به گزارش اکونا پرس،

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز دوشنبه ١۴ بهمن ماه در حاشیه حضور در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش و در جمع خبرنگاران درباره آخرین نتیجه بررسی "سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای" در فهرست گروه های تروریستی گفت: وزارت امور خارجه در حال بررسی سازمان ها و نهادهایی است که به تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی دامن می زنند. این بررسی توسط وزارت خارجه انجام و به شورای عالی امنیت ملی تحویل داده شد. این موضوع مجددا در شورای عالی امنیت ملی بررسی و در آنجا تصمیم نهایی گرفته می شود.

او ادامه داد: یکی از سازمان هایی که در این زمینه در حوزه تقویت تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران فعال بوده، همین سازمان اتحاد علیه ایران هسته ای است که همه اسم آن هم از ابتدا تا انتها دروغ است. در این زمینه هم پیشنهاد مناسب به شورای عالی امنیت ملی داده خواهد شد و آنها بررسی خواهند کرد، البته این بررسی ها در وزارت خارجه هم ادامه دارد.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره حضور مردم در راهپیمایی ٢٢ بهمن و انتخابات مجلس، اظهار کرد: ما باید بپذیریم همانطور که حضرت امام (ره) گفتند مردم ولی نعمت ما هستند و باید بدانیم که خود مردم تکلیف خودشان را می‌دانند و همیشه در صحنه حضور دارند. مردم با حضور در تشییع پیکر شهید سلیمانی در واقع قدرشناسی خود را نشان دادند. من هم اطمینان دارم که در انتخابات با حضور گسترده حتما می‌توانند تبیین کنند که آمریکا مجبور است تا سیاست فشار حداکثری خود را کنار گذاشته و بپذیرد که سیاست ترامپ شکست خورده است. آن‌ها باید خسارت‌های وارده به ایران را پرداخت کرده و تحریم‌ها را کنار گذاشته و به ۵ + ١ بازگردد.

او همچنین درباره محتوای نامه ۱۴ صفحه‌ای خود به جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مکانیسم ماشه گفت: نامه ۱۴ صفحه‌ای در واقع تاکید بر این است آنکه حق استفاده از ماده ۳۶ در برجام را داشته با مستندات غیرقابل انکار جمهوری اسلامی بوده و این کار را انجام داده است. آن‌ها دچار نقض اساسی برجام شده‌اند و جمهوری اسلامی اقدامات جبرانی ماده ۳۶ را انجام داده است و آن‌ها هیچ حقی برای دست‌درازی به ماده ۳۶ برجام ندارند. خیلی مفصل در ۱۴ صفحه هم با متن و هم با شکل برای اروپایی‌ها نشان دادیم که چه اشتباه فاحشی را مرتکب شده اند.

ظریف در پایان و در پاسخ به سوال دیگری درباره کانال مالی (غذا و دارو) که توسط سوئیس راه اندازی شده است،  خاطرنشان کرد: این کانال در واقع کمتر از اجرای دستور دیوان دادگستری بین‌المللی است. همانطور که می‌دانید دیوان دادگستری بین‌المللی به آمریکا دستور داد که حق ندارند تا از ورود غذا و دارو به ایران ممانعت بکنند.

او افزود: سیاست آمریکا کماکان سیاست فشار بر مردم ایران است، سیاست محروم کردن مردم ایران از منابع مالی برای پرداخت همین هزینه غذا و دارو است؛ و همینطور محدود کردن روش‌های استفاده از منابع مالی موجود است، لذا این یک قدم بسیار کوچکی است. دولت سوئیس تلاش کرده و ما از تلاش دولت سوئیس قدردانی می‌کنیم، اما این نشانه حسن نیست ایالات متحده نیست، نشانه این هم نیست که آمریکا حتی کوچکترین اقدامی را در اجرای تعهداتش بر مبنای دستور موقتی دیوان دادگستری بین‌المللی، چه برسد به برجام انجام داده است.