به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۶، مرتضی الویری صبح امروز اول مهرماه به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ با حضور در دبیرستان دولتی سمیه واقع در منطقه ۶ تهران زنگ آغاز سال تحصیلی را به صدا در آورد و این روز را به دانش آموزان تبریک گفت.

الویری در سخنانی در جمع دانش آموزان با اشاره به شعر «توانا بود هر که دانا بود» از حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: حکیم ابوالقاسم فردوسی توانایی را به دانایی گره می‌زند و می‌گوید کسی تواناست که دانا باشد. البته باید به این توجه کرد که دانش و فراگیری دانش فرع بر قضیه است. آن چیزی که اهمیت دارد کاربردی کردن دانش است. اینکه تنها بخواهیم به حفظیات خود اضافه کنیم ارزشی ندارد، بنابراین باید از دانشی که می‌آموزیم بهره ببریم و آن را در راستای خدمت به جامعه استفاده کنیم.

وی افزود: من توصیه می‌کنم پیش‌ازاین که دانشمند خوبی باشید شهروند خوبی شوید. ما انتظار داریم نتیجه تحصیل دانش آموزان ما را به‌جایی برساند که شهروندان توانایی داشته باشیم که حقوق و وظایف خود را بدانند.

الویری بابیان اینکه مسئله پسماند و زباله یکی از مسائل کلیدی ما در شهر تهران است توضیح داد: آیا در جامعه متمدن این مقدار زباله تولید می‌شود و مردم زباله‌های خود را به خیابان‌ها می‌ریزند؟ ما در تهران روزی ۹ هزار تن زباله جمع می‌کنیم یعنی به ازای هر نفر روزانه یک کیلو زباله در تهران تولید می‌شود، درحالی‌که این مقدار در جهان به ازای هر نفر ۳۰۰ گرم است و آن‌هم بازیافت و استفاده می‌شود؛ اما ما زباله زیادی تولید می‌کنیم و توان بازیافت آن را نیز نداریم و این ثروت ملی تبدیل به زباله دورریختنی می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها بابیان اینکه ما از یک شهروند دانا و توانا انتظار داریم زباله کمتری تولید کند و بتواند آن را بازیافت کند گفت: افزون بر این ما در مسئله آب هم مشکل‌داریم. باوجوداینکه میانگین بارندگی در کشور ۲۳۰ میلی‌متر است اما میزان مصرف ما در کشور دو و نیم برابر جهان است و این شیوه مصرف باعث می‌شود که جنگل‌های ما از بین برود و تبدیل به بیابان شود بنابراین دانش آموزان ما باید از اکنون به فکر حل این مشکلات باشند