امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار اکوناپرس با اشاره به شرایط فعلی کشور در عرصه های خارجی و داخلی و مسائلی نظیر نوسانات بازار ارز و سکه، برجام و فیلترینگ تلگرام، گفت: متأسفانه دلواپسان و به اصطلاح خودشان اصولگرایان برای عملیاتی کردن تصمیمات خود موقعیت جامعه را نمی سنجند.

او با بیان این که گروه دلواپس به این مهم توجه نمی کند که مردم اکنون در چه شرایطی به سر می برند و در کجا ایستاده اند، افزود: دلهره و اضطراب مردم نسبت به اقدامات دونالد ترامپ در خصوص برجام و تبلیغات گسترده این دیوانه و افراط گرای آمریکایی علیه ایران از  یک طرف و شرایط نامساعد اقتصادی در کنار تصمیم اخیر در خصوص فیلترینگ تلگرام همگی بر شدت اضطراب و نارضایتی های اجتماعی افزوده است.

قرایی مقدم همچنین با بیان این که زمینه های نامساعد اجتماعی اعتراضات در ماه های گذشته از منظر اجتماعی نوعی خیزش اجتماعی محسوب می شود، ادامه داد: اعتراضات مردم باید همچون هشداری برای مسئولان و افراط گرایان مورد توجه قرار می گرفت، اما امروز متأسفانه این گروه همچنان بر خر شیطان سوار هستند و به مطالبات مردم توجهی ندارند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این که شرایط فعلی جامعه نیازمند اتحاد و همدلی است، افزود: یادمان باشد که همه گره ها و مشکلات بر گردن یک نفر نیست و یک فرد خاص به عنوان رئیس اجرایی کشور نمی تواند به تنهایی آبادگر باشد.

او با بیان این که  تقویت وفاق و انسجام میان مسئولان بهترین راه برای خروج از بحران هاست، گفت: مسئولان آگاه باشند که بالارفتن قیمت ارز و سکه در کنار شرایط نامساعد اقتصادی دیگر ، فیلترینگ تلگرام و احساس ناامنی نسبت به آینده مردم را دچار اضطراب و هراس فکری کرده است.

این جامعه شناس با اشاره به این که سه محور شیطانی یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان در حال بمباران فکری از طریق رسانه های در دسترس خود علیه ایران هستند، اظهار کرد: امروز تمامی ایران و مسئولان و مردم در برابر یک دشمن واحد قرار دارند و اگر نتوانند در برابر آن خودشان خودشان را نگه داری کنند، صدمات جبران ناپذیری را متحمل خواهند شد.

قرایی مقدم با بیان این که امروز مردم بنا به مشکلات فراوان دچار دلهره اجتماعی هستند، افزود: باید توجه داشت که اگر این اضطراب اجتماعی کنترل نشود تبدیل به بدبینی سیاسی در میان جامعه می شود که درنهایت این مهم کلیت کشور را دچار مشکل خواهد کرد.

 

 

گفت وگو: بهناز لطفعلی زاده