به گزارش اکونا پرس،

در این رابطه با حمیدرضا بابایی، مدیر مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی گفت‌وگویی انجام شده که متن آن را در ادامه خواهید خواند:

به نظر شما ضرورت به کارگیری مدل تعالی سازمانی در شرکت‌ها و کسب و کارها چیست؟

سازمان‌ها به تدریج با گذشت زمان به این نتیجه خواهند رسید که اگر بهبود پیدا کنند شرایط آنها بهتر خواهد شد. این بهبود می‌تواند در قالب افزایش بهره‌وری رضایت کارکنان رضایت مشتریان و سایر موارد باشد. برای دستیابی به این هدف چندین روش وجود دارد؛ نخست آنکه سازمان از تجربه و دانش خود بهره گیرد که در این زمینه مدیریت ارشد می‌تواند از خرد جمعی و کار گروهی استفاده کند. در صورتی که این روش‌ها به کار گرفته شود، بهبود و موفقیت محدود خواهد بود. البته راه‌های دیگری نیز وجود دارد که کارشناسان آن را توصیه می‌کنند.

در حال حاضر مدل‌هایی وجود دارد که بر اساس دانش جمع شده طی سال‌ها مدیریت و تجربه حاصل شده است. این مدل‌ها از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته و این‌طور تعریف شده‌اند که اگر شرکتی قصد دارد بهبود و ترقی پیدا کند، باید اقداماتی را صورت دهد. به این مدل‌ها تعالی سازمانی گفته می‌شود. این مدل‌ها که حاصل دانش بشری در خصوص مدیریت هستند، به سازمان‌ها راهکار ارائه می‌کند و به سازمان‌ها نشان می‌دهد در کدام زمینه باید فعالیت بیشتری صورت گیرد. البته مدل‌های تعالی سازمانی تجویزی نیستند؛ بلکه باید متولیان و کارشناسان باید مدل را بررسی کنند و با توجه به شرایط سازمان بهبودهای لازم را انجام دهند. بنابراین مدل‌های تعالی سازمانی به دنبال آن هستند که شرکت‌ها با استفاده از تجربیات درس آموخته‌ها بهبود پیدا کنند مدل به سازمان نشان می‌دهد چه اقداماتی باید انجام شود یا نباید انجام شود.

مدل تعالی سازمانی الگوی 1400 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مدل تعالی سازمانی الگوی ۱۴۰۰ یکی از همین مدل‌ها است که با توجه به همه مدل‌هایی که در کشورهای مختلف و جامعه بین المللی وجود دارد بررسی شده است. در این مدل، تجربیات سال‌های متمادی که جایزه تعالی سازمانی اجرا شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و انتظارات ذی‌نفعان نیز در آن گنجانده و در حدود ۵ هزار نفر ساعت کار کارشناسی انجام شد. در نهایت این مدل در سال ۱۴۰۰ تهیه و به عنوان یک مدل بومی و ملی به کارگیری شد.

اجرای مدل تعالی سازمانی 1400 با چه مزایایی همراه است؟

پیاده‌سازی مدل تعالی سازمانی الگوی ۱۴۰۰ مزایای مختلفی دارد. خود مدل حاصل تجربیات بسیار زیادی است. پس می‌توان اطمینان داشت که جمع دانش‌ها به این مدل رسیده است. مدل مسیر حرکت و بهبود را به سازمان‌ها نشان می‌دهد. به عبارتی مدل کار سازمان را ساده‌تر می‌کند. البته همه مدل‌های تعالی سازمانی در کنار خود فرهنگ‌سازی را به همراه می‌آورند. فرهنگ نظم بهره‌وری تفکر مثبت مزایایی هستند که از به کارگیری این مدل‌ها حاصل می‌شود.

مدل‌ها به سازمان نشان می‌دهند که علاوه بر کیفیت باید به دنبال کمیت بهبود نیز بود و سازمان به صورت کمی با شاخص‌های مناسب مورد بررسی قرار گیرد. اگر این اتفاق بیفتد سازمان را به سمت شناسایی بسیار خوب از وضعیت موجود و اقدامات لازم برای بهبود شاخص‌ها سوق می‌دهد.

به عنوان نکته دیگر، صنعت کشور ما از نظر کار گروهی دچار ضعف است. این مدل‌ها کار گروهی و فرهنگ مشارکتی را ترویج می‌کنند. به طوری که نظرات افراد مختلف با هر سمت و تحصیلات در سازمان می‌تواند منشا اثر باشد.

مدل‌های تعالی سازمانی سازمان را به سمت ارزیابی خود سوق می‌دهند و سازمان وضعیت خود را به دقت بررسی کند. هنگامی که سازمان چگونگی وضعیت خود را متوجه شد، با توجه به مشخص بودن راه‌های بهبود در مدل‌ها، حرکت به سمت اجرای بهبودها را آغاز خواهد کرد و می‌تواند برنامه‌های بهبود را اولویت‌بندی و اجرا کند. به طور حتم اجرای مدل‌های تعالی سازمانی به افزایش بهره‌وری سازمان کاهش هزینه افزایش رضایت مشتریان و حتی افزایش تولید کمک خواهد کرد.

از نظر شما توسعه مفاهیم بنیادی در شرکت فولاد هرمزگان چگونه است؟

گزارش بازخورد که از فولاد هرمزگان دریافت شد، نشان‌دهنده آن است که این شرکت توانسته در زمینه‌های متعددی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشد. به طور مثال در خصوص پایداری تولید و تاب‌آوری که یکی از موارد مهم به شمار می‌رود، فولاد هرمزگان توانسته است اقدامات متعددی انجام دهد. همچنین در زمینه‌های توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی پیشرفت‌های چشمگیری داشته و از بسیاری از شرکت‌ها در این زمینه برتر است. همچنین فولاد هرمزگان در حوزه‌های توسعه کسب و کار و بازار موفق به گسترش فعالیت‌های خود شده است. در مجموع می‌توان گفت فولاد هرمزگان شرکتی است که در زمینه‌های مختلف رو به بهبود بوده و می‌تواند با سرعت به پیشرفت‌های بیشتر دست یابد.

از نظر شما کدام یک از مفاهیم بنیادی تعالی سازمانی در شرکت فولاد هرمزگان مصادیق بارزتری دارد؟

در این خصوص می‌توان به توسعه شراکت‌ها اشاره کرد در فولاد هرمزگان توسعه شراکت‌ها به خوبی انجام شده و در کنار آن مسئولیت پذیری اجتماعی جزو مواردی است که از سوی فولاد هرمزگان تلاش‌های چشمگیری صورت گرفته و نتایج خوبی مشاهده شده است.

عملکرد شرکت فولاد هرمزگان را در به کارگیری و استقرار مدل تعالی سازمانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت فولاد هرمزگان یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه تعالی سازمانی تلاش‌های بسیاری صورت داده است و توانسته تندیس بلورین را از جایزه ملی تعالی سازمانی کسب کند. از این رو می‌توان گفت فولاد هرمزگان یکی از شرکت‌های موفق در زمینه تعالی سازمانی است. مدیران شرکت فولاد هرمزگان به دنبال پیشرفت هستند و امیدوار هستیم در سال‌های آینده به تندیس زرین دست پیدا کند.