به گزارش اکونا پرس،

علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به اینکه هرگونه سیاست در بازگشایی‌ها مبتنی بر دیدگاه کارشناسی است اظهار کرد: از این هفته مرحله دیگری از فاصله گذاری هوشمند را اجرا کردیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: کارشناسان ما در حوزه سلامت، بهداشت محیط کار امروز با همکاری اتاق‌های ذی ربط و تشکل‌های صنفی انبوهی از پروتکل‌ها را فراهم کردند.

او ادامه داد: از این پس کار در صنوف و ادارات مبتنی بر پروتکل‌ها خواهد بود که البته نیازمند آموزش و نظارت هم هست.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت مدام در حال رصد وضعیت است، گفت: با توجه به شرایط پویایی بیماری کرونا به اقداماتی که در سطح جهان صورت می‌گیرد اشراف داریم. باید در نظر داشته باشیم که اطلاعات جهانی هم در این بیماری ضعیف است.

او گفت: هدف از اعمال این محدودیت ها ریشه کن کردن بیماری است. دستیابی به چنین هدفی ممکن نیست، مگر با متوازن کردن وضعیت بهداشتی کشور و حفظ این توازن در آینده است و فاصله گذاری اجتماعی هم همین هدف را دنبال می‌کند.

ربیعی اظهار کرد: ما از روز‌های اول شیوع کرونا در دانشگاه‌ها و موسسات مطالعاتی بهداشتی کار‌های گسترده‌ای برای استفاده از فناوری اطلاعات را دنبال کردیم و این مطالعات در روز‌های آتی با تصمیم گیری‌ها و با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند به بهره می‌رسد.

او  تصریح کرد: در حال حاضر دولت پس از بررسی پنج سناریویی که پیش رو دارد و با عنایت به تجربه جهانی انتخابی صورت می‌دهد و آن را به جامعه عرضه می‌کند که آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه خواهد شد.

ربیعی اضافه کرد: اپلیکیشن ماسک برای حرکت ایمن در جامعه به مردم کمک می‌کند و توصیه می‌کنیم کسانی که موبایل هوشمند دارند از این اپلیکیشن استفاده کنند تا در امر فاصله گذاری اجتماعی تاثیر گذار باشد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما نیازمند این هستیم که در کنار راه‌اندازی معیشت مردم، نوعی از زندگی اجتماعی را سامان دهیم که کمترین میزان از شیوع را تجربه کنیم، ادامه داد: باید در محیط کار و ادارات و استفاده از حمل و نقل عمومی به سمت نوعی حرکت سلامت محور حرکت کنیم تا از پیک‌های احتمالی بیماری عبور کنیم.

اخیرا رهبر انقلاب در بیانات روشنگرانه خود اشاره فرمودند که کشور نیازمند پویش عظیم اجتماعی است. دولت از رهبر انقلاب برای دعوت همه به «خیر جمعی» اعلام حمایت می‌کند. از همه سازمان های مردم نهاد و کسانی که به این پویش می پیوندند هم حمایت می‌کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: امروز در جامعه‌ نیازمند این هستیم که با افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد به یکدیگر با ویروس کرونا که روی ویروس تحریم نشسته است، مقابله کنیم و باید به هردو ویروس غلبه کنیم. در پاسخ به فرمایش رهبر انقلاب جلسه ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور با نهادهای عمومی و سازمان های مردم نهاد برگزار شد و پنجره واحد خدمات حمایتی با حفظ هویت سازمانی طراحی شد و قرار است در تمامی استان‌ها ستادهایی تشکیل شود.

او گفت: وزارت ارتباطات تمهیداتی اندیشیده است که با ظرفیت دولت الکترونیک امکان اتصال کسانی که می‌خواهند کمک کنند و کمک می‌طلبند بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اقدام آمریکا برای جلوگیری از پرداخت وام به ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول اظهار کرد: فکر می‌کنیم آمریکا از نظر قانونی در جایگاهی نیست که بخواهد مانع از عملکرد قانونی نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی شود. آمریکا باید درک کند نهاد‌های بین‌المللی ملک و دارایی آن‌ها نیست و کشور‌ها دیگر هم زیر دست آن‌ها نیستند که آن‌ها را امر و نهی کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه آمریکا هیچ حقوقی برای وتو کردن تصمیمات صندوق ندارد و این امر هم پیش‌بینی نشده است، تصریح کرد: سایر اعضای صندوق از اقدام غیرانسانی آمریکا ممانعت می‌کنند. فکر می‌کنیم صندوق مستقلانه عمل می‌کند. سال‌ها حق عضویت صندوق بین‌المللی پول را پرداخت کرده‌ایم. هیچ گاه هم از این صندوق درخواستی در سال‌های قبل نکرده‌ایم.

ربیعی ادامه داد: این حق طبیعی است که در شرایطی که تحریم‌ها از یکسو جان و زندگی افراد را تهدید می‌کند و شیوع گسترده کرونا در سطح جهانی نیز موجب تهدید جان شهروندان شده است، ما هم دچار رنج مضاعف شده‌ایم و باید از حق خود استفاده کنیم.

او  با بیان اینکه اقدام صندوق برای دنیا نشان‌دهنده این خواهد بود که مشارکت شما در امور بین‌المللی تابعی از سیاست‌های یکجانبه هیچ کشوری نمی‌تواند باشد، خاطرنشان کرد: در واقع تصمیم صندوق بین‌المللی پول یک نماد برای اخلاق و انسانی بودن صندوق‌هایی است که برای مسائل انسانی به وجود می‌آیند.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره آزادسازی پول بلوکه شدن ایران در لوکزامبورگ هم ابراز کرد: آمریکا از طریق دادگاه‌های خود براساس ادعا‌های واهی مبتنی بر کشته‌شدن شماری در حادثه ۱۱ سپتامبر، منابع بانک مرکزی نزد لوکزامبورگ را توقیف کرده و تلاش کرده بود آن را با حکم دیگری به آمریکا منتقل و آن را متصرف شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه با اقدام جدی و حقوقی بانک مرکزی در ۱۱ و ۱۵ فروردین هر دو حکم نقض شد، عنوان کرد: حقوقدانان ما در کنار بانک مرکزی تلاش بسیار زیادی را کردند. به نظرم همین ادعای آمریکا یک نوع شاخص برای قضاوت است. همه ماجرای ۱۱ سپتامبر را می‌دانیم و مشخص است چه گروهی حمله کرده و برای هیچ کس پوشیده نیست که این حملات مورد پسند ما نبوده و آن را در همان دوره محکوم کردیم.

وزارت ارتباطات تمهیداتی اندیشیده است که با ظرفیت دولت الکترونیک امکان اتصال کسانی که می‌خواهند کمک کنند و کمک می‌طلبند بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

او  در پاسخ به سوالی در رابطه با موضع دولت ایران از انتخاب «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست وزیر عراق و تحولات سیاسی این کشور، عنوان کرد: سیاست همیشگی ما تاکید بر احترام به حاکمیت عراق و پیروی از مرجعیت و اجتناب از هرگونه مداخله در امور داخلی این کشور بوده است. در سایر کشور‌ها هم به تبعیت از این سیاست پیشنهاد می‌کنیم ایالت متحده آمریکا هم باید فهم تازه و واقع بینانه‌ای از سیاست‌های نادرست خود و وضع امنیتی در عراق رسیده باشد.

سخنگوی دولت افزود: در جریان کرونا و کشور‌هایی که در منطقه ما هستند و در مقابل بیماری آسیب پذیری دارند همه باید تلاش کنند، برخی سیاست‌های ماجراجویانه در منطقه بیشتر به زیان جان مردم عمل خواهد کرد. ما از هرگونه تصمیمی که بر اساس اراده ملی در عراق اتخاذ شده حمایت می‌کنیم و حمایت ما یک حمایت معنوی است. همکاری با همسایه دیرین که با فرهنگ و منافع مشترک همسایگی همراه است، دنبال خواهد شد.

ربیعی در ادامه این سوال و در رابطه با تلاش‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان خاطرنشان کرد: در مورد افغانستان هم به همین سیاق از هرگونه تلاشی که منجر به دولت مرکزی قدرتمند در افغانستان شود حمایت می‌کنیم. وجود دولت قوی در افغانستان که ناشی از رای مردم است قطعا به امنیت منطقه کمک خواهد کرد و ما از هرگونه تلاش خود برای استقرار دولت قوی در افغانستان فروگذار نخواهیم کرد و معتقدیم این کار به نفع امنیت جهان و مبارزه علیه تروریسم هم هست.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اقدام آمریکا برای جلوگیری از پرداخت وام به ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول اظهار کرد: آمریکا حق ندارد اقدامات صندوق بین‌المللی پول را وتو کند، سایر اعضای صندوق هم از اقدام ضد انسانی آمریکا جلوگیری خواهند، ما همیشه حق عضویت خود را به صندوق پرداخت کرده ایم و در همه این سال‌ها هیچ درخواستی هم از صندوق نداشتیم، اما حالا با توجه به وضعیت کرونا این درخواست انجام شده است که اقدام صندوق هم قطعاً در این زمینه انسانی خواهد بود.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگر درباره علت دریافت ۱۲ درصد سود از وام یک میلیونی به یارانه بگیران، گفت: اقدامی در یک کشور صورت می‌گیرد که بعد در اینجا بسیار تکرار و پخش می‌شود مثلاً می‌گویند فلان کشور آنقدر کمک کرده و آنقدر وفور برای مردم ایجاد کرده است در حالی که من با دوستی که در آن کشور زندگی می‌کرد صحبت کردم و گفت چنین خبری نیست.

سخنگوی دولت یادآورشد: ما در اقتصاد تحریم زده قرار گرفتیم و با کاهش رشد اقتصادی بعد از کرونا هم مواجه خواهیم بود همان‌طور که حتی کشور‌های قدرتمند اقتصادی هم در این زمینه رشد منفی یا کاهش رشد را تجربه کردند و ما هم اگر بعد از کرونا وارد عمل نشویم ممکن است با بیکاری ۴ میلیون نفری مواجه شویم.

او ادامه داد: ما ابتدا در نظر گرفتیم که به ۴ میلیون خانوار با درآمد پایین یک میلیون تا دو میلیون به صورت قرض الحسنه پرداخت کنیم که این اتفاق خواهد افتاد و در کنار آن به همه یارانه بگیران که آن ۴ میلیون خانواده هم شاملش می‌شوند، گفتیم که وام یک میلیونی با نرخ ۱۲ درصد پرداخت می‌کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: در هر حال دولت به دلیل تحریم، کاهش قیمت نفت و هزینه مبارزه با کرونا این میزان از وام را با کمک بانک مرکزی که نرخ سود را از ۱۸ به ۱۲ درصد کاهش داد که این پول هم برای دولت نبوده است بلکه در اختیار بانک مرکزی بوده است.

سخنگوی دولت بیان کرد:‌ ای کاش پول زیاد داشتیم، تحریم نبودیم و می‌توانستیم نفت بیشتر بفروشیم که با حمایت بیشتر در کنار مردم قرار می‌گرفتیم و این وضعیت را طی می‌کردیم. اما در حال حاضر از اردیبهشت تسهیلات مربوط به کمک به خانواده‌ها برای مبارزه با کرونا پرداخت خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه حمله ۱۱ سپتامبر ناشی از اقدام جریان‌های افراطی مورد حمایت آمریکا بود، یادآور شد: همان زمان نیز اعلام شد که القاعده این حمله را انجام داد. اینکه به آن بهانه بخواهد پول ایران را مصادر کنند، نشان‌دهنده سیاست و خوی استکباری دولت آمریکا است. همه تلاش خود را می‌کنیم این منابع را منتقل کرده یا تبدیل به داروی و کالای مورد نیاز مردم در شرایط فعلی کنیم.

سخنگوی دولت افزود: آزاد شدن برخی منابع و امکان عمل کردن بر برخی از منابع که تاکنون آمریکا با فشار بر آنها، اجازه عمل کردن به آنها را نمی‌داد، امیدواریم بتوانیم از آن منابع برای دارو و زندگی مردم به ویژه غذا، خوراک و نهاده‌های کشاورزی استفاده کنیم.

ربیعی درباره طرح یک ادعای از سوی یک رسانه‌ فارسی زبان خارج نشین مبنی بر اظهارات رییس‌جمهوری در جلسه شورای عالی امنیت ملی به ایرنا پاسخ داد: منبع این خبر یک رسانه پترودلاری است که آنرا واقعا رسانه نمی‌دانم بلکه یک موسسه خبری عملیات روانی است که با پول مشخص یک کشور ایجاد شده و با پول و سیاست سازمان‌های اطلاعاتی اداره می‌شود.

او  اضافه کرد: تکرار مطالب آن را وجاهتی ندارد ولی قطعا رئیس‌جمهوری این بیان را نداشته و این نوع رفتارها که بخواهند تعارض در سیاست‌های دولت ایجاد کنند، مدت‌هاست تبلیع می‌شود. برای ما حفظ جان انسان‌ها مهم است. اگر هم تصمیماتی برای گشایش‌های اقتصادی می‌گیریم آنهم برای حفظ جان انسان‌ها است.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه برخورد با تخلف مدیران شماری سازمان‌های دولتی از بخشنامه حضور برخی کارکنان در شرایط کرونا، و ورود سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع گفت: قطعا تمام دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها ابتدا برای خود دولت لازم الاجرا است و دولت مصمم است که این بخشنامه‌ها در حوزه‌های خود اجرایی شود حتی در سازمان‌های نظارتی؛ حتی در مورد تعویق بازپرداخت وام‌ها نیز که بانک‌ها به طور خودکار از حساب مشتریان خود برداشت کردند، بانک مرکزی به سرعت وارد عمل شد.

او افزود: من هر روز این اخبار را رصد می‌کنم از دکتر علی زالی- فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران- موضوع را پیگیری کردم که گفت این مربوط به زمان حضور یک سوم کارکنان است و این موضوع به سازمان‌ها و ادارات‌ دولتی مربوط نبوده، بلکه به تخلف برخی شرکت‌های دولتی مربوط می‌شود؛ اینگونه نبود که وزارت بهداشت و فرماندهی ستاد مقابله با کرونا در تهران به سازمان بازرسی گزارش دهند؛ سازمان بازرسی پیشنهادهای پیشگیرانه عرضه کرده بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی شرط موفقیت ما برای عبور از این بحران و طرح فاصله‌گذاری هوشمند و فیزیکی است. یکی نظارت و بازرسی جدی و برخورد با متخلفان و دوم اعتماد بالا و همکاری همگان را شامل می شود؛ ما از دو بازوی نظارت، بازرسی و کنترل و دوم همکاری مردم و نظارت اجتماعی استفاده خواهیم کرد که بتوانیم این را به جلو ببریم؛ باید همکاری مردم را برای نظارت اجتماعی به کار بگیریم.