به گزارش اکونا پرس،

«سعید خطیب زاده» امروز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به سفر امشب رافائل گروسی به تهران اظهار کرد: همواره سعی شده روابط ایران و آژانس در چهارچوب رویه‌های آژانس باشد و امیدوارم این سفر هم مانند سفرهای قبلی سازنده باشد.

 وی اضافه کرد: ما همواره به آژانس توصیه کردیم در مسیر همکاری‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها جهت‌گیری‌های سیاسی و اغراض سیاسی‌شان را به نام آژانس جلو ببرند. طبیعی است ما در چهارچوب تحولات بر اساس شرایط تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنیم.

 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تاریخ سفر آقای گروسی از چند وقت پیش اعلام شده بود و دستور کار هم از طرف ایران مشخص شده بود. البته موضوعاتی بین ایران و آژانس است ما سعی کردیم همواره در چارچوب فنی این موضوعات را حل و فصل کنیم و از آژانس هم در همین چارچوب خواستیم که کار را جلو ببرد و این سفر در همان راستا است.

 وی تصریح کرد: هیچ سفر دیپلماتیک انجام نمی‌شود مگر اینکه دستور کار مشخص داشته باشد. اینکه یک لیست بلندبالا، متوسط و کوتاه باشد تفاوتی نمی‌کند، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی می‌داند تمامی خراب کاری‌ها و اعمال تروریستی که متاسفانه برخی کشورهای مدعی هم همراه بوده تاثیر قابل توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته است. این مسائل بین ما و آژانس در چهارچوب خودش پیگیری شده و  در این سفر هم پیگیری می‌شود.

 خطیب زاده همچنین درخصوص اظهارات مقامات فرانسوی و اتهام زنی‌های آنها علیه ایران هم گفت: در خصوص مواضع رسانه‌ای در روزهای آغاز به نزدیک وین برخی اشتباهات محاسباتی دارند و با برخی ادعاهای رسانه ای تلاش می‌کنند جای مجرم و متهم را عوض کنند. بهتر از همه متمرکز شویم بر اینکه که گفت و گوهای وین گفت و گوهای جدی باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: طرف مقابل به خوبی می‌دانند باز هم باید بدانند که تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یکجانبه فراسرزمینی و غیرقانونی است که بر ضد ایران اعمال شده است.

 خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و و مضوع ایران در این زمینه اظهار کرد: سوریه یکی از کنشگران مهم و غیرقابل حذف در جهان عرب است و در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و سازمان هایی که در حوزه کشورهای عربی مثل اتحادیه عرب فعال بوده است حضور داشته است.

 وی یادآورشد: مسیری که در ماه‌های گذشته طی شده مسیری بوده که کشورهای مختلف به این باور رسیدند که نه سوریه قابل حذف است و نه به نفع جهان عرب هست که سوریه به عنوان یک کنشگر موثر جهان عرب حذف شود. طبیعی است که ایران و کشورهایی مثل روسیه از این امر استقبال می‌کنند و آن را اقدامی در مسیر درست می دانند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع اخیر دبیر کل اتحادیه عرب درباره مذاکرات وین گفت: البته من این اظهارات را ندیدم ولی اگر کشورهای خلیج فارس فکر می‌کنند ما گفت و گویی متفاوت از این می داریم این موضع را دوباره باید بشنوند. ما در خصوص وین دستور کارمان روشن است در خصوص منطقه هم دستور کارمان روشن است.

خطیب زاده تصریح کرد: همانقدر که با کشورهای منطقه به صورت دوجانبه مستقیم و چند جانبه در همین منطقه صحبت می‌کنیم، در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه هم با طرف‌هایی صحبت می‌کنیم که یا مسبب هستند یا بر اساس چارچوب‌های قانونی طرفیتی در این گفت و گو دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سفر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران گفت: سفر معاون نخست وزیر آذربایجان و رئیس آذری کمیسیون مشترک دو کشور به ایران، بعد از تنش ناخواسته و غیرلازم رسانه ای که با درایت هر دو طرف از آن عبور کردیم، طراحی شده که مناسبات دو کشور وارد یک فاز جدیدی شود و این سفر هم در همان راستا انجام شده است.

وی با بیان اینکه خبرهای خوب دیگری درباره روابط ایران و آذربایجان در راه است، گفت: جمهوری آذربایجان این سفر را مبنایی برای عملیاتی کردن برخی پروژه‌ها قرار داده بود ما هم با همین رویکرد این موضوع را پیگیری کردیم و در این چارچوب سفرهایی در سطوح مختلف به زودی طی چند هفته آینده بین دو کشور اتفاق خواهد افتاد.

خطیب زاده همچنین در خصوص احتمال دیدار روسای جمهور دو کشور در اجلاس سران اکو که هفته بعد برگزار می‌شود، اظهار کرد: طبیعی است که مقامات کشورها به صورت دو جانبه و چند جانبه به عنوان کشورهای همسایه در این اجلاس با هم دیدار داشته باشند. دیدار آقای علی‌اف و آقای دکتر رئیسی هم در همین چارچوب بسیار طبیعی است البته جزئیات آن را باید از دفتر رئیس جمهور بپرسید اما در چهارچوب و دیپلماتیک این ملاقات‌ها طبیعی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحولات افغانستان اظهار کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات افغانستان کاملا روشن است. چهار دهه است ما میزبان چهار میلیون افغانستانی هستیم  بسیاری از مردم افغانستان کنار ما زندگی می‌کنند درس می خوانند و کار می‌کنند.

خطیب زاده با انتقاد از برخی خود کم بینی در کشور در قبال برخورد با آوارگان گفت: من سال‌ها در کشورهای اروپایی به جهت ماموریتی که داشتم، زندگی کردم. اگر آواره‌ای وارد یکی از کشورهای مدعی حقوق بشر شود می بیند کاری که با مهاجرین آوارگان و پناهجویان می کنند بسیار شرم‌آور است.

 وی تصریح کرد: آنچه در جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان برادران و خواهران ما از کشورهای همسایه اتفاق افتاده در تاریخ باقی خواهد ماند. آن‌ها در تا در کنار ما زندگی کردند و ما در کنار هم بودیم. اما آنچه ما درباره افغانستان می‌گوییم چهارچوبی است که بر اساس نگاه به آینده افغانستان است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: افغانستان صلح و ثبات خواهد داشت که در آن دولتی باشد که قومیت‌های به شدت متنوع و تکثر بالای جمعیت این کشور را در نظر بگیرد و این درسی است که هم تاریخ افغانستان و پهنه جغرافیایی داده واین نکته‌ای است که همه به شمول هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان امروز آن را می‌دانند.

 وی خاطرنشان کرد: ما چیزی فراتر از آن نگفتیم و مشخص است که خواست و اراده مردم آینده افغانستان را درست می‌کند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره جدال توییتری خود با یک مقام‌آمریکایی در خصوص اخذ تضمین از آمریکا در مذاکرات آتی اظهار کرد: البته من با کسی جدل توییتری نکردم یک آقایی توئیتی را زده و اعلام کرده بود که امضای رئیس جمهور آمریکا هیچ ارزشی ندارد من آن توییت را "کوت" کرده و اعلام کردم خود مقامات آمریکا هم اعلام می‌کنند که امضای رئیس جمهور آمریکا تضمین هیچ چیزی نیست.

 وی یادآورشد: طبیعی است که هم ما و هم ۴ بعلاوه یک تضمین‌های عینی لازم داریم و بهتر است مقامات آمریکایی که به وین می‌آیند بدانند که بهتر است این تضمین ها داده شود. اما این که بندهای این تضمین‌های عینی چیست، اجازه بدهید در اتاق مذاکرات و گفت و گوها همانطور که در ۶ دوره قبلی که پیگیری شده بود، پیگیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص روابط ایران و چین اظهار کرد: اخبار تایید نشده نمی‌تواند مبنای اظهار نظرها قرار بگیرد. روابط ایران و جمهوری خلق چین یک رابطه کاملا نزدیک و پراز رفت و آمدهای دیپلماتیک در سطوح مختلف است. هم چین به سیاست‌ها، منافع و نگرانی‌های ایران احترام گذاشته و هم ایران به منافع، نگرانی‌ها و سیاست‌های چین احترام می‌گذارد و به روابط ایران و چین و باید در همین چهارچوب نگاه شود.

 این دیپلمات عالیرتبه کشورمان یادآورشد: آنچه میان کشورهای دیگر و چین در حوزه خلیج فارس انجام می‌شود، آن هم به صلح و ثبات منطقه کمک می‌کند و ما از اینکه در فرمت‌های چندجانبه این گفتگو و مراودات و همکاری‌ها ادامه یابد، استقبال می‌کنیم.

خطیب‌زاده همچنین درباره اظهارات ضد ایرانی یک مقام آمریکایی در منامه مبنی بر اینکه ایران کشور متخاصم باقی خواهد ماند و آمریکا آماده است در صورت نیاز از گزینه‌های نظامی استفاده کند، گفت: من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها صورتحساب گرانی را برای برخی کشورهای منطقه با این اظهارات شان می‌فرستند. اینها جملات و کلماتی است که پشت سر آن یک صورتحساب است والا هیچ ارزش دیگری ندارد و احتمال دارد باز هم ایالات متحده به دنبال فروش سلاح های بیشتر باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: من به کشورهای منطقه نصیحت می کنم که محل چنین داد و ستدهایی نشوند. مردم منطقه و این کشورها بیش از این به پول‌هایی که خرج این کلمات و جملات می‌کنند، مستحق هستند.

 خطیب زاده همچنین درخصوص تعرض به سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ اظهار کرد: ما این تعرض را محکوم کردیم. دولت آلمان هم از طریق سفیرش آن بعد از اینکه به وزارت خارجه فراخوانده شد مراتب تاسف خود را به دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

 وی گفت: این تعرض محدود ولی از نظر ما مهم - به خاطر این که نقض کنوانسیون وین هم هست- با کمک دولت آلمان پیگیری می‌شود.