به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ "شینا انصاری" صبح امروز (١٩ خرداد ماه)  در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست و به میزبانی منطقه 12 شهرداری تهران در موزه ى ارتباطات برگزار شد با اشاره به شعار و موضوع هفته محیط زیست گفت: یکی از دلایلی که روز جهانی محیط زیست امسال به موضوع تنوع زیستی اختصاص پیدا کرد، مساله شیوع کرونا بود زیرا نشان داد که اگر نظام های پشتیبان حیات و تعادل طبیعت دچار بهم ریختگی شود، بشر با مشکلات عدیده ای از جمله تولید عوامل بیماری زا روبرو خواهد شد.

وی تصریح کرد: طی نیم قرن از نام گذارى روز جهانى محیط زیست،افزایش روزافزون جمعیت و در پی آن افزایش مصرف منابع و آلودگی های محیط زیستی موجب انقراض بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی و همچنین گرمایش زمین شده است که این امر توجه به مسائل و معضلات محیط زیستی را چند برابر می کند.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران خاطرنشان ساخت: با وجود اینکه کرونا باعث کاهش فعالیت کارخانه ها و ترددها و در نتیجه کاهش گازهای گلخانه ای و ایجاد آرامش برای گونه های جانوری شد اما افزایش استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده ها و همچنین افزایش مصرف فراورده های پلاستیکی و و تولید بیشتر پسماند آسیب می رساند.

انصاری با بیان اینکه حفظ محیط زیست نیازمند تجدید نظر بشر در رفتار با طبیعت است، گفت: اکنون به جای آنکه اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد کم کربن برود و در توسعه انرژی های تجدیدپذیر و فراهم نمودن زیرساخت های استفاده از خودروهای برقی هزینه شود باید صرف روش های مقابله با کرونا شود، در صورتیکه توجه به محیط زیست نیازمند شرایط اقتصادی پایدار است.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران از تهیه بانک اطلاعات تنوع زیستى با هدف شناسایى گونه هاى مختلف گیاهى و جانورى شهر تهران در آینده ى نزدیک  خبر داد و گفت:تهران داراى ١٣٠٨ گونه گیاهى است که ١٦٧ گونه آن انحصارى شهر تهران بوده است.بی تردید برای حفظ بقای این گونه ها باید بسترهای لازم همچون رود دره‌های تهران و زیست بوم های آن را بشناسیم و در جهت حفظ آنها گام برداریم.

راه اندازی گشت‌های پایش محیط زیستی در تهران

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود از راه اندازی گشت‌های پایش محیط زیستی در تهران خبر داد و افزود: این گشت‌ها شامل خودروهایی با تجهیزات لازم خواهند بود که بتوانند پایش و اندازه گیری انواع آلودگی های محیط زیستی در شهر تهران را انجام دهند. اساسا نیاز داریم که پایش کانونهای آلودگی در سطح شهر تهران را انجام دهیم.

انصارى در ادامه با اشاره به محورهای فعالیت اداره کل محیط زیست گفت: نصب 1020 آبگرمکن در سطح مناطق 22گانه و بوستان ها، راه اندازی 18 ساختمان انرژی، اصلاح الگوی مصرف انرژی در 600 ساختمان تحت پوشش شهرداری تهران، تهیه اطلس محیط زیستی مناطق، شناسایی و پایش منابع آلاینده، بهینه سازی مصرف آب در بوستان ها و استفاده از آب های سطحی برای آبیاری فضای سبز شهری، ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه ها و شناسایی و رتبه بندی ساختمان های دوستدار محیط زیست از جمله اقدامات اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار است.

انصاری درباره پایش آلاینده‌های محیط زیستی به تلاش اداره کل محیط زیست شهرداری تهران برای شناسایی منابع آلودگی آب و خاک در حیطه وظایف قانونی این اداره کل اشاره کرد و افزود: به روز رسانی اطلس منابع آلاینده مناطق ۲۲ گانه شهر تهران انجام شده است. پروژه دیگری که از سالهای گذشته پیگیری شده پایش نهر ولیعصر(عج) است که با هدف شناسایی کانون‌های محتمل آلودگی دراین نهر انجام شده است. همچنین موضوع کارواش‌های سطح شهر تهران که از دو منظر در حوزه محیط زیست مخاطره آمیز هستند. یعنی مصرف زیاد آب و استفاده از منابع آبهای زیر زمینی که لزوم بازچرخانی آب برای آنها را مطرح می‌کند مورد پایش قرار گرفته که در این راستا بیش از  ۴۵۰ کارواش شناسایی و پایش شده و موارد به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده است چرا که برخورد با موارد تخلف بر عهده این سازمان است که امیدواریم ساماندهی مصرف بهینه منابع آبی و همچنین استقرار سیستم های تصفیه و بازچرخانی آب درکارواش‌ها محقق شود.

وی ادامه داد: جایگزینی کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های شهروند، هوشمندسازی چاه های آب برای آبیاری فضای سبز جهت جلوگیری از هدرفت آب، ذخیره سازی آب باران، تولید 630 کیلووات انرژی تجدیدپذیر به تفکیک مناطق 22گانه، بهینه سازی مصرف انرژی در 250 ساختمان تحت تملک شهرداری، پیگیری راه اندازی صندوق محیط زیست با محوریت حمل  و نقلعمومی از دیگر اقداماتی است  که در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

انصاری با بیان اینکه الگوی کشت با توجه به محدودیت منابع شهر تهران حائز اهمیت است، گفت: حذف تدریجی چمن یکی از موارد بنیادین است که سعی می شود به جای آن از گیاهان با مصرف آب کمتر و همساز با اقلیم استفاده شود.

 مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر انتشار بوى نامطبوع در پایتخت گفت:در سال گذشته ۵ مرتبه بوی نامطبوع در سطح شهر تهران منتشر شد لذا با هدف شناسایی کانونهای انتشار بو، اداره کل محیط زیست شهرداری تهران به همراه سایر دستگاههای ذیربط کار خود را آغاز کرد؛ کارگروه علمی در شهرداری تهران تشکیل شده و موضوع همچنان در دست اقدام هست.