به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، رضا شرفی، در نشست مشترک مدیران و معاونان این سازمان با ناظران امور مناطق از اجرای پروژه ارتقاء کیفیت جمع آوری پسماند خبر داد و گفت: افزایش کیفیت ارائه خدمات در حوزه جمع آوری پسماند موضوعی است که در سال جاری به عنوان یک پروژه مهم در دستور کار داریم و برای تحقق آن علاوه بر کار مطالعاتی و بررسی میدانی، نشست‌های مشترک و رایزنی‌های لازم را انجام داده‌ایم.

وی تاکید کرد: افزایش کیفیت جمع آوری پسماند بدون هیچ اتفاق هزینه‌بر در بخش آنالیز، قیمت، افزایش ماشین‌آلات،نیروی انسانی و...، بدون مداخله اسنادی و عملیاتی در قراردادها و مواردی از این دست، صرفا با ارتقاء نظارت در سطح شهر محقق می‌شود.

شرفی مهمترین گام برای تحقق این پروژه را تشدید فعالیت‌های نظارتی توسط ناظرین مناطق برشمرد و گفت: نظارت محکم، مقتدر، پویا و موثر سازمان مدیریت پسماند را به جایگاه اصلی خود باز می‌گرداند و در همین راستا طی نشست مشترکی با رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران، حمایت و همراهی بازرسان مناطق را جلب کرده‌ایم که ساز و کار و نحوه حمایت بازرسان مناطق از گشت زنی، نظارت و ارزیابی ناظران مناطق۲۲گانه طی روزهای آتی نهایی و اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: حمایت حوزه‌های نظارتی موجب کاهش اهمال و کوتاهی‌های احتمالی در امر جمع آوری پسماند خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند همچنین بهره‌مندی از ظرفیت معاونت امور مناطق در اجرای این پروژه را از دیگر عوامل موفقیت آن برشمرد و گفت: طی توافقات صورت گرفته با معاون امور مناطق شهرداری تهران، ارزیابی نواحی و مناطق در حوزه خدمات شهری توسط سازمان مدیریت پسماند انجام و به اداره کل ارزیابی اعلام خواهد شد و همین ارزشیابی باعث افزایش کیفیت انجام وظایف در نواحی و مناطق خواهدشد.

شرفی با اشاره به دستورالعمل ابلاغی به مناطق برای اجرای این پروژه گفت: این دستورالعمل مشتمل بر ۲۲ بند است که در نتیجه بررسی و احصاء مشکلات و مسائل موجود در نواحی و مناطق تنظیم شده است.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود ناظرین نواحی و مناطق با تمرکز بر این دستورالعمل، فعالیت نظارتی خود را انجام داده و ارزیابی‌های خود را بر اساس این شیوه‌نامه اعلام کنند.

شرفی با بیان این مطلب که در این دستورالعمل حدود شش نسخه عملیاتی در حوزه نظارت برای مناطق تنظیم شده خاطر نشان کرد: تکمیل چک لیست‌های ارائه شده و اعمال نظارت موثر منجر به تهیه گزارش‌های مقدماتی خواهد شد که پس از تحلیل و بررسی مستمر، خروجی ارزشمندی برای تصمیمات و اقدامات آتی خواهد داشت.
وی اطمینان داد با عملیاتی شدن این دستورالعمل شاهد افزایش ۵۰درصدی در کیفیت جمع آوری پسماند شهر تهران خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تشریح برخی اقدامات این پروژه گفت: حضور یک نفر ناظر مقیم از هر ناحیه در فان‌های جمع‌آوری پسماند به منظور نظارت بر مسیر حرکت فان، نحوه نظافت اطراف و داخل مخازن، جاگذاری مخازن و… از جمله مواردی‌است که در دستورالعمل ابلاغی مورد تاکید قرار گرفته.همچنین شناسایی مراکز تولیدکننده انبوه زباله و مدیریت نحوه تولید،نگهداری و انتقال زباله این مراکز از دیگر بندهای مهم این دستورالعمل است.

به گفته شرفی؛ کنترل حضور ناظر مقیم در هر فان توسط ناظرین شب، کنترل وضعیت ایستگاه‌ها و ... طبق چک لیست‌های در اختیار و برخوردهای لازم در صورت مشاهده هرگونه کوتاهی از سایر اقداماتی ست که در دستورالعمل یاد شده مورد تاکید قرار گرفته است.

بر همین اساس یگان خودرویی ویژه نظارت سازمان مدیریت پسماند ظرف ۱۵ روز آینده آماده خواهد شد و این سازمان با یگان نظارتی مشتمل بر ۴۰ خودرو فعالیت نظارتی خود را آغاز می‌کند.