به گزارش اکونا پرس،

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در اولین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی که امروز (یکشنبه) در محل وزارت خارجه برگزار شد،گفت: تولیدات ما به مرحله ای رسیده است که باید دیده و صادر شود و تلاش‌های زیادی هم در این حوزه انجام شده است.

 وی ادامه داد: در کنار سایر وزارت خانه‌ها برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان و صادرات محصولات ارز آور و اشتغال‌زا در کشور، از همه توان دستگاه دیپلماسی استفاده می کنیم.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه بحث امنیت غذایی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این موضوع مسئله مهمی است و آنچه که دغدغه مردم است، تنظیم قیمت بازار، کاهش تورم و مشکلاتی است که مردم دارند.

وی تاکید کرد: ما بین مردم هستیم و مایلم اینجا تأکید کنم که در جلسات هیأت دولت، آقای رئیسی دائما بر این موضوع تأکید دارد که وزارت امور خارجه کار خودش را در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها دنبال کند. ما به دنبال این هستیم تا تحریم‌ها برداشته شود، اما با عزت و با توافقی پایدار. اما تاکید آقای رئیسی در جلسات به همه اعضای کابینه همواره این است که نگاه‌ها نباید معطوف به وین باشد، بلکه همه دستگاه‌ها موظف هستند برای بی اثر کردن تحریم‌ها و پیشرفت و توسعه پایدار اقتصاد و تجارت در کشور عمل کنند. 

وزیرامورخارجه کشورمان افزود: در این مسیر با توجه به کارشکنی‌هایی که طرف آمریکایی دارد و با توجه به مشکلاتی که دشمنان برای ایران ایجاد می‌کنند و سنگ اندازی‌هایی که صورت می‌گیرد، اگر ان‌شاءالله مذاکرات در هر مرحله‌ای به نتیجه رسید، حتما به عنوان یک اقدام مثبت و یک دستاورد می‌تواند شتاب بیشتری به کار شما عزیزان در سایر دستگاه‌ها بدهد.

وی با بیان اینکه چند هفته‌ای است که لازم بود مکثی در مذاکرات داده شود،گفت: علت این بود که ما با سه کشور اروپایی در مباحث فنی به جمع بندی نزدیک شده‌ایم اما همزمان با بحران و جنگ در اوکراین مواجه شدیم. ضمن این‌که جمهوری اسلامی ایران در عالی‌ترین سطح مخالفت خود را با جنگ در اوکراین، یمن، افغانستان و یا هر کشور دیگری اعلام می‌کند و همچنین مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های یکجانبه نیز اعلام کرده‌ایم.

روسیه مانع توافق نیست

وزیرامورخارجه کشورمان با بیان اینکه روسیه مانع توافق نیست، گفت: قبل از این‌که سفری به مسکو داشته باشم، با وزیر خارجه اوکراین تلفنی صحبت کردم و پیام وزیر خارجه اوکراین را به روس‌ها اعلام کردم که آنها خواهان توقف جنگ و تداوم گفت‌وگوها هستند، ایران همواره اعلام کرده است که راهکار این بحران جنگ نیست و ریشه‌های جنگ در اوکراین و ریشه‌های تحریک‌های ناتو و آمریکا به عنوان عامل اصلی است.

وی افزود: غربی‌ها به ما گفتند که با توجه به شروع جنگ اوکراین، حتی اگر در توافق به نقطه نهایی برسیم روسیه با توافق همراهی نخواهد کرد. در تماس تلفنی که با آقای لاوروف داشتیم و در سفری که به مسکو داشتم، گفت‌وگوهای خیلی روشن و شفافی بین ما انجام شد و آقای لاوروف اعلام کرد و توافق ما با طرف روس این شد اگر در مذاکرات وین، هر زمانی که خطوط قرمز ما به صورت کامل رعایت شد و به نقطه توافق رسیدیم روسیه هیچ مانعی برای توافق نخواهد بود.

وزیر خارجه ادامه داد: همچنین چند روز پیش در دیداری با لاوروف در حاشیه سفر به چین داشتیم ایشان بار دیگر تاکید کردند که اگر در مسیر پایانی توافق قرار گرفتیم روسیه از آن حمایت می‌کند و در دیدار با وزیر خارجه چین نیز چینی‌ها اعلام کردند که کاملا با نظرات ایران هماهنگ هستیم و اگر در نقطه پایانی این توافق قرار بگیریم از این توافق حمایت خواهیم کردیم.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: طرف آمریکایی در دو، سه هفته گذشته زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کرد که در تعارض با برخی بندهای متن است و علیرغم اینکه بخش زیادی از متن در مسیر این مذاکرات مورد توافق قرار گرفته، طرف آمریکایی پیشنهادات و خواسته های را مطرح می کند که در تضاد با برخی از بندهای متنی است که مورد اشاره قرار گرفت.

ایران همواره بر خطوط قرمز خود ایستاده است/ ما نفعی از مذاکره با آمریکا نمی‌بینیم

امیر عبداللهیان تاکید کرد: آمریکایی ها به صورت مستمر از ضرورت مذاکرات مستقیم با ایران صحبت می کنند و ما با بررسی‌های که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که نفعی در مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم. آمریکایی ها هنوز روی زمین اقداماتی انجام نداده‌اند که بتوانیم یک چشم اندازی را در این زمینه مشاهده کنیم و بگویم در کنار ابراز حسن نیتشان اقدامات مثبتی را بر روی زمین انجام دادند.

وی افزود: آنها اگر حسن نیت دارند، قبل از هر توافقی یکی دو مورد از مسائل ملموس و علنی را اعلام کند تا نشان دهند در عمل نیز حسن نیت دارند به طور مثال بخشی از درآمدهای بلوکه شده ملت ایران را آزاد کنند و اگر آقای بایدن که دائم صحبت از حسن نیت میکند، یک مورد از تحریم‌ها را با فرمان اجرایی خود به نشانه حسن نیت لغو کند.البته تبادل پیام بین ایران و آمریکا از طریق non paper و از طریق هماهنگ کننده اروپایی کمیسیون مشترک برجام ادامه دارد و ما به صراحت به آمریکایی‌ها گفته‌ایم که سنگ اندازی و کارشنکنی نکند. سه کشور اروپایی و همچنین چین و روسیه نسبت به برخی زیاده خواهی‌های آمریکا در این مذاکرات انتقاداتی دارند و با خود ما همراهی می‌کنند، در واقع این روشی که آمریکا دنبال می‌کند با روح حاکم بر همکاری در مذاکرات وین همخوانی ندارد.

 وزیرامورخارجه تاکید کرد: ملت عزیز ما بدانند که ایران برای رسیدن به توافقی که تحریم‌ها را لغو کند، توافق عزتمند، خوب، قوی و پایدار مسیر دیپلماسی را ادامه می‌دهیم.