با اشاره راهبرد نهایی ایران در خصوص برجام تاکید کرد: ما علیرغم دادن فرصت دوماهه به طرف‌های برجام آماده شنیدن طرح‌های آن‌ها هستیم.

موسوی گفت: اینکه گام‌ها تا کجا ادامه داشته باشد تصمیمی است که باید توسط سران نظام اتخاذ شود؛ البته کار‌ها در کشور دنبال می‌شود و کسی معطل تعهدات روی زمین مانده اروپا نمانده و وزارت خارجه براساس وظایف خود موظف است که باب دیپلماسی را باز بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: اگر ابتکاری صورت بگیرد، بهتر است، اما در غیر اینصورت همین مسیر بیش رو خواهد بود.

وی درباره سخنان سفیر کشورمان در بریتانیا مبنی بر امکان خروج از NPT یادآور شد: آقای بعیدی نژاد توضیحاتی در خصوص سخنان خود ارائه کرد و گفت: صحبت وی ناظر بر چنین تصمیمی نیست و فقط مواردی را مطرح کرده که می‌تواند جزو گزینه‌ها باشد.