به گزارش اکونا پرس،

دکتر مصطفی بغدادی در نشست خبری دومین رویداد «استان‌آپ» در قزوین با بیان اینکه ما در صندوق نوآوری از اوایل سال 99 برگزاری رویداد «دوشنبه‌های‌استارت‌آپی» را آغاز کردیم، بیان کرد: صندوق نوآوری به واسطه قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و همچنین کمک به تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور ایجاد شده است چرا که امروز اکوسیستم نوآوری کشور صرفا شرکت‌هایی دانش بنیان نیستند بلکه بخش بزرگ این اکوسیستم، شرکت‌های استارت‌آپی، کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های فناوری هستند که در داخل پارک‌های علم و فناوری مستقرند.
وی افزود: ما در صندوق نوآوری تلاش می‌کنیم تا سرمایه موردنیاز کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌هایی که دانش بنیان نیستند و نمی‌توانند از خدمات صندوق به طور مستقیم استفاده کنند را از طریق هم‌سرمایه‌گذاری و با مشارکت عوامل سرمایه گذاری همچون صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی از طریق برگزاری رویداد « دوشنبه‌های استارت‌آپ ی» تامین کنیم.
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه از اوایل سال 99 تاکنون 30 رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» برگزار شده است، اظهارکرد: در این رویدادهای برگزار شده، میزبان 220 تیم استارت‌آپی در محل صندوق بودیم که حدود 57 تیم به مرحله مذاکرات جذب سرمایه رسیدند و 16 تیم موفق به جذب سرمایه شدند و 14 تیم نیز در حال طی مراحل نهایی جذب سرمایه هستند.
بغدادی افزود: تاکنون 50 میلیارد تومان سرمایه برای استارت‌آپ‌های رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» جذب شده است و این رقم نشاندهنده عملکرد موفق این رویداد در صندوق نوآوری است.
وی به رویداد « استان‌آپ» اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه 40 درصد تیم‌ها از خارج از تهران در رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» حاضر  بودند، تصمیم به برگزاری این رویداد در همه استان‌های کشور با عنوان استا‌ن‌آپ گرفتیم که دومین رویداد در قزوین برگزار خواهد شد که می‌تواند رتباط خوبی بین صنایع بزرگ استان و کسب و کارهای نوپا برقرار کند. ما به دنبال این هستیم که استارت‌آپ‌ها و کسب و کارها را به شرکت‌های بزرگ برسانیم و اگر نیازهای فناورانه صنایع بزرگ استان را شناسایی کنیم، در روز برگزاری استان‌آپ احتمال جذب سرمایه بیشتر وجود دارد.
مدیرتوسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی به رویداد پیوند نیز اشاره کرد و گفت: استارت‌آپ‌ها، صاحبان ایده، هسته‌های فناور و اعضای هیات علمی ‌دانشگاه‌ها هستند که از ایده و کسب و کارهای خوبی برخوردارند اما این آگاهی را ندارند که چه مسیری را برای تبدیل ایده خود به محصول طی کنند، لذا در رویداد «پیوند» حضور پیدا می‌کنند و ایده‌های خود را که قابلیت تجاری سازی دارند را به شتابدهده‌ها عرضه می‌کنند و صندوق نوآوری نیز برای جذب سرمایه این افراد از طریق هم سرمایه گذاری در کنار شتابدهنده‌ها جهت حمایت از ایده‌ها قرار می‌گیرد.
بغدادی ادامه داد: صندوق برای شتابدهنده‌ای که درنظر داشته باشد از تیم رویداد پیوند حمایت کند، 80 درصد سرمایه بذری موردنیاز را تامین می‌کند.
وی از اصحاب رسانه و مسولان استان قزوین خواستار اطلاع رسانی به کسب و کارها، صاحبان ایده و استارت‌آپ ‌ها جهت حضور در رویداد استان‌آپ شد و گفت: جلسات منتورینگ به صورت حضوری جهت آموزش به استارت‌آپ‌ها برای ارائه ایده خود قبل از برگزاری رویداد نیز در استان برگزار می‌شود.


«استان‌آپ» رویداد یک روزه نیست
در ادامه این نشست دکتر مصطفی مافی رئیس پارک علم و فناوری قزوین گفت: پارک قزوین در شناسایی هسته‌های فناور در سطح استان نقش مهمی‌ دارد.
وی بر تشکیل اکوسیستم نوآوری تاکید کرد و افزود: اگر اکوسیستم نوآوری شکل بگیرد، فضای مناسب جهت کسب و کارهای نوپا و فناورانه به وجود می‌آید که بازیگران اصلی این مهم، نهادهای تامین کنندگان مالی هستند.
رئیس پارک علم و فناوری قزوین بیان کرد: در گام اول برنامه‌های تعیین شده پارک قزوین تا سال ۱۴۰۵، به دنبال توسعه فناوری‌های مورد نیاز استان هستیم.


امر آموزش و اصحاب رسانه به تکمیل اکوسیستم نوآوری استان کمک می‌کند
در ادامه این نشست خبری نیز محسن شیرمحمدی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری قزوین گفت: سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری برای ایده ای خوب تمایل دارند. بنابراین باید به شرکت‌های نوپا آموزش داده شود تا آن‌ها شاهد میزان ارزش ایده خودشان باشند. 
وی افزود: امر آموزش و کمک اصحاب رسانه به تکمیل اکوسیستم نوآوری استان کمک می‌کند.  
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری قزوین با بیان اینکه دانشگاه‌های استان قزوین به دنبال صنایع نمی‌روند، بیان کرد: این موضوع موجب شده تا شاهد تعداد کم شرکت‌های دانش بنیان در استان باشیم و این در حالی است که قزوین تولید کننده 43 درصد پودر شوینده در کشور است و 70 درصد شوینده‌های کشور نیز در این استان تولید می‌کند.