به گزارش اکونا پرس،

به نقل از شورای‌ عالی علوم تحقیقات و فناوری، مصطفی کاظمی  مشاور عالی و مدیرکل دفتر شهردار تهران گفت: بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار نیاز به همکاری شرکت های دانش بنیان دارد.

وی ادامه داد: از سه ماه پیش تاکنون تیم های مختلف با همکاری دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری مشغول شناسایی نیازها بودند و جلسات مختلفی در این زمینه برگزار کردند.

مشاور عالی و مدیرکل دفتر شهردار تهران با اشاره به سال رونق تولید گفت: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش ؛فناوری و فن بازار ، فرصت خوبی است که این شعار تحقق یابد و می تواند مارا از اتکا به تامین قطعات خارجی بی نیاز سازد .

کاظمی اظهار داشت: ما در کشور شرکت هایی داریم که قادر هستند نیازها را با هزینه کمتر رفع کنند.

 

وی با اشاره به همکاری میان شرکت های دانش بنیان و شهرداری تهران گفت: در پایان این نمایشگاه همکاران ما میبایست با این شرکت ها صورت جدی تر وارد همکاری شوند و انتظار می رود مدیران مربوطه به جهت اهمیت موضوع ، در غرفه ها حضور پررنگ تری داشته باشند .

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه تستا گفت:نمایشگاه ارائه نیازهای فناورانه، از نوع نمایشگاههایی است که در دنیا با عنوان نمایشگاه‌های معکوس (Reverse Exposition) شناخته میشوند. به گفته کاظمی،نمایشگاههای معکوس، بر خلاف نمایشگاه‌های مرسوم که به عرضه محصولات، خدمات و توانمندی‌ها اختصاص دارند، مبتنی بر تقاضای فناوری هستند و طی آن ظرفیت‌های توسعه و نیازهای یک بخش خاص در قالب نمایشگاهی به فعالان، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، استارتآپها و متخصصین حوزه معرفی می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود در یک بازه زمانی مشخص نوآوری‌ها و فناوری‌های خود را جهت رفع نیازمندیهای اعلام شده و یا چالش ها و مسائل تبیین شده به برگزارکنندگان معرفی کنند.

به گفته وی، در این نمایشگاه‌ها شرکت‌های متقاضی، ظرفیت‌های توسعه‌ای و نیازمندی‌های فناورانه را مستند می‌کنند و آماده ارائه نیازمندی‌های فناورانه خود به صاحبان فناوری می‌شوند، سپس مقدمات برگزاری یک رویداد چندروزه انجام می‌گیرد.

مشاور عالی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: با توجه به ماهیت نمایشگاهها نیازمحور، در ادبیات حوزه سیاست گذاری این نمایشگا‌ه ‌ها به عنوان یکی از ابزارهای مهم و دارای اثربخشی بالا برای برقراری ارتباط و تعامل بین عرضه و تقاضای فناوری شناخته می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین از قابلیت این نمایشگاه‌ها می توان برای فعال کردن ظزفیتهای موجود در صنایع و رونق بخشیدن به فضای کسب و کار بهره گرفت .

وی با بیان اینکه شهرداری تهران با داشتن سازمانها و شرکتهای متعدد فعال در حوزه شهری مانند ساخت و بهره برداری قطارشهری، آتش نشانی، زیباسازی شهری و غیره ار یک سو و تنوع بالای فناوریهای مورد استفاده، توسط آنها از سوی دیگر دارای قابلیت و ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به بازار بزرگ فناوریهای تولید شده توسط فناوران بومی است گفت: در صورت مدیریت صحیح این بازار، از یک سو نیازمندیهای سازمانها و شرکتهای زیرمجموعه شهرداری به انواع فناوریها با اثربخشی بالاتری رفع شده و از سوی دیگر این ارتباط و تعامل باعث رشد و توسعه انواع شرکتهای استارتاپی، دانش بنیان و حتی شرکتهای بزرگ تولیدی می‌ شود