به گزارش اکونا پرس،

فعالان اقتصادی و تولیدگران با «سرمایه‌گذاری»، مسئولان با «برنامه‌ریزی»، جوانان با «دانش و طراحی» و کارگران با «کار و تلاش»، محصولی به جامعه ارائه می‌کنند که مردم نیز علاوه بر نقش‌آفرینی در تولید، باید با تعصب و غیرت و خرید و مصرف کالای ایرانی از محصول نهایی این زنجیره‌ی کار و تلاش حمایت کنند.

گزیده ای از سخنان مقام معظم رهبری در ارتباط با اهمیت و حمایت همه جانبه مسئولان از تولید ملی است بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری شعار سال را با محوریت مسائل اقتصادی نامگذاری می‌کنند، این مسئله حاکی از اهمیت مسائل اقتصادی و معیشتی مردم برای ایشان است طی چند ساله ی اخیر تعطیلی کارخانه های بزرگ کشور به کرات به گوشمان رسیده و اما اقدامی از سوی دولتی ها برای چرایی تعطیلی و یا ارائه ی مشوق های مالی و مواردی دیگر صورت نگرفته است.

امروز روز حمایت از صنایع کوچک و متوسط بوده و تعداد شهرک های صنعتی در کل کشور به عدد ۹۷۶ می رسد که نشان از یکی ظرفیت بالا برای بهره برداری را دارد به گفته ی کارشناسان رشد و توسعه اقتصادی منوط به بهبود و تسریع عملکرد هرچه بهتر تولید است به این سبب که افزایش اشتغال زایی، کاهش تورم، رشد درآمد و بهبود معیشت مردم بر به این حوزه وابسته است صنایع به صورت زنجیروار به یکدیگر وابسته بوده اند و فعالیت هرچه بهتر چرخه ی تولید هر صنعتی سبب می شود تا دیگر صنایع هم به تبع در مسیر صعودی حرکت کنند.

یکی از معضلاتی که در این سالها کشور با آن روبه رو بوده چالش بیکاری بخش زیادی از فارغ التحصیلان و کارگران اخراج شده از کارگاه های تولیدی بوده است. براساس فرمایش مقام معظم رهبری یکی ارکان توسعه تولید کشور برنامه ریزی مسئولان برای بهبود عملکرد هرچه بهتر چرخه ی تولید در کشور بوده است، موضوعی که در این سالها مغفول مانده به طوریکه به گفته بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان کارگاه های تولیدی، ورود حجم بی رویه ای از کالاهای خارجی بی کیفیت موجب شد تا افراد دست از تولید بکشند و کارگاه های خود را تعطیل کنند هم اکنون تعدادی از این افراد تنها خواستار جلوگیری ورود کالاهای بی کیفیت به بازار هستند اقدامی که هنوز دولتی ها برنامه ای کارآمد برای آن در دستور کار خود قرار نداده اند.

با توجه به اینکه کشور از نیروی کار مستعد و مواد اولیه مورد نیاز تولید در اکثر بخش ها برخودار است اما همچنان برخی از دستگاه های دولتی و خصوصی دست به واردات کالاهای خارجی می زنند که این امر خود بیش از پیش دست تولیدی ها را با پوست گردو آشنا کرده است.

طی بررسی های به عمل آمده تعدادی از واحد های تولیدی در شهرک های صنعتی و یا حتی در کلانشهر ها تعرفه های بیمه و مالیات را یکی از عوامل دست و پا گیر نظام تولید دانسته اند به این علت که هزینه های یاد شده به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده ی کالاها تاثیر دارد و سبب می شود تا کالاهای با کیفیت داخلی شرایط لازم را برای رقابت با نمونه های خارجی در بازار کشور نداشته باشد. بخش زیادی از کشور های دنیا برای تولیدکنندگانی که میزان کیفیت و کمیت تولیداتشان در مسیر صعودی قرار دارد مشوق هایی را در نظر می گیرند تا در مسیر رشد پایدار بماند و یا با ارائه ی تسهیلات مالی برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در این زمینه را دارند شرایط طوری ایجاد می کنند تا افراد برای سرمایه گذاری در بخش تولید کشور رغبت و تمایل داشته باشند مواردی که نقطه ی مقابل آن در کشور رخ می دهد. هم اکنون عملکرد دولتی ها در مسیر است که افراد اکثرا رغبتی برای سرمایه گذاری در تولید ندارد و یا اگر هم در این بخش در حال فعالیت هستند نیروهای خود را تعدیل و واحد صنعتی خود را تعطیل می کنند و به سراغ سرمایه گذاری در بانک ها می روند.

خواهش تولیدکنندگان از دولتی ها این موضوع است که توجه و حمایت بیشتری از تولید کشور کنند به این سبب که رشد و شکوفایی هرچه بهتر این بخش موجب افزایش درآمد مردم و کشور خواهد شد همچنین مزید بر علت می شود تا کشور از اقتصاد نفتی نیز خارج گردد.