به گزارش اکونا پرس،

در این مجمع افزایش سرمایه شرکت از ۱۹۲۴۲۸ میلیارد ریال تا ۳۰۰۰۰۰ میلیارد ریال و به میزان ۱۰۷۵۷۲ میلیارد ریال، معادل ۵۶ درصد از محل سود انباشته، به تصویب رسید. هدف از این افزایش سرمایه جبران مخارج انجام‌شده (مشارکت) در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و اصلاح ساختار مالی عنوان شد.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در این مجمع بیان کرد: ترکیب سهام‌داران «ومعادن» تا تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۲ را گروه فولاد مبارکه (۵۰.۳۴ درصد)، صندوق بیمه روستائیان و عشایر (۱۹.۳۷ درصد)، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین (۷.۷۵ درصد) و سایر سهام‌داران به میزان (۲۲.۵۴ درصد) تشکیل می‌دهد.
مدیرعامل «ومعادن» اظهار داشت: سود شرکت در سال گذشته ۳۹۱ میلیون دلار بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، سود ۱.۱ میلیارد دلاری در افق ۱۴۰۶ برای «ومعادن» در نظر گرفته شده‌است.
وی افزود: در این بین سهم شرکت گهرزمین ۲۳۱، گل‌گهر ۲۲۸، چادرملو ۱۸۲، ملی صنایع مس ایران ۱۶۸، توسعه آهن و فولاد گل‌گهر ۹۲، صبانور ۸۸، فولاد اقلید پارس ۳۴، تجلی توسعه معادن و فلزات ۲۸، آرتاویل ۲۷ و سایر شرکت‌ها ۱۰۸ میلیون دلار خواهد بود.

مدیرعامل «ومعادن» اذعان داشت: حق انتفاع ۵ درصدی معادن در سال گذشته تاثیر منفی بر روی ارزش سهم شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و گهرزمین گذاشت؛ با توجه به اینکه بخش بزرگی از پورتفوی «ومعادن» را این سه شرکت تشکیل می‌دهند، تاثیر آن بر ارزش «ومعادن» نیز نمایان شد. اقداماتی که «ومعادن» برای جبران این تاثیر و همچنین جلوگیری از تاثیرات این چنینی انجام داده، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متعدد و متنوع است و شرایط شرکت در چند سال آینده متفاوت از وضعیت فعلی خواهد بود.
سعدمحمدی ضمن تشریح اقدامات و عملکرد شرکت طی ماه‌های گذشته و نیز وضعیت پروژه‌های در دست اقدام آن، مطرح کرد: در حال حاضر شرکت‌های گروه «ومعادن» در ۹۹ پروژه در حال اجرا و برنامه‌ریزی به ارزش ۱۳.۸۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کرده‌اند که سهم «ومعادن» از این میزان ۳.۵ میلیارد یورو، معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان، می‌باشد.

وی افزود: طبق نظر کارشناسان، برای اینکه یک مجموعه بتواند با پویایی در مسیر توسعه قدم بردارد، باید سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در آن ۵ برابر میزان سوددهی‌اش باشد. با توجه به سود ۱۴ هزار میلیارد تومانی «ومعادن»، در صورتی که سرمایه‌گذاری این شرکت حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌بود، سرعت حرکت مجموعه مطلوب ارزیابی می‌شد، در حالی که سرمایه‌گذاری شرکت بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان، یعنی بیش از دو برابر این مقدار است.
مدیرعامل «ومعادن» ادامه داد: هفت پروژه از چهل‌و‌هشت پروژه پیشرانان پیشرفت ایران، با راهبری مستقیم «ومعادن» در حال پیشروی است که میزان سرمایه‌گذاری آن ۱.۳۵ میلیارد یورو و سهم «ومعادن» ۰.۷ میلیارد یورو است.
وی افزود: همچنین هفت پروژه دیگر نیز با راهبری این هلدینگ در حال اجرا یا برنامه‌ریزی است و سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این پروژه‌ها ۱.۲۹ میلیارد یورو و سهم «ومعادن» از این میزان، ۰.۶۹ میلیارد یورو است.
سعدمحمدی گفت: احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی ۱.۶ میلیون تنی و ذوب و فولادسازی ۱ میلیون تنی در شرکت صنایع فولاد کردستان، احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت دو میلیون تن در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، احداث کارخانه گندله‌سازی شهرک با ظرفیت ۰.۹۲ میلیون تن، بلوک دوم گازی سمنان با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات به عنوان نخستین پروژه اجرا شده از طرح‌های پیشران اقتصادی کشور و احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در شرکت‌های صنایع آهن و فولاد آرتاویل و فولاد اقلید پارس هر یک با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن، اهم پروژه‌های «ومعادن» را تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل «ومعادن» ضمن تشریح اقدامات اکتشافی «ومعادن» و اهمیت بالای آن برای مجموعه، ادامه داد: متراژ حفاری صورت‌گرفته در شرکت صبانور از ابتدا تا پایان بهمن‌ماه امسال، ۷۶۶۵۰ متر بوده که مقدار ۱۳۸ میلیون تن ذخیره قطعی به ذخایر شرکت اضافه کرده و ذخایر قطعی صبانور از ۵۰ میلیون تن به ۲۷۰ میلیون تن رسیده است که ارزش برجای این ذخایر، حدود ۷۵۰ میلیون دلار است. میزان حفاری تا پایان امسال به بیش از ۹۰ هزار متر خواهد رسید.

وی افزود: حدود ۲۰ هزار متر حفاری نیز منطقه جانجا صورت گرفته که باعث ارتقاء ذخایر این معدن شده است. طی دوسال گذشته مجموعاً بالغ بر ۲۰۰ هزار حفاری توسط این مجموعه برای شرکت‌های صبانور، جانجا و نیز فولاد مبارکه اصفهان انجام شده است.

مدیرعامل «ومعادن» بیان کرد: با توجه به اقدامات اکتشافی و افزایش ذخایر، پروژه تولید کنسانتره صبانور از ۱ میلیون تن به ۲ میلیون تن ارتقا پیدا کرد و پس از بهره‌برداری امکان تامین بخشی از مواد اولیه برای پروژه‌های اقلید، آرتاویل و همچنین فولاد مبارکه را نیز دارد. ظرفیت تولید کنسانتره در «ومعادن» پس از بهره‌برداری از دو پروژه‌ای که در دست اقدام دارد، به ۶.۶ میلیون تن خواهد رسید.

سعدمحمدی با تاکید بر اهمیت بسیار بالای پروژه جانجا برای مجموعه «ومعادن»، اظهار داشت: هفته آینده پیمانکار EPC پروژه انتخاب خواهد شد. با توجه به حفاری‌های در دست اقدام، ذخیره معدن از ۲۶۰ میلیون تن فعلی ارتقا خواهد یافت. آب و برق‌رسانی به معدن نیز در شرایط مناسبی قرار دارد.

وی ادامه داد: این معدن حاوی مواد معدنی اکسیده نیز می‌باشد. در حال مذاکره هستیم که علاوه بر کارخانه ۱۳۰ هزار تنی کنسانتره مس، احداث کارخانه لیچینگ ۵ هزار تنی کاتد مس را نیز در این منطقه در دستور کار شرکت قرار دهیم. با توجه به تقاضای بالای مس در منطقه، کاتد مس تولید شده می‌تواند صادر شده و بخشی از نیاز ارزی مجموعه را تامین کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری در انتهای گزارش به تشریح جزئیات محل صرف افزایش سرمایه پرداخت و در پایان نیز افزایش سرمایه شرکت از ۱۹۲۴۲۸ میلیارد ریال تا ۳۰۰۰۰۰ میلیارد ریال و به میزان ۱۰۷۵۷۲ میلیارد ریال، معادل ۵۶ درصد از محل سود انباشته، به تصویب رسید.