به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، طی نشستی که با حضور "محمدصادق خیرخواه" مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران و "اسماعیل سلیمی" معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، از خدمات مهندسان نقشه‌بردار شاغل در سازمان مشاور تقدیر شد.

نقشه برداری؛ اساس تمام اقدامات مهندسی

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، طی سخنانی در این نشست از نقشه‌برداری به عنوان پایه و اساس تمام طرح‌های مهندسی شهر تهران یاد و اضافه کرد: روز نقشه بردار فرصتی گرانقدر برای قدرشناسی از این کارشناسان پرتلاش است.

وی با بیان اینکه رفتار سازه‌ای ساختمان 153 خیابان بهار که سال گذشته دچار آتش‌سوزی شد طی اجرای عملیات اطفای حریق و پس از آن، تحت پایش کارشناسان گروه نقشه برداری سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران قرار داشت، از همکاری نزدیک این تیم با کارشناسان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خلال آن حادثه خبر داد.

"خیرخواه"، حضور معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست تقدیر از نقشه برداران سازمان مشاور را اقدامی در جهت تقدیر از خدمات این کارشناسان در حادثه مذکور و نیز بررسی زمینه توسعه همکاری‌ها خواند.

رتبه نخست معاونت فنی و عمرانی در اجرای برنامه ایمنی تهران

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز طی سخنانی در این نشست، با تجلیل از روحیه همکاری و همدلی کارشناسان سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، دقت و تحویل به موقع را ویژگی ممتاز عملکرد این سازمان دانست و یادآور شد: ارزیابی‌های انجام شده طی یکسال گذشته نشان می‌دهد معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران رتبه نخست را در انجام 158 اقدام برنامه ایمنی تهران کسب کرده است؛ دستاوردی که بخش قابل توجه آن مرهون اقدامات سازمان مشاور بوده است.

اطلاعات خروجی سازمان مشاور؛ داده‌هایی با قابلیت اطمینان بالا

"سلیمی" در ادامه با تاکید بر اینکه مدیریت بحران می‌بایست مبتنی بر داده‌های صحیح اطلاعاتی باشد، دسته‌بندی این داده‌ها به لحاظ قابلیت اعتماد را شامل 3 سطح عمومی، متوسط و پیشرفته خواند و یادآور شد: داده‌های اطلاعاتی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در چنین ارزیابی‌هایی همواره در دسته سوم یعنی داده‌های با قابلیت اعتماد بالا قرار می‌گیرند.

به گفته "سلیمی"، این داده‌های اطلاعاتی به ویژه در حوزه پایش سلامت سازه‌ها چه در شرایط قبل از بحران و چه پس از وقوع بحران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بسترهای مشترک همکاری میان سازمان مشاور و سازمان مدیریت بحران

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در تشریح زمینه‌های مشترک همکاری میان این سازمان با سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، گفت: در لحظات اولیه وقوع بحران همواره زمینه مساعدی برای ابراز نقطه‌نظرات غیرفنی و اتلاف وقت و انرژی تیم‌های عملیاتی وجود دارد. از این رو تدوین پیشنویسی برای انجام اقدام متناسب در میدان حادثه ضروری به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: آرای کارشناسی سازمان مشاور چه در زمینه تدوین این پیش‌نویس و چه در ارزیابی‌های سریع پس از مدیریت بحران که ناظر بر تشخیص قابلیت سکونت ساختمان‌های پیرامون محل حادثه است، راهگشا خواهد بود.

گفتنی است در حادثه آتش‌سوزی ساختمان 153 خیابان بهار، رفتار سازه‌ای این ساختمان طی اجرای عملیات اطفای حریق و پس از آن تحت پایش کارشناسان گروه نقشه برداری سازمان مشاور قرار داشت. این کارشناسان با استفاده از ابزار دقیق نصب شده روی ساختمان 153، قرائت‌هایی را طی فواصل متوالی از وضعیت سازه انجام دادند تا رفتار آن به لحاظ احتمال ایجاد اعوجاج و کرنش‌های جانبی تحت کنترل باشد.