به گزارش اکونا پرس،

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران افزود: من از این تریبون به ملت شریف و خانواده آسیب دیدگان می‌گویم که ما را در غم خود شریک بدانند، ملت ما باید از این فراز و نشیب‌ها گذر کنند و با اتحاد رو به آینده حرکت کنند.
وی ادامه داد: رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی کمیسیونی را در دولت تشکیل داد و بنا شد دستورات رهبری در خصوص آسیب دیدگان حوادث اخیر در این کمیسیون پیگیری شود اجرای تمام دستورات رهبری به کمیته محول شده و این کمیته نهایتا به مردم گزارش خواهد داد.

سخنگوی دولت گفت: ادعای ترامپ از تعداد کشته شدگان در ایران مثل همیشه غیر واقعی است.

علی ربیعی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت مجدد ترامپ از ناآرامی‌های اخیر در کشور و ادعای کشته شدن هزاران نفر در این اعتراضات افزود: اظهارات امریکا در مورد اتفاقات ایران و معطوف کردن آن به تلاش‌های خود، یک جنایت جنگی و جرم بین المللی است.
وی ادامه داد: آن‌ها به گونه‌ای بی پروا، صریح و گستاخانه آنچنان موضوع را بیان می‌کنند که ما کاری کرده ایم که در ایران چنین مسائلی رخ دهد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: قطعاً موضع ما در عمل ایجاد همبستگی و فضای آرامش بیشتر در کشور و گذار از این اتفاقات به سمت درک علت اتفاقات و ساختن آینده‌ای بهتر است.
آقای ربیعی ادامه داد: پاسخ دیگر ما به آن‌ها افزایش مقاومت و پویایی اقتصادی در کشور و پاسخ دیگر نیز از طریق مجامع بین المللی دنبال می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به ناکام ماندن امریکایی‌ها اظهار داشت: آن‌ها تصورشان از سقوط ایران ناکام ماند و همگان به این ادارک رسیده اند که آن‌ها چگونه در داغ کردن زمین برای این جهش کار کردند و به این اتفاقات کمک کردند.
سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به سخنان ترامپ مبنی بر کشته شدن هزار نفر در این وقایع اظهار داشت: عدد هزار مثل همیشه غیر واقعی است و هیچ شواهدی برای آن ارائه نکردند.
ربیعی گفت: ما قطعاً صادقانه، به تفکیک علت و تفکیک استان‌ها آمار را با هماهنگی قوه قضائیه و وزارت کشور اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی دولت گفت: پیشنهاد تبادل زندانیان از یک سال پیش از سوی ایران و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا بحث تبادل زندانی بین ایران و امریکا را می‌توان در سایر حوزه‌ها با این کشور متصور بود یا خیر؟ گفت: پیشنهاد مبادله یک سال پیش از طرف ایران و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح شد.
وی ادامه داد: امریکا در آن زمان از قبول این پیشنهاد خودداری کرد و رایزنی‌ها برای آزادی دکتر مسعود سلیمانی که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها صورت گرفته بود همچنان ادامه داشت.
سخنگوی دولت تصریح کرد: از سوی دیگر براساس دلایل انساندوستانه تصمیم گرفته ایم بنا بر پیامی که مقام سابق امریکایی چند ماه پیش در مورد پیگیری وضعیت دکتر سلیمانی و مبادله آن مطرح کرد اقدام کنیم.
ربیعی با بیان این که اصل ما همه در مقابل همه بود اظهار داشت: هنوز بر این اصل اصرار داریم البته پذیرفتیم تبادل صورت بگیرد که سه ماه قبل مقام سابق امریکایی این پیام را داد.
وی تصریح کرد: خرسندیم که امریکا در این مورد تصمیم درست را گرفت و از حسن نیت دولت سوئیس نیز قدردانی می‌کنیم و آماده همکاری برای بازگرداندن همه ایرانیانی هستیم که به ناحق زندانی شدند.
سخنگوی دولت با بیان این که این مبادله براساس مذاکره صورت نگرفته است، گفت: بسط این گفتگو‌ها به سایر مسائل به خود امریکایی‌ها بستگی دارد، امریکا همین امروز می‌تواند با توقف تحریم‌های ظالمانه خود، زمینه را برای مذاکرات ۱+۵ مهیا کند.
ربیعی ادامه داد: این تصمیم در اختیار امریکاست وگرنه ما بر سر تبادل زندانی، بحث مذاکره نخواهیم داشت، اما همان طور که آقای رئیس جمهور گفتند اگر امریکا همه تحریم‌ها را لغو کند همان گونه که اعلام کرده ایم در کوتاهترین زمان ممکن نشست در قالب ۱+۵ باز هم تکرار پذیر خواهد بود.