احمد شوهانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اکوناپرس با اشاره به تصمیم آتی ترامپ در خصوص برجام با بیان این که این توافق بین المللی دارای اعتبار جهانی است، گفت: برجام به عنوان توافقی معتبر و جهانی اگر از سوی هر عضو آن مورد نقض قرار گیرد، اثرات منفی بسیاری را برای آینده سیاسی جهان رقم خواهد زد.

او همچنین با بیان این که ترامپ شخصیتی قابل پیش بینی نیست، افزود: رویکرد رئیس جمهور آمریکا همواره به سمت عبور از برجام متمایل بوده و شاید اگر فشار کشورهای اروپایی نبود او در همان روزهای ابتدایی از این توافق بین المللی خارج می شد.

شوهانی دلیل چنین رویکردی را فشارهای قوی لابی های عربی و صهیونیستی در ایالات متحده آمریکا دانست و اظهار کرد: نفوذ سیاسی و اقتصادی لابی های عربی و اسرائیلی تا اندازه ای در آمریکا بالاست که ترامپ ترجیح می دهد میانجیگری های مقامات اروپایی را رد کند و رضایت صهیونیست ها را کسب کند.

این نماینده پیشین مجلس با بیان این که ممکن است با اعلام تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خصوص برجام دو اتفاق به وقوع بپیوندد، افزود: در حالت اول ممکن است ترامپ خروج رسمی ایالات متحده آمریکا از برجام را اعلام کند و در حالت دوم این کشور در برجام باقی مانده اما برای بودن خود شروط متعددی را برای ایران لحاظ می کند که می تواند در حوزه های فعالیت های موشکی و دفاعی نیز باشد.

شوهانی با تأکید بر این که در هر دو حالت هیچ انتفاع و سودی برای ایران وجود ندارد، گفت: اگر ترامپ از برجام خارج شود مشکلات و تبعات این خروج آغاز می شود و اگر با شرط و شروط بسیاری بخواهد ماندن خود در برجام را به ایران تحمیل کند به واسطه بهانه ها، تهمت ها و شروطی که اعمال می شود که از جمله آن ارتباط کمرنگ تر اروپاییان با ایران نیز خواهد بود ، بازهم ایران هیچ منفعتی را از برجام کسب نخواهد کرد.

او با اشاره به احتمال خروج آمریکا از برجام با بیان این که در چنین حالتی دنیا م یداند که ایران حسن نیت خود را ثابت کرده است، ادامه داد: به نظر من در چنین شرایطی بهترین کار این است که کشورمان به همان دوران گذشته و غنی سازی 20 درصدی روی بیاورد، چراکه در آن زمان برجام فقط در حد لفظ به صورت توافقی کاملا یک جانبه در حال تحمیل شدن به ایران بوده و اروپاییان نیز با حمایت از آمریکا مشکلات بسیاری را برای کشورمان ایجاد خواهند کرد.

این نماینده پیشین مجلس همچنین با اشاره به احتمال تأیید برجام از سوی ترامپ و حضور آمریکا در این توافق بین اللملی، افزود: در چنین حالتی اگر آمریکا از برجام خارج نشود و کشورهای اروپایی به فعالیت گسترده خود با ایران اقدام ورزند از آن جایی که حسن نیت ایران نیز در مسیر برجام به دنیا ثابت شده است، متعهد بودن کشورمان بر اصول برجام و حرکت در چارچوب آن نیز به مصلحت خواهد بود.

 

گفت وگو: بهناز لطفعلی زاده