حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز و فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگو با خبرنگار اکوناپرس با بیان این که سیاست اقتصادی که دولت تا به امروز در پیش گرفته است، مبتنی بر برجام بوده و آن هم امروز با چالش های بسیاری مواجه شده است، گفت: تیم اقتصادی دولت امروز فقط یک حرف می زند و آن هم کنترل تورم است. در حالی که اقتصاد حوزه وسیعی است که مؤلفه های بسیاری دارد.

او با بیان این که تورم و رکود دو مؤلفه اقتصادی در کنار یکدیگر هستند، افزود: اگر قرار باشد با کنترل تورم رکود در جامعه پدیدار شود، درنهایت باید منتظر بیکاری، جهش قیمت ارز و پیامدهایی از این قبیل باشیم.

کنعانی مقدم با اشاره به این که نقشه راه دولت تا به امروز نتیجه ای نداشته است، ادامه داد: با توجه به وقایق داخلی و خارجی در حوزه های سیاسی و اقتصادی راهی جز در پیش گرفتن سیاست های اقتصاد مقاومتی نداریم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اعتقاد بر این که اقتصاد مقاومتی درون زا بوده و وابستگی به نفت را کاهش می دهد، گفت: برای مقابله با مشکلات اقتصادی امروز نیاز داریم تا تولیدات داخلی و صادرات کالاهای داخلی به خارج بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در این مسیر تعویض تیم اقتصادی نیز می تواند مدنظر دولت باشد.

کنعانی مقدم در ادامه با بیان این که مدل برجام در اقتصاد شبیه به مدل نفت در برابر غذاست که در سالیان گذشته از سوی آمریکا در برابر عراق به کار گرفته شد، افزود: دونالد ترامپ امروز به دنبال محاصره اقتصادی ایران است. همان گونه که در عراق هم پس از این که آمریکا به اهداف خود رسید، محاصره اقتصادی را اجرا کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان این که آمریکا و هم پیماناش به دنبال عبور از بحث تحریم ها علیه ایران و اجرای محاصره اقتصادی کشورمان هستند، مطرح کرد: در چنین شرایطی باید بپذیریم که بازارهای خارجی برای ما تنگ تر خواهد شد و حتی ممکن است قطعنامه های متعددی هم در این راستا علیه ایران منعقد شود. بنابراین در چنین شرایط ایران با دو اهرم سیاسی و اقتصادی باید از شرایط به نفع خود استفاده کند.

او با اشاره به این که اهرم سیاسی همان سیاست هایی است که امروز ایران در منطقه از آن ها در حال بهره برداری است، ادامه داد: اهرم اقتصادی نیز دارای مؤلفه هایی است که باید فعال شود تا با استفاده از آن ها از محاصره اقتصادی مدنظر آمریکا دور شویم.