به گزارش اکونا پرس،

رضا محتشمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد گفت: بازدید از مجموعۀ صنعتی بزرگی مثل فولاد مبارکه فرصت خوبی برای آشنا شدن با مسائل ریز حوزۀ تولید بود، به‌ویژه اینکه فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان بورس کالا و بازارهای کالایی ایران و از مهم‌ترین تولیدکنندگان ورق بسیاری از صنایع کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: این بازدید فرصت خوبی بود برای هم‌فکری دربارۀ رفع بعضی از مشکلاتی که ممکن است در فرایند عرضۀ کالاهای این مجموعه بزرگ در بورس به وجود آید.

قائم‌مقام بورس کالای ایران در ادامه خاطرنشان کرد: صنایعی مثل فولاد مبارکه معمولا نیاز به مقررات انعطاف‌پذیری دارند که نیاز آنان در بازار را تأمین و تنوع محصولات آنان را پشتیبانی کند و این‌ها همه باید در تدوین مقررات لحاظ شود. البته تدوین‌کنندۀ اصلی و تنظیم‌کنندۀ اصلی مقررات بازار فولاد وزارت صمت است که ما هم با این وزارتخانه ارتباط خوب و همکاری‌های زیادی در حوزۀ بازارهای کالایی داریم و شاید این فرصتی باشد برای اینکه بتوانیم در جاهایی که نیاز است در تنظیم مقررات بهتر عمل کنیم.

وی تصریح کرد: برخی از ظرفیت‌های موجود در فولاد مبارکه برای اینکه به بازار برسد نیازمند آن است که برای آن بر اساس مکانیسم‌های موجود فکری اندیشیده شود، برای مثال هم‌اکنون متوجه شدیم در حوزۀ ورق رنگی مشکلاتی برای عرضه وجود دارد که ارائۀ راهکار برای رفع مشکل آن کار پیچیده‌ای نبوده و ظرفیت‌های مقرراتی فعلی بازار امکان رفع این گلوگاه‌ها را به ما داده است.

محتشمی‌پور با بیان اینکه فولاد مبارکه مجموعۀ باارزشی برای اقتصاد کشور است، افزود: البته با همکاری بیشتر فولاد مبارکه، اگر هم مواردی هنوز نیاز به اقدام بیشتر داشته باشد، می‌توانیم آن را انجام دهیم و ان‌شاءالله این بازدید زمینه‌ای برای توسعۀ بیشتر فولاد مبارکه فراهم آورد.

 وی در پایان گفت: باعث خوشحالی است که در سال‌های آینده طرح‌های توسعه بیشتری را در مجموعه فولاد مبارکه شاهد باشیم.

فولاد مبارکه تنها شرکتی است که کل محصولات خود را در بورس عرضه می‌کند

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد گفت: خیلی خوشحالیم که امروز از مجتمع فولاد مبارکه بازدید کردیم و افسوس خوردیم که چرا دیر آمدیم. شاید اگر زودتر آمده بودیم، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌هایمان متفاوت بود.

سید جواد جهرمی افزود: پیش از این موضوعات مختلفی درخصوص فولاد مبارکه مطرح بود. یکی از آن‌ها محصولات کیفی بود و نیازهایی که باید در فروش محصولات کیفی در نظر گرفته شود. در واقع امروز شاهد بودیم که وقتی یک محصول کیفی تولید می‌شود چه فرایندهای اضافه‌ای برای آن اعمال می‌شود و فولاد مبارکه چه خدمات دیگری را باید در نظر بگیرد . این موارد را ما می‌توانیم در سیاست‌گذاری در نظر بگیریم.

وی در ادامه با تأکید بر ظرفیت‌های فولاد مبارکه در تولید ورق‌های کیفی افزود: مصرف‌کنندگانی که ورق کیفی نمی‌خواهند می‌توانند نیاز خود را از سایر تولیدکنندگان تأمین کنند و تأمین ورق صنعت لوازم‌خانگی و خودرو که جزو صنایع استراتژیک کشورند توسط فولاد مبارکه صورت بگیرد. این امر رشد و شکوفایی صنایع پایین‌دستی را به همراه خواهد داشت.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران افزود: اگر بخواهیم در اقتصاد کشور پیشرفت کنیم باید تلاش کنیم تعداد فولاد مبارکه‌های بیشتری داشته باشیم، اما متأسفانه به این شرکت‌ها در ماه‌ها و سال‌های گذشته بی‌مهری‌هایی شده است.

جهرمی گفت: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که امروز با آن آشنا شدیم باید کمک کنیم این طرح‌های توسعه ادامه پیدا کند و فولاد مبارکه‌های بیشتری داشته باشیم تا سر ریز سود حاصل این شرکت‌ها به اقتصاد ما برگردد و زمینۀ افزایش اشتغال فراهم گردد. از سویی دیگر با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها، شهرهای اطراف آن‌ها بتوانند خود را نیز به سطحی از رفاه برسانند.

وی تصریح کرد: نکتۀ دیگر مطرح در بازدید امروز مشکل فروش برخی از محصولات بود که مطابق سیاست‌های دولت در چندماهه گذشته ایجاد شده است و مقرر شد با بررسی موضوع و موجودی انبارها، در مورد آن تصمیم‌گیری شود تا بتوانیم کمکی را در حوزۀ فروش به فولاد مبارکه داشته باشیم.

جهرمی در پایان گفت: فولاد مبارکه در بین شرکت‌های تولیدکنندۀ ورق تنها شرکتی است که کل محصولات خود را در بورس عرضه می‌کند و اگر سایر تولیدکنندگان ورق هم در کنار فولاد مبارکه اقدام به عرضه کنند، قطعا فشار از روی فولاد مبارکه برداشته می‌شود و بازار به تعادل می‌رسد.