رحمان قهرمان پور، کارشناس مسائل بین ‌الملل در گفت وگو با خبرنگار اکوناپرس با اشاره به تصمیم شب گذشته رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر خروج از برجام و با اشاره به واکنش رئیس جمهوری کشورمان در گفت وگو با مردم، گفت: آن چه حسن روحانی دیشب اعلام کرد ناهی خروج احتمالی ایران از برجام نیست. به گفته رئیس جمهوری، ایران طی گفت وگوهایی که در هفته های آتی با سایر اعضای برجام انجام می شود، امکان ادامه حیات برجام و منتفع شدن کشورمان از آن را مورد بررسی قرار می دهد.

او با اشاره به اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان در نیویورک با بیان این که ظریف در آن روزها اعلام کرد که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران نیز به اقدام مشابه مبادرت می ورزد، افزود: وزیرامورخارجه کشورمان در نیویورک اعلام کرد که شکایت ایران از تخطی آمریکا از توافق هسته ای به کمیسیون مربوطه مثمرثمر نخواهد بود و به همین دلیل اقدامی مشابه آمریکا را انجام خواهد داد و صحبت های روحانی در شب گذشته نیز ناهی چنین مسأله ای نبود.

قهرمان پور با بیان این که مقامات ایران دیشب فرجه ای را قائل شدند تا جدیت اروپا در حفظ برجام را ارزیابی کنند، ادامه داد: همان گونه که اعلام شد قرار است مذاکراتی معین میان هیأت های ایرانی و اروپایی در هفته های اخیر صورت پذیرد که براساس آن ها اگر ایران مطمئن شود اروپا در حفظ برجام جدی است، به توافق هسته ای همانند همیشه متعهد باقی خواهد ماند و در غیر این صورت از آن خارج می شود.

این کارشناس مسائل بین المللی با تأکید بر این که ایران باید به این جمع بندی برسد که آیا اروپا قادر به مقاومت در برابر آمریکا خواهد بود یا خیر، اظهار کرد: همواره در متون سیاسی و تاریخی شاهد بودیم که اتصالات اقتصادی اروپا و آمریکا به کشورهای اتحادیه اروپا این اجازه را نمی دهد که بیش از یک زمان معین برخلاف خواسته های آمریکا فعالیت کند.

قهرمان پور همچنین با بیان این که سیاست ایران برای ایجاد شکاف میان اروپا و آمریکا تاکنون موفق نبوده است، افزود: اگرهم تا به امروز در مسیر شکاف افکنی میان آن ها موفقیتی هم حاصل شده به صورت مقطعی و موقتی بوده است و تاریخ نشان داده که اروپا پس از مدتی مقاومت به سمت آمریکا متمایل می شود.

او با بیان این که مهمترین کار ایران در شرایط فعلی بر مبنای ارزیابی این موضوع است که آیا اروپا برای حمایت از ایران و مقاومت در برابر خواسته آمریکا ظرفیت مورد انتظار را داراست یا خیر، ادامه داد: وقایع سیاسی و تاریخی گواه این است که کشورهای اروپایی به دلیل سیاست اقتصادی کلان خود با آمریکا حاضر نیستند از تمام ظرفیت خود برای حمایت تمام عیار از ایران مقابل این کشور استفاده کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اعتقاد بر این که برای پاسخ گویی به ابهاماتی که درخصوص سرنوشت برجام وجود دارد باید منتظر رایزنی های آتی میان ایران و کشورهای اروپایی باشیم، گفت: تجربه سیاسی ایران در سال های 1382 تا 1385 نشان داده است که مذاکرات ایران با 3 کشور اروپایی بر مبنای برنامه هسته ای در کاهش اختلافات مؤثر بوده است. بنابراین براساس چنین تجربه ای شاید بتوان گفت که برجام بدون آمریکا نیز مؤثر است اما به هرحال مشکلات خاص خود را نیز به همراه دارد.

قهرمان پور در پاسخ به این سؤال که در صورت تعلل اروپا و خروج ایران از برجام تحریم های گذشته بار دیگر علیه کشورمان احیا می شود یا خیر، افزود: در شرایط خروج کشورهای عضو از برجام از منظر سیاسی همه تحریم ها بازمی گردد اما از نظر حقوقی به دلیل آن که مسائلی که در گذشته باعث ارجاع پرونده ایران به شورای حکام  و شورای امنیت شد، ازبین رفته است، درباره بازگشت دوباره تحریم ها جای سؤال وجود دارد.

او با بیان این که در گذشته به بهانه عدم پایبندی ایران به توافق جامع پادمانی، تحریم های همه جانبه علیه کشورمان اعمال شد،افزود: پس از انعقاد برجام آژانس بین المللی اتمی همواره پایبندی ایران بر برجام را تأیید نموده و بسیاری از مشکلات فنی میان ایران و آژانس پایان یافته است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که بنا بر آن چه در فوق ذکر شد از منظر حقوقی جایی برای بازگشت تحریم های گذشته باقی نمی ماند، تأکید کرد: در این میان باید منتظر ماند و دید که روسیه، چین و سایر کشورهای اروپایی برای جلوگیری از اعمال تحریم های قبلی علیه ایران چه راهی را پیدا خواهند کرد.

 

 

گفت وگو: بهناز لطفعلی زاده