به گزارش اکونا پرس،

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری پیش از ظهر سه‌شنبه پس از بازدید از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی در جلسه‌ای با حضور مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی حوزه نفت با بیان اینکه نفت به طور کلی صنعتی کاملا راهبردی برای ما، منطقه و دنیای صنعتی است اظهار کرد:  هیچگاه در ایران نفت یک مسئله اقتصادی نبوده بلکه در ابتدا به عنوان یک موضوع سیاسی مطرح بوده و در مراحل بعدی مسائل اقتصادی، اجتماعی و دیگر مسائل را در پی داشته است.

وی اظهار کرد: ممکن است صنایع مهم و ارزشمند دیگری در کشور وجود داشته باشد اما نفت دارای جایگاه ویژه است. امروز بسیاری از مسائل حتی نان روزانه مردم نیز وابسته به انرژی است و اگر روزی مشکلی برای گاز پیش بیاید، نانوایی‌ها نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نفت صنعتی ویژه و مهم برای دیپلماسی و قدرت ملی ما است و کشوری که بتواند نفت و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی صادر کند، دارای قدرت است.

روحانی با اشاره به بازدید امروز خود از نمایشگاه نفت و برخی غرفه‌های متعلق به شرکت‌های داخلی در حوزه نفتی خاطر نشان کرد: آنچه که امروز دیدم نمونه کوچکی از تلاش‌های بسیار بزرگی است که در حوزه نفت و انرژی در کشور انجام می شود.  در این زمینه نخستین گام ایجاد رابطه خوب ودرست میان دولت و شرکت‌ها است.

وی ادامه داد: اگر دولت و شرکت‌های بخش خصوصی به هم اعتماد داشته باشیم و به یکدیگر کمک و دقیق باهم صحبت کنیم و راست بگوییم  و درست حرف بزنیم بسیاری از مسائل برطرف می شود.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اعتماد و اتکا کردن یک دستگاه اجرایی به یک فناوری موضوعی بسیار مهم است، گفت: در مسائل حساس از جمله بخش نفت، دقت اهمیت زیادی دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در بعضی از حوزه‌ها در پیش‌برد امور چاره‌ای جز ریسک کردن نداریم، اظهار کرد: کار مشترک با فناوری خارجی و سپس دستیابی به استقلال کامل راهی میان‌بر است. مشارکت با شرکت‌های معروف قابل اعتماد و اتکای خارجی در آغاز اقدامات حساس راهی میان‌بر است که ممکن است ما را سریعتر به نتیجه مطلوب برساند.

روحانی تاکید کرد: شرکت‌های داخلی باید به این اعتماد کنند که دولت و دستگاه‌های اجرایی هرکجا بدانند ساخت داخلی مطمئن ایجاد شده، خرید خارجی را در آن زمینه قطع خواهند کرد. حتی اگر جنسی که در داخل ساخته می شود دارای عمری کمتر و قیمتی بیشتر از مورد خارجی باشد، بازهم حتما قابل قبول خواهد بود چراکه به غیر از این روش نمی توان صنعت داخلی را متحول کرد و آن را روی ریل سرعت انداخت.

رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: وزارت نفت امروز مصمم است که از توان و امکانات داخلی استفاده کند. کاری که بخش خصوصی و فعالان حوزه نفتی انجام می دهند، کاری بسیار ارزشمند است که تنها کمک اقتصادی محسوب نمی شود بلکه در کنار فوایدی که برای اقتصاد و اشتغالزایی کشور دارد، امید، نشاط و غرور ملی را به وجود می آورد که بسیار ارزشمندتر است. ملت ما باید به آینده خود کاملا امیدوار باشند و برای شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینان داخل کشور احساس غرور کنند. این غرور و امید یک سرمایه بزرگ است که به ما قدرت و روحیه می دهد.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به طرح‌های مهم دولت در حوزه نفت، گاز و انرژی خاطر نشان کرد: حفظ و حراست و نگهداری از میدان‌ها و منابع نفتی و گازی و استفاده بهتر و حداکثری از این میادین به جای صرف زمان و هزینه برای انجام اکتشافات جدید از جمله طرح‌های در دست دولت در حوزه نفت است. براساس اعلام وزیر نفت سرمایه‌گذاری جدیدی که در حوزه نفت انجام شده است عمدتا برای آن است تا بتوانیم میزان تولید همه بخش‌ها و مخازن مورد استفاده را افزایش دهیم. این اقدام علاوه بر منابع و سرمایه، مدیریت و تکنولوژی مورد نیاز خود را می خواهد.و اگر بتوانیم برنامه ای دقیق و مدیریتی صحیح در این زمینه داشته باشیم بالاترین قدرت نرم و تکنولوژی را در اختیار خواهیم داشت.

روحانی با اشاره به امکان جذب راحت‌تر سرمایه داخلی و خارجی در بخش نفت گفت: یکی از امتیازاتی که نفت دارد این است که نسبت به سایر بخش ها راحت‌تر سرمایه داخلی و خارجی را جذب می کند و مورد اعتماد قرار می گیرد. شرکت‌های ملی نفت و گاز به دلیل اعتباری که دارند و اعتمادی که به آنها می شود، می توانند با امضای خود سرمایه‌های بسیاری را جذب کنند.

وی همچنین با اشاره به نحوه حمایت دولت از بخش خصوصی حوزه نفت خاطر نشان کرد: کمک بزرگی که دولت برای فعالان حوزه نفتی می کند در ظاهر ایجاد تسهیلات مالی و خرید تولیدات آنها است اما اقدام مهمتر آن است که دولت فضای مناسب برای کار و فعالیت را برای این شرکت‌ها ایجاد نماید. در این زمینه اگر رابطه ما با همسایگان خوب و با دنیا رابطه حساب شده نباشد با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

روحانی ادامه داد: ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری در داخل و خارج از کشور از کارهای مهم دولت است. این دولت از روز اول مبنای برنامه‌اش بر این بوده که تعاملی درست، صحیح و سازنده و موثر و به تعبیر خودمان برد-برد با دنیا داشته باشد.

وی اظهار کرد: ممکن است شرایطی استثنایی در هر زمانی پیش بیاید و آدم خاصی در کشور حاکم شود اما این موضوع همواره در دنیا بوده اما الان عبور خواهیم کرد. ممکن است دو  ماه یا سه ماه درگیر آن مشکل باشیم اما از آن عبور خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اساس سیاست ما این است که با دنیا کار کنیم و تعامل سازنده داشته باشیم یک نمونه از اجرای این سیاست کار مشترکی است که می خواهیم با آذربایجان انجام دهیم. در این زمینه برای اولین بار با یک کشور همسایه روی یک مخزن دریایی در حال سرمایه‌گذاری و کار مشترک هستیم. ممکن است این کار را با همسایگان دیگر از جمله ترکمنستان نیز انجام دهیم. در بسیاری از موارد ما دارای منابعی مشترک با همسایگان هستیم که برای مردم بسیار مهم است که در این زمینه سرمایه‌گذاری ها با سرعت بیشتری انجام شود. در حال حاضر در بخش غرب کارون و همچنین پارس جنوبی باید با سرعت بیشتری تلاش کنیم تا از منابع مشترک استفاده بیشتری ببریم.

روحانی باا براز امیدواری نسبت به تکمیل چند فاز دیگر پارس جنوبی تا پایان سال و اتمام این پروژه تا پایان دوره دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: تلاش بعدی که در این زمینه باید انجام دهیم پایدار کردن تولیدات پارس جنوبی است.

وی با بیان اینکه طرح‌های مهمی در حوزه نفت و گاز داریم و برای اجرای آنها نیز عجله داریم، ادامه داد: در این زمینه زمان برای ما بر مبنای سال نیست بلکه باید بر مبنای ماه باشد و در این مبنا برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به پروژه خط لوله جاسک اظهار کرد: کاری که امروز وزارت نفت انجام می دهد و باید در این زمینه حتما باید بخش خصوصی مورد حمایت قرار بگیرد، موضوع خط لوله نفت جاسک است. بایدتلاش کنیم تا نفت را از طریق لوله به جاسک برسانیم تا بتوانیم ازاین بندر در آینده شاهد صادرات نفت به کشورهای مختلف باشیم.

رئیس‌جمهوری تامین مالی مورد نیاز پروژه‌های نفتی را از دیگر اقدامات در دستور کار وزارت نفت عنوان کرد و گفت: استفاده از منابع بانکها و همچنین صندوق توسعه ملی از روشهای تامین نیاز مالی پروژه‌های نفتی است اما امروز بخش نفت خود می تواند با ایجاد یک صندوق، از مردم و بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌ها دعوت کند. براساس گفته وزیر نفت اگر 50 درصد از درآمد این پولها مورد استفاده قرار بگیرد، سرمایه اولیه سه ساله باز می گردد. برهمین اساس وزارت نفت ابتدا باید روی پای خود بایستد و صندوق مورد نظر خومد را تشکیل دهد اما اگر باز هم به سرمایه نیاز داشت از جانب بانکها موردحمایت قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اهمیت حوزه‌های پایین دستی نفت خاطر نشان کرد: مهمترین موضوع پایین دستی نفت بخش پتروشیمی است. این بخش به لحاظ درآمد و همچنین فعال شدن صنایع پایین دستی خود و اشتغالی که به همراه دارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

روحانی با ابراز امیدواری نسبت به افتتاح سه مجمتع پتروشیمی کاوه، بوشهر و مرجان تا پایان سال گفت: اگر این پروژه ها و همچنین پروژه مربوط به فاز های پارس جنوبی تا پیش از 22 بهمن امسال افتتاح شود ما خوشحال تر خواهیم شد چراکه ما امسال وارد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی  می شویم و این موضوعی است که ظاهرا برای خیلی ها ثقیل واقع شده است انشاالله ما جشن چهل سالگی انقلاب را باشکوه برگزار خواهیم کرد و دشمنان ما خواهند دید که مردم ما با استقامت و ایستادگی خود وارد چهلمین سال انقلاب خود خواهند شد.

وی با بیان اینکه ملت ما مسیر خود را سالهای سال ادامه خواهند داد، ادامه داد: مردم ما تصمیم گرفتند که مسیر استقلال،آزادی و اسلام را طی کنند جوانان ما نیز چنین عقیده آی را دارند و اگر صدها بار دیگر هم برای مردم ما رفراندوم بگذارند، بازهم بیش از 98 درصد به ا ستقلال، آزادی و مردم سالاری رای می دهند. مردم اساس نظام را قبول دارند با این حال ممکن است شیوه دولتها را کسی نپسندد اما دولتها موقت هستند اما آنچه که می ماند اراده ملت ایران است.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: به عنوان دولت اعلام می کنم که علاوه بر حمایت از طرح های اعلام شده از سوی وزارت نفت از فناوری‌های جدید، خوداتکایی و رسیدن به تولید داخلی در همه صنایع پشتبیانی می کند و وزارت نفت، معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم و مراکز تحقیقاتی کشور از این اقدامات حمایت خواهند کرد. همچنین تصمیم دولت این است که هر کالای داخلی که تولید شد اگر مورد قبول قرار گرفت حتما ما خریدار آن باشیم.

وی با اشاره به برنده شدن تعدادی از شرکت‌های ایرانی در مناقصه‌های مربوط به پروژه‌های بین‌المللی خاطر نشان کرد: این که شرکت‌های داخلی ما در کنار شرکت‌های خارجی قرار بگیرند و در مقابل آنها در مناقصه‌ها برنده شوند، برای کشور افتخاری بزرگ است.

روحانی در پایان با اشاره به طرح وزارت نفت برای گازرسانی به روستاها با تاکید بر اینکه با این اقدام علاوه بر ایجاد اشتغال و توجه به مسائل زیست محیطی رفاه مردم نیز مورد توجه قرار می گیرد، خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری روزانه بیش از ده روستا و در مجموع پنج هزار روستای دیگر به روستاهای دارای گاز کشور اضافه می شود که این اتفاقی بسیار ارزشمند و مهم است.