به گزارش اکونا پرس،

معصومه آقاپورعلیشاهی گفت: زمانی می‌توانیم بگوییم که با ساخت مسکن رونق اقتصادی خواهیم داشت که مردم شغلی داشته باشند و عرضه و تقاضایی صورت بگیرد؛ هنگامی که مردم بیکار باشند و نتوانند اقساط وام‌ را بدهند، تسهیلات به چه دردشان می‌خورد؟ وزیر کار می‌گوید در حال حاضر در کشور 5/2 میلیون بیکار مطلق داریم، طبیعتاً با این شرایط، تسهیلات مسکن و بانک مرکزی نمی‌تواند کاری برای مردم انجام دهد. بازار مسکن دچار یک رکود تورمی شده است و حرکت تورم در مسکن با سایر کالا یکی نیست.

وی در ادامه افزود: مبالغ وامی که در شرایط فعلی داده می‌شود حتی پوشش یک چهارم یا یک پنجم یک واحد مسکونی هم نیست. با تورمی که در مصالح ساختمانی دیده می‌شود و عقب‌افتادگی که در نیروی کار و تکنولوژی است، ساخت و ساز موثری نخواهیم داشت. به طور میانگین پنجاه درصد قیمت مسکن به خاطر هزینه‌های ساخت است و مبالغ وامی که در شرایط فعلی داده می‌شود حتی پوشش یک چهارم یا یک پنجم یک واحد مسکونی هم نیست. ما زمین را نمی‌توانیم ارزان دهیم مگرآن‌که دولت هزینه کرده و زمین را واگذار کند. اعطای زمین‌های رایگان هم در شهرهای کوچک، موجب تغییر در تورم می‌شود اما در شهرهای بزرگ تاثیر چندانی ندارد چون قیمت در شهرهای بزرگ بسیار بالا و تعداد زمین‌ها محدود است.

رونق در بازار بین‌المللی

آقاپورعلیشاهی برای برون رفت از این شرایط اقتصادی، اظهار داشت: بازار بین المللی با رفع موانع صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی رونق پیدا می‌کند اگر در کنار این‌ها تکنولوژی کشور را جدید و انقلاب صنعتی چهارم را ایجاد کنیم و ارزش پولی را افزایش دهیم، می‌توانیم شاهد رونق در بازار باشیم این مؤلفه‌ها همگی باید در کنار یکدیگر فعال باشند نه این‌که بخشی فعال شود و بخشی غیر فعال بماند.  

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال «اجرای تبصره 18 و پرداخت وام ساخت مسکن می‌تواند بخش قابل توجهی از اعتبارات بانکی را به سمت تولید هدایت کند، چگونه این موضوع محقق می شود؟»، بیان کرد: این‌ها همه در یک برگه است مهم اجرایی شدن آن است. اگر امنیت سرمایه‌گذاری صورت گیرد و امید و رونق اقتصادی ایجاد شود حتماً این امر تحقق می‌یابد.

اعتبارات بانک محدود خواهد بود

نماینده سابق مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضمانت بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات این است که این خط‌های اعتباری را به بانک‌های عامل بدهد. اکنون نرخ سود بین بانکی در کشور از رقم مصوب بالاتر است و بانک‌های عامل توان پرداخت را ندارند. ما ابتدا باید تکلیف توان مالی بانک مرکزی و تکلیف بدهی‌های بانک‌های عامل به بانک مرکزی، بدهی‌های دولت به بانک مرکزی را مشخص و پرداخت کنیم و در نهایت تسهیلات دهیم در غیر این‌صورت بدهی روی بدهی است.  

وی در پایان افزود: نظر بنده این است بانک می‌تواند این تسهیلات را بدهد اما توانش ضعیف است در نتیجه اعتباراتش محدود خواهد بود. مثلاً اگر در بودجه مبلغی را پیش بینی کرده باشیم بخشی از آن مبلغ تحقق پیدا می‌کند. بانک‌ها باید سپرده جذب کنند تا بتوانند از محل سپرده وام اعطا کنند. با توجه به دوران پسا کرونا مردم هم پس‌اندازهایشان کاهش و قاعدتاً سپرده‌گذاری‌هایشان هم محدود شده است و بخشی از سپرده‌ها هم در سایر بازارها مانند دلار و ... خرج شده که همگی این‌ها توان بانک را ضعیف کرده است.