به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 15، وحیدرضا انارکی محمدی با اعلام این خبر گفت: فدائیان اسلام خیابانی است کامل و چند کارکردی با هویت و شخصیتی منحصر به فرد، پویا، سرزنده و ایمن در روز و شب که دو مرکز تاریخی ری و تهران را از نظر عملکردی و ارتباطی به هم پیوند می دهد.

به گفته او، این خیابان محور نوین فعالیت کسب و کار، سکونت و فرهنگ شهر تهران است که یک سامانه حمل و نقل یکپارچه و پاک را در خود دارد و به نواحی مختلف کلانشهر تهران مرتبط است. ۱۷درصد این خیابان مساوی ۹۰.۱ هکتار فضای سبز و ۱۲درصد معادل ۶۳.۳ هکتار مسکونی است که سند بازآفرینی ۵.۳کیلومتر مسیر دوچرخه و حمل و نقل عمومی برای این خیابان مهیا خواهد شد. 

 محمدی به عرصه هدف طرح بازآفرینی محور فدائیان اسلام اشاره کرد و گفت:  این عرصه بخشی از مناطق 12، 15، 16 و 20 شهر تهران را دربرمی¬گیرد در مجموع مساحتی حدود 537 هکتار را شامل می¬شود که از شمال به میدان و پارک شوش از جنوب به بزرگراه بسیج از شرق به بلوار شهید بروجردی (شهرزاد)، خیابان شهید رجب نیا، خیابان مهریاری ها و شهید غمخوار و از غرب به خیابان صابونیان (21 متری  بعثت)، بعثت و حنیف زاده محدود می شود.

شهردار منطقه افزود: چندین دهه است که این خیابان به عنوان یکی از ظرفیت‌های کم ‌نظیر شهر تهران با این دید که باید از ظرفیت‌های بالای این نقطه استفاده شود، فریز شده است. این خیابان پر از متروکه‌ها، فضاهای خاکستری و ظرفیت‌هایی است که به آن ها کم‌توجهی شده و به بیان بهتر جرات مداخله در آن به سبب طرح پهنه تجارت جهانی کاهش یافته و در بسیاری از موارد از بین رفته بود.

او اضافه کرد: در این راستا مدیریت شهری بر آن شد تا از ظرفیت بالای این محدوده برای ارتقا پایدار محیط زیست، تقویت تاب آوری اجتماعی محلی، سیما و منظر شهری هماهنگ و یکپارچه، پایداری کالبد فعالیتی، ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی، ایمن و با صرفه برای همه استفاده کند تا زمینه ساز ارتقای سطح رقابت پذیری اقتصادی و کیفیت سکونت در منطقه باشد.

محمدی ادامه داد: طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام پس از اخذ مصوبه کمیسیون ماده پنج به دلیل بزرگ بودن مقیاس کار و تاثیر آن بر شهر تهران، در اواخر سال 1399 برای تایید به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شد. با این حال در این فرصت کوتاه شهرداری منطقه 15 همزمان دو پروژه پیشرو ری فورت ( گردشگری)و چرم امید( مسکونی ویژه) را با عنوان زمینه سازی جهت تحقق طرح و رویکرد کلان بازآفرینی شهری آغاز کرد، پروژه‌هایی که هر کدام هم فضاهای خدماتی شهر را افزایش می‌دهد و هم فضاهای دلچسب و دلپذیری را برای شهروندان خلق می‌کند. 

او اضافه کرد: در این طرح از خیابان شوش تا بزرگراه بعثت راسته تجاری و بازرگانی، از بزرگراه بعثت تا آزادگان راسته ملل (تجارت، گردشگری و سکونت) و از بزرگراه آزادگان تا بلوار بسیج به راسته علم، فناوری و میراث صنعتی اختصاص خواهد داشت.

شهردار منطقه در پایان گفت: اکنون پس از سه دهه بلاتکلیفی و سردرگمی و  با تلاش های بی وقفه همکاران و با ابلاغ نقشه و ضوابط طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام، شهروندان محترم می تواند جهت امر نوسازی و صدور پروانه ساختمانی به معاونت شهرسازی و معماری منطقه مراجعه کنند.