به گزارش اکونا پرس،

به نقل ازروابط عمومی شهرداری منطقه ۶،  بازدید میدانی مصطفی سلیمی معاون شهردار تهران و تورج فرهادی شهردار منطقه ۶ تهران از وضعیت پروژه‌های شهری این منطقه مرکزی پایتخت از ساعت ۷ صبح امروز چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه آغاز شد.

 اولین پروژه‌ای که مدیران شهری بر سر آن حاضر شدند، ساماندهی میدان فرهنگ بود. مرتضی مطهری، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه شش تهران در تشریح جزئیات این پروژه و میزان پیشرفت آن گفت: ساماندهی میدان فرهنگ یک پروژه ۶ هزار مترمربعی است که با آرام‌سازی میدان فرهنگ، به عنوان یک توقفگاه و بزرگترین پاتوق محله‌ای سطح منطقه ۶ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ایجاد پاتوق محله‌ای را اقدامی در راستای انسان‌محور شدن شهر و ایجاد فضایی برای توقف اهالی و شهروندان دانست و گفت: در قالب این پروژه، میدان فرهنگ بازسازی شده، بازپیرایی روشنایی و فضای سبز و مبلمان شهری در این میدان صورت گرفته و تمام کانال‌های روباز لوله‌گذاری شده‌اند. کل فضای میدان فرهنگ، سنگفرش شده و ۲ آبنمای طولی نیز اجرا شده است. این پاتوق محله‌ای تا ۲۰ اسفند ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون شهردار تهران و گروه مدیران شهرداری منطقه ۶ تهران در ادامه بازدید میدانی از پروژه‌های آماده افتتاح در این منطقه، به خیابان نجات‌اللهی رفتند تا از پروژه بهسازی این خیابان و ساماندهی گذر صنایع دستی بازدید کنند. 

مرتضی مطهری درباره این پروژه هم گفت: در پیاده‌راه‌سازی گذر صنایع دستی، در کف خیابان از بتن درجا استفاده می‌شود. این بتن صاف نیست بلکه برجستگی‌های خیلی ریز دارد که به آن طرح آجر می‌گوییم.

 این برجستگی‌ها با قالب‌هایی در بتن ایجاد می‌شود که هم از لغزندگی خیابان جلوگیری می‌کند و هم باعث آرام‌سازی می‌شود. همچنین انهار واقع در خیابان نجات اللهی بخش قابل توجهی از فضا را گرفته است

 که با لوله‌گذاری روی نهرها را می‌پوشانیم و از فضای روی آن استفاده خواهیم کرد.

به گفته معاون شهردار منطقه شش تهران، کل پیاده‌روها از خیابان کریمخان تا خیابان طالقانی، سنگفرش گرانیت مشکی می‌شود. همچنین احداث مسیر ویژه دوچرخه در دو طرف خیابان به صورت بتنی و خود معبر به صورت بتنی طرح‌دار به صورت پارت‌های مستطیلی اجرا می‌شود.

ساخت سوله مدیریت بحران شهرک والفجر از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح شهری در محدوده شهرداری منطقه شش تهران است. عملیات احداث این سوله بحران ۲۳۰۰ مترمربعی پایان یافته و قرار است جزو چهار سوله پایلوتی باشد که تحویل سازمان مدیریت بحران شهر تهران می‌شود.

ایستگاه بعدی بازدید میدانی مدیران شهری به محل احداث مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی آزادگان رسید که علیرضا علی‌بخشی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۶ تهران درباره آن گفت: این مخزن، آبرسانی به فضای سبز ضلع شمال ناحیه ۴ و ضلع جنوب ناحیه ۶ شهرداری منطقه شش را پوشش می دهد و در مجموع ۱۰ تا مخزن به ظرفیت ۱۳ هزار مترمکعب در سطح منطقه شش داریم.

محور فرهنگی برادران مظفر، خط انتقال و پمپاژ آب از تصفیه‌خانه شهرک غرب به شهرک والفجر، مطالعه و طراحی فضاهای همگانی پلازای شهری (میدان گلها - میدان عالی قاپو)، تملک و احیای باغ اخوان، تراش و روکش مکانیزه سطح منطقه، توسعه شبکه دوچرخه، پیاده‌سازی TOD، اجرای طرح کاهش پسماند (کاپ)، ساماندهی پیاده روی خیابان باقرخان، احداث سرویس بهداشتی میدان جهاد، احداث سرویس بهداشتی بوستان ساعی، بهسازی زمین چمن مصنوعی بوستان لاله، اجرای باغ رز و سیستم روشنایی پارک لاله، ساماندهی و بهسازی معبر خیابان قائم مقام، اجرای پیاده‌روسازی خیابان عضدی، ساماندهی و بهسازی معبر به‌آفرین، احداث پاتوق محلی دروازه دولت، ایجاد فضای سبز میدان هفت تیر، احداث آبنما و اصلاح هندسی میدان هفت تیر، ساماندهی میدان سلماس و راه‌اندازی پاتوق محلی شهرک والفجر از دیگر پروژه‌های سطح منطقه شش تهران بود که مورد بازدید قرار گرفتند.

مصطفی سلیمی، معاون شهردار تهران در پایان این بازدید،  گفت: در نظارت دوره‌ای منطقه ۶، بررسی پیشرفت پروژه‌ها و ارزیابی فعالیت‌های نگهداشت منطقه صورت گرفت. با توجه به اینکه منطقه ۶ تهران دارای شرایطی نظیر مرکزیت، تراکم و تردد بالا است، اما نگهداشت این منطقه مطلوب ارزیابی می‌شود. رفت و آمد روزانه این منطقه چندین برابر سکنه آن است که این بر روی حوزه های مختلف ترافیک، تردد، حجم پسماند و نگهداشت و ... مشکلاتی را در طول روز ایجاد می‌کند. 

وی افزود: نگهداشت شهر در این منطقه در حوزه فنی عمرانی و خدمات شهری مطلوب بوده و در پروژه‌های زیرساختی و تامین آب برای فضای سبز و تصفیه‌خانه‌ها و مخازنی که احداث شده کار عظیمی صورت گرفته است. هر چند اکثر این اقدامات در چهره و دید شهر نیست و عملیات زیرساختی در زیر خاک است. همچنین تاسیساتی که به عنوان شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی به همراه شرکت خاکریزآب و معاونت فنی و عمرانی انجام شده و خود منطقه هم تلاش کرده، قابل تقدیر است.

سلیمی ادامه داد: اجرای روش استاندارد و مکانیزه برای تامین آب برای فضاهای سبز که در کار مشترک دو منطقه ۲ و ۶ انجام شده است، اقدام زیرساختی بسیار خوبی است که همه این اقدامات باعث کاهش هزینه می‌شود. همچنین توجه این منطقه به اجرای پروژه‌های اولویت‌دار و توسعه محله‌ای، احداث مسیر دوچرخه و پیاده‌راه‌سازی و توسعه فضای و ... حائز اهمیت است که اکثر این پروژه‌ها در منطقه ۶ تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و سه پروژه است که برای اوایل ۱۴۰۰ در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.