به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، "محمدصادق خیرخواه" مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در گزارشی که امروز چهارشنبه بیست و نهم آذرماه سال 1402 در روزنامه همشهری منتشر شد، با یادآوری وقایع مربوط به برف سنگین زمستان سال 1398، تاکید کرد: روش‌های سنتی برف‌روبی معابر، دستکم در مناطق سردسیر شمال تهران پاسخگو نیست.

خیرخواه با بیان اینکه تمرکز کارشناسان سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین یخ‌زدایی معابر، روی پهنه‌های سردسیر شمال پایتخت قرار دارد، خاطرنشان کرد: پل‌ها به واسطه شیب موجود در شیبراهه‌های ورودی و خروجی، مستعد لغزندگی بیشتری در زمان بارش برف هستند و احتمال تصادف و انسداد مسیر پل‌ها و معابر منتهی به آنها در چنین شرایطی بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر پل‌ها به واسطه اجزای بتنی و فلزی که دارند در صورت استفاده از شن و نمک در عملیات برف‌روبی آسیب‌پذیرتر بوده و از این رو بهره‌گیری از روش‌های نوین یخ‌زدایی در این دسته از معابر ضروری‌تر است.

وی با اشاره به تجربیات مدیران شهری در کشورهای سردسیر حوزه اسکاندیناوی و امریکای شمالی، پاشش مکانیزه محلول یخ‌زدا، گرمایش از کف با استفاده از حرکت کابل حرارتی یا گردش سیال گرم در لوله‌ها، بهره‌گیری از بتن رسانا و در نهایت نصب لامپ‌های گرمایی مادون قرمز را از جمله راهکارهای نوین نگهداری زمستانی پل‌ها خواند و یادآور شد: بدون شک هر یک از روش‌ها دارای معایب و مزایایی است که می‌بایست با توجه به شرایط خاص تهران مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. پس مطالعات مهندسی ارزش یک بار دیگر به کمک کارشناسان سازمان مشاور آمد تا گزینه برتر از میان روش‌های مختلف یخ‌زدایی پل‌ها برگزیده شود.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، با بیان اینکه انتخاب گزینه یا گزینه‌های برتر، بر مبنای معیارهایی همچون هزینه اولیه ساخت، هزینه تعمیر و نگهداری، میزان مصرف انرژی و مواد موردنیاز، طول عمر، کارآیی و در نهایت سادگی و سهولت اجرا انتخاب شد، گفت: در ابتدا قرار بود که روش گرمایش با آب گرم که عملکردی نظیر سیستم گرمایش از کف در ساختمان‌ها دارد به عنوان یکی از گزینه‌های برتر این ارزیابی در پل در حال احداث B9 واقع در شرق بلوار سوهانک اجرا شود اما پیشرفت عملیات احداث پل تا مرحله ساخت قطعات فلزی عرشه و لحاظ نکردن وزن آب در محاسبات طراحی سازه منجر به انتخاب گزینه دیگری در صدر نتایج این ارزیابی شد که همان پاشش خودکار محلول یخ‌زدا است. البته روش گرمایش با آب گرم به پل در احداث دیگری در بزرگراه ارتش واقع در شرق بلوار شاهد اختصاص یافت؛ پل دوربرگردانی که میزان پیشرفت ساخت آن اجازه بازنگری در محاسبات و اجرای روش فوق را می‌داد.

به گفته "خیرخواه" تعداد پل‌هایی که در پهنه شمال تهران نیاز به تعبیه چنین ساختاری برای یخ‌زدایی دارند، زیاد نیست. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد شاخص‌هایی همچون اهمیت ترافیکی و طول دوره سیکل یخ‌بندان است. در عین حال دستیابی به چنین توانمندی‌هایی، منافعی قابل ملاحظه در حوزه نگهداری زمستانی معابر خواهد داشت. توسعه استفاده از محلول اَسِتات کلسیم منیزیم می‌تواند علاوه بر پل‌ها، با استفاده از تانکرهای پاششی به سایر معابر شمال پایتخت نیز تسری یافته و خسارات زیانبار استفاده از شن و نمک را برای همیشه برطرف سازد.