به گزارش اکونا پرس،

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره احتمال زلزله در تهران گفت: بارها درباره زلزله احتمالی تهران اطلاع رسانی شده، تهران گسل های بسیاری در تهران دارد که مهمترین آنها گسل های مشا، شمال تهران و شهر ری است که می توانند زلزله های بالاتر از هفت ریشتر را ایجاد کنند.

او افزود: زلزله در تهران کارشناسان می گویند در یک دوره ۱۵۰ این اتفاق می افتد و چند سال هم از این دوره ۱۵۰ ساله گذشته است و هر چند که از نظر علمی نمی توان زلزله را پیش بینی کرد و پیشگویی ها و اظهار نظرها درباره زلزله احتمالی تهران تنها یک حدس و گمان است، اما همه باید در تهران آماده وقوع زلزله باشند و هر آن ممکن است این اتفاق بیفتد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: ایران یک سرزمین زلزله خیز است که روزانه ۶۰ تا ۷۰ زلزله کمتر از چهار ریشتر در آن به وقوع می پیوندد. سالیانه در کشور ۱۷۵ زلزله بالای چهار ریشتر و  یک زلزله شش تا ۶.۲  اتفاق می افتد و هر دهه هم شاهد یک زلزله بالای هفت ریشتر در کشور هستیم و باید پذیرفت که برای کاهش آسیب های ناشی از زلزله در کشوری زلزله خیز باید برنامه ریزی کرد.

او با بیان این که «هر آن ممکن است زلزله در تهران رخ دهد» گفت: اگر در زلزله آسیبی وارد می شود این به ضعف ساختمان ها مربوط است که می توان آن را برطرف کرد. تجربه کشور ژاپن در این زمینه کمک کننده است آنها با زلزله های بیشتر و بزرگتری هم مواجه می شوند اما ساختمان ها را طوری ساخته اند که آسیبی در زلزله به آنها وارد نمی شود. نسبت به گذشته در ایران هم ساختمان ها در برابر زلزله مقاوم تر هستند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد است. به عنوان مثال آیین نامه ۲۸۰۰ (آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله) در صورتی که به خوبی رعایت شود می تواند جلوی خسارات ناشی از زلزله را به حداقل برساند. یا استفاده از پایه های لغزان برای برج های بلند مرتبه یک ضرورت است که باید انجام شود.

نجار با تاکید بر نقش مردم در مقابله با بحران ناشی از زلزله گفت: مردم در مقابله با حوادثی مانند زلزله نقش محوری دارند از این نظر که آنها می توانند کاری کنند که در ساخت و سازها نکات ایمنی رعایت شود. به عنوان مثال خود مردم نباید اجازه دهند که مهندس ناظر بر ساخت و سازشان کار خود را سوری انجام دهد چرا که هر چه مهندس ناظر دقیق تر به وظیفه خود عمل کند ساختمان محکمتری ساخته خواهد شد.

او گفت: اگر خود مردم مهندسان و ناظران را وادار می کردند که سخت گیرانه در ساخت و سازها اصول ایمنی را چک و تایید کنند طبیعتا در تهران امروز که بیشتر ساختمان ها زیر چهل سال عمر دارند نباید با مقاومت کم ساختمان های زیر چهل سال در برابر زلزله مواجه می شدیم. به عبارتی مردم خودشان باید مطالبه گر ایمینی ساختمان در زمان ساخته شدن باشند. والا تهران در برابر زلزله اسیب پذیر خواهد بود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور به ساخت بوستان ارتش که اخیرا از سوی شهرداری آغاز به کار کرد، اشاره کرد و گفت: بوستان ها نقاط بسیار مهمی برای حفظ جان مردم در شرایط بحرانی هستند و اخیرا هم شاهد بودیم که پادگان ۰۶ به بوستان تبدیل شد که می تواند پذیرای اسکان مردم در روزهای پس از زلزله احتمالی در تهران باشد.