به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری در این مراسم با بیان این که برای تدوین و تألیف کتاب های محله زمان زیادی صرف شده است و کاری نبوده که ظرف مدت 6 ماه و یا یکسال به نتیجه رسیده باشد، از زحمات کلیه دست اندرکارانی که در این اقدام ارزشمند فرهنگی نقش داشتند، تشکر کرد و گفت: امیدوار هستم این حرکت به یک جریان پایدار در میان فعالیت ها و اقدامات سازمان تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بر ضرورت ارائه مناسب و اطلاع رسانی شایسته کلیه اقدامات ارزشمند و با کیفیتی که در حوزه های مختلف سازمان از جمله انتشار کتاب، تهیه طرح های موضعی، اجرای پروژه های کالبدی و ... صورت می گیرد، تأکید و عنوان کرد: با توجه به این که تدوین کتاب های محله، رویکرد مشارکتی داشته و با حضور و گوش دادن به روایت های اجتماعات محلی، نگارش و تألیف شده اند، بهتر است آنها را به جریانی تبدیل کرد که با دعوت از نویسندگان و با حضور ساکنان محله بصورت هفتگی در فضاهی موجود در هر محله روخوانی شده و در اختیار علاقمندان قرار گیرند.

علی اکبری با اشاره به این که در حال حاضر قالب های متنوعی برای این که کتاب ها بیشتر دیده و خوانده شوند وجود دارد، متذکر شد: کتاب های الکترونیک و یا (eBooks) اعتباری برابر با نسخه های چاپی دارند و پیشنهاد من این است که نسخه الکترونیکی کتاب های محله نیز به موازات نسخه چاپی در دسترس علاقمندان قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، خاطرنشان کرد: قالب های جذاب دیگری که اخیراً در جامعه رواج پیدا کرده و علاقمندان زیادی دارد، پادکست  (podcast) و یا کتاب صوتی (audio book) است که با توجه به این که کتاب های محله، جنبه روایی دارند و به تاریخچه محله و روایت اهالی محله می پردازند، می توان از این ظرفیت برای افزایش مخاطب کتاب های محله استفاده کرد.

علی خانی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به این که مجموعه کتاب های محله در صدد است با ثبت تاریخ شفاهی معاصر محلات فرسوده و ناکارآمد شهر تهران، گامی ارزشمند در شناسایی و معرفی ارزش های هویتی محلات و افزایش حس تعلق ساکنان بردارد، تصریح کرد: تأکید کتاب های محله بر زندگی معاصر و حال حاضر محلات، آدم های عادی و شرایط زندگی ساکنان است که به عنوان یک ثروت و ارزش افزوده برای محله به حساب می آیند. 

به گفته خانی، ثبت تاریخ شفاهی محله، ارتقای حس تعلق و هویت ساکنان محله، ارزش بخشی به عناصر ارزشمند محله و شناسایی و معرفی ارزش های اجتماعی، فرهنگی و هویتی محله به ساکنان از جمله مهمترین اهداف تدوین کتاب های محله است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران از تدوین20 کتاب محله خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون 16 کتاب محله به چاپ رسیده و 4 کتاب در دست تدوین است. 

در این مراسم از کتاب های محله مهرآباد، دروازه شمیران، شیخ هادی و نازی آباد، کتاب مسابقه ایده های برای انطباق کاربری و بازآفرینی کارخانه سیمان ری و کتاب گودهای شهر تهران رونمایی و از اعضاء تیم راهبری و تدوین کتاب های منتشر شده، تقدیر به عمل آورده شد.

شایان ذکر است کتاب های محله ایران، بریانک، دولاب، فرحزاد، خلیج فارس، کن، جوادیه، جوانمرد قصاب، قیام، امامزاده عبدالله، طیب و امیریه پیشتر منتشر شده و کتاب های محله نظام آباد، امامزاده حسن، اتابک و یافت آباد نیز در دست تدوین است. علاقمندان می توانند برای تهیه کتاب های منتشر شده از طریق انتشارات همشهری اقدام نمایند.