به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، "شینا انصاری" با اشاره به پارامترهای تشدیدکننده انتشار بوی نامطبوع شهر تهران مانند رطوبت هوا، وارونگی دما و آلودگی هوا به ویژه در فصل پاییز و زمستان، گفت: بحث بو پیچیدگی های زیادی دارد و به سادگی قابل اندازه گیری نیست. در حقیقت، در سطح دنیا نیز آلودگی بو یک موضوع نسبتا جدید است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار یادآور شد: در سال گذشته دستگاه هایی توسط سازمان مدیریت بحران خریداری شد و در چند منطقه منتخب از جمله منطقه 7، میزان بو اندازه گیری شد که نشان داد میزان گوگرد در زمان انتشار بوی نامطبوع بالا بوده. اما همچنان منبع و کانون این آلودگی مبهم مانده است.

وی افزود: با وجود اینکه دستگاه های پایش کیفیت هوا نیز نشان از بالا بودن میزان دی اکسید گوگرد در زمان استشمام بوی نامطبوع می دهد، اما برخی از اساتید دانشگاهی که در این پروژه همکاری دارند، هنوز به قطعیت ارتباط بین میزان ترکیبات گوگردی با بوی نامطبوع تهران نرسیده اند.

انصاری با بیان اینکه در حال حاضر اندازه گیری میزان بو و شناسایی منابع آن در سطح دنیا به صورت آزمایشگاهی و از طریق پمپ های نمونه برداری انجام می شود، افزود: این روش زمان بر بوده و نیازمند برنامه ریزی های دقیق تری است، که در این راستا اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار اقدام به ایجاد کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاهی و متخصصان این حوزه نموده تا بتوان در کمترین زمان ممکن به نتیجه ای قطعی و مشخص رسید.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: ارتباط بین نقاط انفصال فاضلاب شهری با بوی نامطبوع تهران بعنوان یکی از سناریوها همواره مطرح است، بنابراین این مساله نیز نیازمند بررسی های دقیق تر با همکاری سازمان های متولی است.

وی تاکید کرد: در سطح شهر برخی کانون های مولد بو وجود دارد که در زمان اینورژن یا آلودگی هوا، شدت بوی آن ها بیشتر شده و به استشمام می رسد. این کانون ها نیز باید شناسایی شده و با هم اندیشی سایر سازمان ها راهکارهای موضعی برای آن ها ارائه شود.

انصاری در پایان خاطرنشان ساخت: همچنین شهرداری تهران علاوه بر در اختیار داشتن سامانه 137، اقدام به تشکیل کارگروه های تخصصی کارشناسی در سطح مناطق 22گانه و تهیه کاربرگ آنالیز شناسایی بوی نامطبوع جهت استفاده آن ها به منظور بررسی کانون اصلی بوی نامطبوع شهر تهران نموده است.

در این نشست ضمن ارائه گزارش های حاصل از بررسی های کارشناسی و تخصصی توسط هر یک از سازمان های حاضر، مقرر گردید، جلسات کارگروه به صورت مداوم تا حل این موضوع با حضور بخش های ذیربط برگزار شود.